Dag 6: Bourtange
Bourtange was een lang gekoesterde wens om te bezoeken. Maar het ligt, vanuit mijn woonplaats bekeken, in een uithoek van het land. Rustig opgestaan, het zou weer een warme dag worden.
In de loop van de ochtend naar Bourtange gefietst, langs een mooi fietspad, waar je je in een middeleeuws landschap waant. En ineens ben je in het oude stadje. Nou ja, oude stadje? Het vestingstadje is de afgelopen decennia bijna geheel opnieuw opgebouwd nadat het in de eeuwen ervoor langzamerhand een slaperig boerendorp was geworden. Ongelofelijk dat een aantal mensen het initiatief hebben genomen het oude stadje nieuw leven in te blazen. Het ziet er als nieuw uit. En het 5-hoekige stadje is verrassend klein. Er is echter van alles, natuurlijk kan je rondlopen over de vesting, maar er wordt ook een film gedraaid er zijn natuurlijk terrassen etc.
|
Zelf de Standardmolen is een kopie van het origineel.
|
Na een lekker Bourtanger Biertje, nog een rondje op de fiets voordat we weer terug naar de camping reden.
|
Een kloeke fles Bier
|
's Avonds gekookt op de camping, ik voelde mij als God in Frankrijk op de prachtige natuurcamping 'Entourage'.
Dag 7: Bourtange - Klazienaveen
In verband met de verwachtte hitte hadden we onze etappe in tweeën gesplitst. In plaats van de 130 kilometer naar Buurse, werd het nu 55 en 80 kilometer. en dat was maar goed ook. We gingen vroeg op pad om de hitte zoveel mogelijk voor te zijn. Eerst weer de 8 kilometer naar Bourtange daarna verder in zuidelijke richting, steeds de grens volgend. Meteen na Bourtange kwamen we op een bospad terecht. Ik twijfelde, kunnen we er omheen? Uiteindelijk reden we door. Iets verderop stond een man op het pad met zijn hond. Hij leek zijn ogen niet te geloven, kwamen daar twee velomobielen aan? Hij sprak ons aan, helemaal verbaasd. Dit was de tweede keer dat hij een velomobiel hier voorbij zag komen. We raakten aan de praat, en hij bleek de eigenaar de zijn van Jouta Ligfietsen, Rudy van Es. Hij woonde aan een onverharde weg in een Gronings boerderijtje. We werden uitgenodigd op de koffie en kregen zijn bijzondere levensverhaal te horen. Hoe hij ooit speelde voor de band Nova, producer was van bekende Nederlandse popartiesten en hoe hij uiteindelijk in de ligfietswereld was terecht gekomen. Hij verkoopt nu vooral trikes, voornamelijk in Amerika. Deze ontmoetingen maken een fietsvakantie zo waardevol voor mij.
|
Rudy van Es |
We zakten verder af langs mooie wegen. Aan de windmolens zie je dat Duitsland steeds dichtbij is. We namen een drankje op de grens bij Ter Apel en reden langs Rutenbrock, een voor ligfietsers klassieke plaats. Na een groot aantal kilometers langs een vaart gereden te hebben kwamen we na ruim 50 kilometer aan op de boeren camping met zwembad bij Klazinaveen.
|
Rutenbrock
|
Dag 8: Klazinaveen - Buurse
Het wordt eentonig, opnieuw vroeg op en zo snel mogelijk op pad in verband met de hitte. Eerst over het Bargerveen, wel aardig, maar niet bijzonder. Het leek een natuurgebied in ontwikkeling.
|
Bargerveen
|
Via Schoonebeek, Duitsland in, door die rare hap die daar uit Nederland is genomen. Petra haar GPS begon wat vreemd te doen, maar ik kon de route prima volgen. Tot we verkeerd reden. Later ontdekte ik dat er geen Duitse kaart in haar GPS zat, onhandig.
|
De Vecht in Duitsland
|
Het was een mooi, groen landschap, met beekjes, licht glooiend. Uiteindelijk mijn GPS aangekregen en daarmee verder gereden. Kijken of ik mijn GPS toch nog kan repareren, want ik vind het super zonde om mijn Oregon op te geven, omdat een rubber drukknopje kapot is. Eigenlijk vind ik dit een waardeloze constructie.
Na ongeveer 20 kilometer kwamen we bij Lattrop de grens weer over, maar we bleven de grens volgen.
|
Smalle fietspaden langs de grens
|
Het was bloedheet. Even omgereden via Denekamp om daar te pauzeren en door naar het prachtig gelegen huisje van vriend Rob in Buurse.
Er waren veel muggen. Waar ik deze dag wel last van kreeg was gekraak achter in mijn fiets. Wat was dit, vooral als ik naar links afsloeg. Ik maakte mij zorgen, checkte alles, zelfs nog even whatsapp overleg gehad met Peter de Rond, maar geen oplossing. De spaken waren goed, alles zat goed vast. Nou ja, vooruit maar, niet te hard rijden.
|
Mooi Twente
|