Pagina's

zaterdag 15 juni 2013

Garmin Oregon 650T

Afgelopen weekend de Garmin 650T opgehaald. Maar wat moet ik nou met dat ding? Hoe werkt het, ik ben er nog niet echt uit, hoewel ik alle menu's inmiddels wel doorgelopen heb. Het kost wat tijd om de logica te snappen als echte newbee. Misschien dat De Blauwe Mango eens hier naartoe kan navigeren en me op weg helpt, of dat Beekiepouwer mij op het juiste spoor zet..

De vraag die mij nu vooral bezig houdt is: waar moet ik hem monteren en hoe? Twee plaatsen komen blijkbaar in aanmerking:

  • Rechterwielkast (daar lijkt bijna iedereen hem te plaatsen)
  • Stuur (Wim Schermer)  
Ik heb vandaag geprobeerd een constructie te maken op de rechterwielkast. Hoewel dit niet geheel succesvol verlopen is, heb ik wel enige rondjes gereden met de GPS, maar heb het idee dat dat niet de ideale plek is. Inschijnende zon maakt hem toch lastig leesbaar. Bovendien ben ik geen gebruiker van race- of toerkap, en dat kan de montageplek ook nog wel eens beïnvloeden. Misschien dan toch maar methode Wim. Er valt een hoop voor te zeggen, maar gaten boren in mijn stuur? Ik weet het niet, in ieder geval niet op goed geluk.

Ik sta open voor suggesties....

16 opmerkingen:

  1. Dag Wilco,
    Op het stuur is het meest comfortabel. En een 6 mm gat, wel doorlopend, dus boven en onder, is niet riskant of moeilijk. Als ik mijn Oregon of Montana er niet op heb, heb ik mijn SRM erop. De bevestiging is met 3M paddenstoeltjesklittenband, zogenaamd Dual locktape. Dit maakt dat je apparaat trillingvrij staat.
    Ditzelfde tape kun je ook op de rechter wielkast gebruiken. Omdat ik daar mijn telefoon, de afstandsbediening van de garagedeur en ook mijn Camelbag drinkzak heb hangen, zit mijn Oregon boven het schakelpaneel op mijn linkerwielkast als de SRM op het stuur zit.
    Als je een keer wil zien hoe ik het heb gedaan, ben je welkom op De Woude.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het aanbod. Ik ben benieuwd en wil graag een keer langskomen.

      Verwijderen
  2. Doe via een mailtje een voorstel voor dag en tijd.
    Ik hoor het wel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik rij met veel plecier met de oregon ik heb zelf de 450 maar het zal vast niet heel veel schelen. kom gerust langs op de weverstraat 53-a in wormerveer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn Edge 500 zit ook op het stuur. Niet met boorgaten maar gewoon met de elastieken in kruispatroon aan het bijgeleverde bevestigingstuk voor fietssturen. Merk niks van trillen.

    De Dakota 10 ( stukken zwaarder met 2 x AA batterijen ) hangt aan de rechterwielkast, met gewoon klittenband. Is nog nooit gevallen of gaan trillen. Kwestie van lang en breed genoeg contactvlak maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen Wilco,

    Als ik met navigatie rij (wat ik bijna nooit doe want 99% van de tijd rij ik dezelfde route) dan heb ik 'm op het stuur. Zoals Wim zegt is dit de meest comfortabele en tevens best afleesbare positie. Ik heb een Garmin Colorado en de meegeleverde stuuradapter monteer ik met twee tie-wraps op het stuur. En zodra de rit met navigatie voorbij is knip ik de tie-wraps door en verwijder ik de steun. Het enige nadeel van montage op het stuur is dat je je stuur niet meer onder de instaprand kunt schuiven. Tenzij je een constructie kunt bedenken die NIET boven het stuur uitkomt. Dus misschien met een bracket onder het stuur. Ik zal een foto maken van mijn stuur met navigatie zodat je er een beetje een beeld van hebt.

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben altijd van de zuinige ha ha, en denk er niet aan om evt de tie-wraps door te knippen. Ik vind het in ieder geval wel een idee om te proberen. Ik heb inmiddels een garmin fietssteun (een stukje plastic van 12 euro) en ga daar misschien maar eens mee aan de slag vanmiddag. Kijken wat het oplevert.

      Verwijderen
  6. Ik loste dat voor mijn Oregon 450 op met een houder van RAM-mount. Daar zit heel wat variatie tussen. Misschien kun je daar wat mee ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. bij mij zit ie op een speciaal steuntje van velomobiel.nl zie hier http://mooigeelisnietlelijk.blogspot.nl/2012/07/handsfree-gpssen-op-vier-fietsen.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de steun in je Strada er erg mooi uitzien. Heb jij geen last met inschijnend zonlicht?

      Verwijderen
  8. Hi Paul,
    Mooi steuntje, maar zo'n metalen uitsteeksel kan je bij een crash lelijk verwonden. In de praktijk blijkt bijv. dat zelfs het stuur al voor hele ernstige verwondingen kan zorgen. Dat stuur kun je niet missen, dat steuntje wel.
    Met 3M Dual lock zit het net zo vast, op de zelfde plaats.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hmm, begin mij nu toch af te vragen waar het stuur hoort te zitten. Bij mij ligt ie zo plat mogelijk omdat anders gelijk mijn bovenbenen er tegenaan drukken. Het hele stuur zie ik dus amper, voor mij geen plekje voor een gps. Mijne zit nog steeds niet vast maar het moet zoiets gaan worden (onderaan) http://jumped01.blogspot.nl/2013/06/oeps.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die plek had ik ook wel bedacht, maar ik denk dat als je met schuimkap rijdt de gps niet meer kan zien.

      Door mijn stuur is een klein gaatje geboord met een remkabel er doorheen. In de Strada met een busje vastgezet (dat helaas soms nog wel eens los glijdt, moet nog een oplossing voor komen). Tijdens het rijden hangt het stuur dan boven je lijf, erg comfortabel. Dan kan je aan je stuur een gps monteren.

      Verwijderen
    2. Heb je ook maar meteen aan 'te volgen blogs' toegevoegd. :-)

      Verwijderen
  10. wilco, ik heb meestal geen last van de zon... (antwoord hierboven lukt me niet vanaf een tablet )

    BeantwoordenVerwijderen