Hoewel 'De Bak' staat te glimmen in de garage van Velomobiel.nl, was er naar mijn mening toch wat onderhoud nodig. Er waren wat kleinere zaken die ik graag nagekeken wilde hebben. Ook omdat ik het plan heb om in mei een wat langere tocht te gaan maken.
Wat ik graag wilde laten nakijken was:
- Afstelling derailleur voor.
- Ruimte in stuurstang.
- Snerpend piepende remmen.
- De sporing. 'De Bak' rolde al enige tijd niet lekker uit en trapte zwaar (of ligt dat aan mij) en ik verwachtte toespoor.
Verder wilde ik graag een stuurlijn laten installeren.
Na de prachtige donderdag was de weersverwachting voor vrijdag helaas niet zo mooi. Late kou zou het land overspoelen samen met regen, bewolking en wind. Ik wilde vroeg vertrekken, het zijn toch ongeveer 85 kilometers. En er moet toch een beetje tijd zijn om alles te controleren. 's Nachts werd ik al om 4 uur wakker. Ik hoorde nog geen regen en wind. Mmm, zal ik opstaan en om 5 uur gaan rijden. Misschien toch wat vroeg. Uiteindelijk om 5 uur uit de veren, en om 6 uur op weg. Het was nog steeds droog. En gelukkig bleef het ook grotendeels droog tot Dronten. Onderweg kwam ik bij Muiden rond een uur of 7 een gele, ik vermoed, Strada tegen, en even later op de Hollandse Brug nog een oranje Quest. Na Almere-Haven kwam ik vervolgens nog een ligfietser tegen. Geen slechte score.
Iets na 9 uur in Dronten, maar ik moest het laatste stukje toch nog weer even zoeken.
Op de brug |
Het was rustig op de zaak. Alleen Jos en Allert waren er met een stagair uit Frankrijk. Zijn doel is een aantal onderdelen te verbeteren en eventueel van kunststof te gaan maken..
Tijdens het 'voorgesprek' stelde Jos voor een kleine algemene servicebeurt te geven. Daar was ik het helemaal mee eens. Ik heb er ruim 8000 kilometer opzitten en de winter was ook niet heel fijn.
Het eerste was Jos meteen meldde was: je kuip valt naar voren, dat passen we meteen aan. Nou was dat eigenlijk nooit anders geweest. Maar een draai met de sleutel, en hij blijft staan (zie foto) Sommige zaken zijn zo eenvoudig. De voorwielen gingen eraf, de veren werden gesmeerd, de wielen werden gecheckd, de sporing aangepast (er was 4 mm toespoor), de derailleur gesteld. Er was nog een lampje los. En de stuurkabel werd geïnstalleerd.
Rond de middag was alles weer klaar, en je merkt het verschil..De fiets loopt fijner, het bochtenwerk is verbeterd en ik ben weer helemaal blij. Alleen de remmen piepten nog meer dan voorheen op de terugweg. Maar inmiddels is dat ook weg. En, door de uitleg van Jos, weet ik nu ook, dat het alleen maar irritant is, niet erg.
Jos, heel hartelijk bedankt voor de servicebeurt en het gezellige geklets met uitleg. De stuurlijn bevalt super.