Pagina's

donderdag 28 november 2013

Sinnerkap - eerste ervaringen

De eerste kilometers zijn gereden, de eerste ervaringen een feit. Wat valt er op?

Positief:

  1. Comfort, wat heerlijk om in je eigen cockpit te zitten.
  2. Ruimte gevoel in de velomobiel is zeer plezierig.
  3. Temperatuur, als het vizier naar beneden gaat is het meteen aangenaam.
  4. Zicht, absoluut geen last van de spijlen, zicht alle kanten op is prima. 
  5. Zicht, beter als zonder kap, omdat ik dan meer last van tranende ogen heb. 
  6. Snelheid, de snelheid lijkt een paar kilometer per uur omhoog te gaan.
  7. Het gevoel van contact met de buitenwereld blijft redelijk goed in stand.
Negatief:
  1. Beslaan van de vizier. Zelf ga ik dampen als een paard, het vizier beslaat dan en moet opengezet worden. Dit gebeurt sneller als dat ik had gedacht. De oorzaak kan ook zijn dat ik een mini-mini vizier van lexan (zelf gemaakt) op 'De Bak' geplaatst heb om het spetteren van regen tegen te gaan. Hierdoor komt er mogelijk wat minder wind onder de vizier door en beslaat deze meer. Moet ik nog verder testen.
  2. Meer geluid binnen, maar het viel mij mee na de eerdere verhalen van Quezzzt.
  3. Vertekening in het vizier. De opbouw van het vizier zorgt voor wat vertekening in het zicht. Is wennen.
  4. Vizier sluit niet zo goed aan aan de kap, gevolg is dat hij nog wel eens wil schudden. Misschien iets dikkere rubberen stukken tussen vizier en kap.
  5. Ik kan soms stoplichten hoog boven mij niet meer zien.

Nog niet in de regen gefietst, dus daarover nog geen ervaringen. Misschien morgen. Tot nu toe: heerlijk dat extra comfort.

zaterdag 23 november 2013

Bewijs dat u geen computer bent

Veel velomobielbloggers hebben de 'bewijs dat u geen computer bent' functionaliteit aan staan. Ik niet! Ik vind het een heel irritante gewoonte dat iedereen dat maar aanzet. Heb ik net een reactie op een post geschreven, moet er ook nog een getal en fictief woord worden ingevoerd. Het woord is soms lastig lezen, gaat wel eens fout, en een iPad maakt de leesbaarheid ook al niet handiger. Uit eigen ervaring weet ik dat deze functionaliteit niet nodig is. Misschien voor een enkeling, met veel pageviews, zal dit nuttige diensten leveren om allerlei spam te voorkomen. Voor de meesten onder ons, met maximaal een paar duizend views per maand, is dit absoluut overbodig.

Beste medebloggers, ZET DEZE FUNCTIONALITEIT ALSJEBLIEFT UIT, tenzij het echt niet anders kan.

vrijdag 22 november 2013

Darth Vader


Gisteren is de kap gearriveerd in een doos met heel veel plastic. Ik vraag mij af of Sinner ook de helmen levert voor Darth Vader in de nieuwe Star Wars film.
Vandaag hoop ik 'kappie' te proberen. Alvast een voorproefje.









Zie ook: Darth Vader



dinsdag 19 november 2013

Rondje Peer (België)

Terwijl Gerrit, Marcel en Elmi aan het buffelen waren op hun rondje Noord-Holland, was ik moederziel alleen onderweg naar Peer in België. In het totaal ruim 400 kilometer. Een weekendje Centerparcs, maar met de nodige beweging heen en terug. De kap was er nog niet, maar het weer was goed, dus ik kon prima zonder. Zowel op de heen- als terugweg was er nauwelijks wind. Het was fris, maar ik heb grotendeels zonder schuimdek gereden. Helaas was het ook nogal grijs. Alleen op de heenweg had ik de zon in het gezicht. Hoewel bijna iedereen aangeeft hoe gemakkelijk het toch rijdt in een velomobiel, ben ik toch moe na een dag rijden. En niet alleen moe, ondanks de comfortabele zit, krijg ik op langere afstanden toch ook last van pijntjes. Met name mijn nek wil aan het einde van een dag bijna niet meer draaien. Misschien zit ik te krampachtig? Een kussen in de nek van Gerrit helpt wel, maar lost het toch niet helemaal op. Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing daarvoor.
Wat mij toch ook weer tegenvalt in deze tijd van het jaar is de snelheid. Meestal tegen de 30 gereden, maar het gemiddelde is toch beduidend lager. Als ik in de statistieken kijk, zie ik ook veel stukken waar ik veel langzamer ga, of bijna stilsta. Uiteindelijk kom ik dan inclusief enkele korte pauzes maar net boven de 20 kilometer per uur uit.
Helaas is een bezoek aan de wielerbaan in Peer niet meer gelukt.
Op de terugweg een rare slinger bij Ameide aan de Lek: de pont bleek niet te gaan, foutje, 20 kilometer omrijden.



Ook nog enkele foto's:

Over de Lek bij Culemborg

Over de Waal bij Zaltbommel

Fietsrotonde Eindhoven, boven een andere rotonde/

Neem ik de bocht linksom?


Toch maar rechtsom, er is geen verplichte richting




zondag 10 november 2013

Onderhoud Dronten

Over twee dagen een retourtje Dronten, de Elmi route, gedaan om een aantal kleinere zaken te laten verhelpen.

De totale lichtuitval bleek voort te komen uit een draadje wat gebroken was bij de accu. Dat had ik zelf ook al uitgevonden, maar ik heb mij nooit gerealiseerd dat dat ander wormvormig aanhangsel met dopje gewoon een reserve aansluiting was (dank je wel Adri!). Maakt niet uit, is nu gerepareerd (weet ik eigenlijk niet zeker, want ik heb het niet getest, maar misschien is de aansluiting nu juist wel de gerepareerde, en dan doet hij het dus).

Al enige tijd werkte mijn ledje voor mijn rechtsaf knipperlicht niet naar behoren. Heel irritant: je vraagt je continu af of je richtingaanwijzer het doet of niet, of dat die juist aan staat (of niet natuurlijk). Kortom, om gek van te worden, dus voordat ik dien te worden opgenomen wegens velomobiel waanzinnigheid moest dit maar even gerepareerd worden. Er bleek corrosie in het dashboard. Het lampje doet het weer, check. Een eventuele waanzinnigheid is afgewend.

Verder scheen mijn linker voorlamp wel erg naar rechts. Dit had als gevolg dat de dubbele lampen geen zin hadden, want die werkten niet goed samen. Inmiddels kan ik constateren dat dit veel beter is. Heb ik gisteravond getest op de Diemerzeedijk, in het donker en in de regen (Door de regen en de wind ...). Misschien dat de betere verbinding ook een betere verlichting oplevert.

Verder waren mijn spaken wat losgeraakt. Na deze diverse keren te hebben aangedraaid, was het resultaat een irritant hupje in het voorwiel. Ik heb hem er bijna uit weten te draaien, maar het lukte mij niet het wiel weer helemaal rond te krijgen. Hoewel er met een huppelend voorwiel prima valt te fietsen, is het niet waarvoor een wiel gemaakt is. Een wiel dient rond te zijn, en dat is hij inmiddels weer.

Op de terugweg een nekkussentje meegenomen, leverde te weinig op, ga ik terugsturen. Het was te dun. Ik heb toch nog wel eens last van mijn nek, en wil proberen dit met een steuntje op te lossen. Gerrit heeft me er al eens één gegeven, en eigenlijk beviel die best goed.

Komende week staan er weer een hoop kilometers voor de boeg. De Bak moet goed zijn. Een lang weekend naar Centerparcs, Peer (België). Ja, Peer van de wielerbaan, misschien kan ik daar ook nog een rondje rijden....


woensdag 6 november 2013

Totale duisternis - lichtuitval

Al enige tijd heb ik last van een ledje op mijn dashboard wat niet goed functioneert. Als ik rechtsaf sla doet dit lampje het meestal niet en laat ook het kenmerkende geluid het afweten. Ik had Ymte hier al over gebeld, maar hij kon er ook weinig zinnigs over zeggen. Blijkbaar staat dat lampje niet in serie met de richtingaanwijzer, want die deed het wel (al blijkt dat niet uit het schema, als ik dat goed lees, want ik ben een elektrische nitwit). Gelukkig maar, maar het zorgt er ook voor dat je ledje op het dashboard je mogelijk niet waarschuwt voor het niet functioneren van je richtingaanwijzer.

Vandaag was het tijd om de accu op te laden. Het viel me op de het lampje op de lader niet echt meteen rood oplichtte, maar vervolgens zag ik toch een vaag rood licht. Laden maar. Nadat ik vanavond de accu terug plaatste in 'De Bak' gebeurde er niets, geen licht. Wat was er aan de hand. Controle van de accu leverde een gebroken draad op op de rand van harde plastic rondom de accu. Gelukkig maar, geen probleem in de bedrading. Maar eigenlijk ben ik wel verbaasd. Dit lijkt voor mij toch ook een constructie issue. Het lijkt er namelijk op de de draad is gebroken door wrijving tegen het harde plastic. Voor het eindresultaat maakt de oorzaak niets uit: geen licht op de terugweg in de duisternis.

Gelukkig had ik nog wel een nood hoofdlamp mee, met veel licht. Deze lamp maakt me zichtbaar, maar is helaas niet op de weg te richten ivm zithouding, windschermpje en voorkap. Ik dacht ook een achterlicht bij me te hebben, om te monteren aan de draagbeugel. Helaas bleek deze inmiddels uit 'De Bak' verdwenen te zijn. Voorzichtig teruggereden, uit veiligheid. Omdat ik de hoofdlamp niet op de weg kon richten was het zicht met de regen niet goed, dus ik heb de snelheid fiks omlaag gebracht. Natuurlijk was ik helemaal niet blij mee en realiseer ik mij dat dit helemaal in tegenspraak is met mijn eerder geuite irritaties met betrekking tot mensen zonder licht. Mijn licht was nu niet op orde.  

Ik denk dat er een bezoekje aan Dronten aan zit te komen. Niet erg, er moet alleen even tijd voor zijn, en een beetje weer....