De Haarlemmermeer is een apart stukje Nederland. Staat Nederland bekend om zijn fietsvoorzieningen, op het moment dat je deze polder inrijdt verdwijnen deze of zijn van slechte kwaliteit. Rechte wegen zijn er voldoende, daarover geen klagen van deze velovaarder. Maar de kwaliteit van de doorgaande fietspaden is matig. Detectielussen voor fietsers bij stoplichten ontbreken zodra je de ringvaart oversteekt. Ik heb ze tenminste nog niet kunnen ontdekken. Minder fijn voor een velovaarder met kap, maar ja, daar zijn er niet zo veel van. Je krijgt het gevoel in een auto gemeente te zijn beland.
De fiets infrastructuur die kan veel beter. Neem nu het kruispunt Hoofdvaart/Schipholweg.
Als je komt aanrijden vanuit Lijnden dien je naar de stoplichten aan de linkerkant te gaan om het fietspad op te pikken richting Hoofddorp. Meestal staat er aan de rechterkant een hele rits auto's die je bijna dat smalle paadje op dwingen omdat je anders over de linkerkant van de weg moet om de auto's te passeren, terwijl er tegenliggers aan kunnen komen. Van links komt ook een fietspad, gelukkig is dit tegenwoordig beter zichtbaar als op foto 1. De bomen aan de linkerkant van de weg zijn weg. Maar toch blijft het uitkijken. Een afslaande fietser die even zijn facebook zit te checken heb je zo bovenop je kap. Een bespottelijke situatie!
De rits auto's wil over het algemeen linksaf slaan, richting Schiphol, tegelijk met de auto's van de overkant. En daar gaat het mis. Als deze stoplichten op rood gaan, worden de fietser stoplichten groen. En hoe vaak gebeurt het niet dat er nog even een auto door rood rijdt, inderdaad linksaf.....
Vanmorgen stond ik netjes te wachten en het stoplicht sprong op groen. Eerst nog wachten op drie auto's die van achteren kwamen en linksaf sloegen, die reden dus al door rood. Vervolgens zette de fietsmeute zich in beweging. Komt er nog een auto aan. De dame stopt wel, maar had ook door kunnen rijden..... (iets links van de plek van de groene bestelbus). Maar misschien kent zij het verkeerslichten schema wel. Zij ziet de fietsers oversteken en weet dus dat zij nog 'veilig' door rood licht kan.
Ik was boos, en stopte, en wilde haar toch even laten weten dat dit niet de bedoeling is. En wat gebeurt er: een medefietser roept mij het 'eerste woord wat toeristen leren' toe. Dit verwacht je van een automobilist, maar van een medefietser???!!! Omgekeerde wereld. In feite stopte ik ook voor zijn veiligheid. Of rijdt hij daar misschien ook regelmatig door rood met zijn auto???
Volgens mij kan de situatie heel eenvoudig worden verbeterd. Een andere afstelling van de verkeerslichten. Als je nu eerst de fietsers laat oversteken en dan pas het verkeer van achteren (en voren) wordt je in ieder geval als fietser veel minder snel verrast indien een auto door rood rijdt. Een auto van achteren, die door rood rijdt zien de meeste fietsers niets, van rechts of links veel beter.
Aankomst vanuit het Noorden (Lijnden). Bomen links zijn gelukkig weg. |
Zicht in Noordelijke richting |
Verderop in de gemeente is het niet veel beter. Neem nu het kruispunt Kruisweg/Rijnlanderweg. Daar ligt al sinds mensenheugenis een betonplaten bouwpad. Eerst een moeizame oprit, dan over ongelijkmatige betonplaten en bizarre bochten alsof ze een fietsers-achtbaan hebben willen creëren. Tenslotte een kruispunt het een geschaard hekwerk midden op de weg.
Hier volg ik maar de hoofdweg en sorteer voor in het vak waar de donkerblauwe auto staat. Hoort niet, ik mag er niet rijden, maar de gemeente Haarlemmermeer dwingt je er toe.
Lekkere oprit |
Lekkere bocht |
Lekkere afrit, ik sorteer meestal voor op de plek van de auto. Beton pad eindigt bij fietsbord. |
Gemeente Haarlemmermeer: doe er wat aan!