Pagina's

maandag 22 september 2014

Toeval

Dit is een gekopieerde kop van Casper met zijn Quest332. maar ook bij mij was er toeval in het spel (of voorbestemdheid, wie zal het zeggen?). Een paar weken geleden had ik al bedacht dat afgelopen weekend het weekend van de bandenwissel zou worden. De herfst was in aantocht, de HPV begonnen slijtage plekken te vertonen. Ik moet zeggen, die HPVs bevallen mij heel goed. Ook met deze set maar één keer lek gereden. Jammer dat ze niet meer bestaan. Ik heb er nog 4 liggen, dus kan nog twee zomers voort. Er waren er een paar weken geleden nog een aantal verkrijgbaar bij velomobiel.nl, en daar heb ik er ook nog een stel van meegenomen. Uiteindelijk had ik bedacht nog een weekje te wachten met de wissel. Ik had nog wat andere werkzaamheden aan huis en aan 'De Bak', die voor gingen.
Gisteren ging echter mijn band lek. Hij had tot dan toe 1 meter(!!) gereden die dag, en was daarvoor hard. Dit was het teken, het was voorbestemd: de banden moesten vandaag gewisseld worden.
Voor de herfst en winter had ik nog een volledig nieuwe set Marathon Plus liggen. De komende 5 jaar moet ik dus vooruit kunnen in de donkere maanden. Mijn eerste ervaring, ze zijn vast wat langzamer. Je voelt het veren van de anti-lek laag ondanks dat ze op 5 bar staan. Maar dat ze pudding zijn, dat vind ik overdreven. Ik verdenk zelfs vaak mensen die zeggen dat bepaalde banden veel langzamer zijn (of juist sneller zoals bij de Kojak adepten), dat ze 'meten' zonder hun kilometerteller te hebben aangepast. Of trap ik nu tegen zere benen (hé, geen fiets spreuk, maar zou er bijna één kunnen zijn)? Dat is zeker niet de bedoeling. Het goed oppompen van de banden levert veel meer snelheidswinst op dan het bandentype. Misschien kan (de bende van) Wim dit geheel ontkrachten. Dan hoor ik dat graag.
De HPV had ik op 1.50 staan, de M+ op 1.58. Dat scheelt ongeveer 5 procent, oftewel 2 km p/u als je de kilometerteller niet hebt aangepast.
Dat de wissel van de banden nodig was moge blijken uit de foto's.

Zoals altijd: goede vaart!

Oud versus nieuw

Vervanging was echt nodig

15 opmerkingen:

  1. Dag Wilco,
    De HPV banden zijn heel traag. Na mijn test, nog op mijn blog te vinden, stortte de verkoop van deze banden bij Velomobiel.nl volledig in. Ze hadden er toen nog bijna 4000 liggen. Ze zijn vrijwel allemaal de shredder ingegaan.
    Toen was al duidelijk dat ze maar heel kort meegaan en vaak al binnen de 1000 km bulten ontwikkelden.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, ik heb er denk ik 4 a 5000 kilometer mee gereden met 1 lekke band onderweg en dus zondag 1. Ik had aan het begin het idee dat ze traag waren, maar dat ze tijdens gebruik steeds sneller werden.

      Verwijderen
    2. Ik had blijkbaar mazzel, want bulten na 1000 kilometer herken ik niet. Ik heb nu twee sets opgereden. Ook het eerste setje voldeed prima, maar ging tussen de 3-4 duidend kilometer mee.

      Groeten, Wilco.

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Haal jij altijd je voorwielen eraf voor een bandenwissel, of heeft dit nog een extra doel?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin, is wel zo gemakkelijk, bovendien loop je minder kans op schade door hem niet op de kant te leggen.

      Verwijderen
  3. Wim, dat heeft je vast geen populariteit bezorgd bij vm.nl :-)))

    Wilco ook met GPS snelheidsmeters blijven verschillen tussen sommige banden overeind. Wat wel zo is dat je volgens mij gaat wennen aan meer rolweerstand en het niet meer werkt. Zo reed ik ongemerkt rond met nog maar 2 bar in mijn F-lites en Super Moto. Behalve wel erg soepele vering bij venijnige richeltjes merkt ik niets, de Quest reed gewoon met normale inspanning ~ 31-36 km/u kruissneleheid zoals altijd.

    Dat gezegd hebbende, met de 47 mm Marathon Greenguards is dat echt ~4 km/u minder. ( GPS )
    Gezien die Flites er zo op en af floepen zonder gereedschap en dat min of meer ook opgaat voor de Super Moto ga ik deze winter niet wisselen. Ik betreur dat wel als ik banden moet wisselen bij -10 als het en het nat sneeuwt :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt,

      Natuurlijk meten is weten. Wim Schermer en de zijnen hebben een hell of a job gedaan met deze metingen de afgelopen jaren met verschillende banden en verschillend opgepompt. Ook interessant dat de hardst opgepompte banden niet altijd de beste keus zijn om mee te rijden. Mijn dankbaarheid daarvoor is groot. Toch vraag ik mij soms wel eens af of de methodes kloppen in de dagelijkse omstandigheden in vergelijking met de laboratorium omstandigheden bij Wim. Er kan ook verschil ontstaan bij verschillende velomobielen, bijvoorbeeld met en zonder wielkappen.
      Maar ik herken ook wat in wat jij zegt, dat je misschien meer naar de snelheid kijkt als naar de inspanning. Uiteindelijk is de rolweerstand bij hogere snelheden maar een beperkt onderdeel van de weerstand en pas je je daar op aan. En natuurlijk zullen er verschillen zijn, maar ik geloof niet in 4 - 5 kilometer verschil per uur bij goed opgepompte banden. Maar misschien zit ik er helemaal naast ....

      Wilco

      Verwijderen
    2. Dunne banden die niet op spanning zijn kunnen je wel degelijk lelijk rolweerstand opleveren. Zo heb ik een keer noodgedwongen op de fiets van mijn vrouw - die nooit haar banden oppompt - 40 minuten gedaan over mijn ww route die ik normaal in 22 minuten fiets. Ook 35 mm en nog wel op 28 inch wielen, maar natuurlijk wel 2 wielen ipv 3. Tegen viaducten klimmen was lachwekkend zwaar. Ik kwam er pas achter dat die banden niet op spanning waren bij de eerste kuil en toen was ik al 5 minuten onderweg......ik had beter kunnen terugkeren om ze alsnog op te pompen, maar ja ik dacht zoals jij ( kan nooit zoveel verschil maken ) lol !

      Achteraf las ik ( mede door Wim S. ) dat dunne banden meer vervormen tussen wegdek en velg dan brede banden en dat nogal energie kost als ze niet op spanning zijn en dus heel erg vervormen. Ook de soepelheid heeft met die vervorming te maken, hoe soepeler hoe minder energie opname bij vervorming. Daarom merk ik niks met de brede soepele 50/60 mm vouwbanden op 2 bar terwijl ze 4 bar moeten hebben.

      Het is waar dat de 47 mm Greenguards op 1 bar minder ( max 7 bar ) niet voelbaar langzamer maar wel prettiger rijden. Maar dat zijn dan ook geen (smalle) 35 mm bandjes. Maar ze zijn wel degelijk stugger en langzamer dan de F-lites/SM.

      Al die Duitse (super)velomobielen rijden op heel smalle racebandjes dus dat heeft ook weinig rolweerstand, maar die rijden tot aan 11 bar !

      Ook de rubber compound heeft een bepaalde weerstand wat wel degelijk iets verschil maakt. En als laatste uiteraard het gewicht. Ik VOEL de 1 kg verschil tussen de 3 Greenguards en F-lites/SM letterlijk en het is geen placebo kwestie. Dus 3 kg lichtere carbon versies hebben echt wel wat te bieden tov 3 kg afvallen zoals altijd lachterig wordt beweerd ( ook door mij ) 10 kg meer kost je geloof ik ook 1 km/u aan rolweerstand geloof ik ergens gelezen te hebben.

      Blijft kiezen tussen gewicht, soepelheid en stroefheid/zachtheid.

      Uiteraard heeft alles voor en nadelen......soepele bandjes halen volgens mij nooit de kilometrage van stuggere hardere banden. Brede banden vergroten de vaak toch al aanzienlijk draaicirkel van een velomobiel enz enz.

      Toch kan een Strada de F-lites goed hebben, een Quest ook maar wel met een draaicikel zoals ik liet zien in mijn fimpje :-))











      Verwijderen
    3. Hoi Quezzzt,

      Dank je wel voor je antwoorden.

      Ik snap dat er verwarring ontstaat uit de laatste zin van mijn eerdere reactie - ik geloof niet in 4 - 5 kilometer verschil per uur bij goed opgepompte banden - ik bedoelde daar mee te zeggen dat als je twee typen banden hebt, bijvoorbeeld de M+ en de Kojak, die allebei goed opgepompt zijn, dat dat snelheidsverschil dan zo groot is. Een slappe band rijdt prut, je schiet er geen moer mee op, ze slijten snel en zijn lekgevoelig.
      IK merk zelf wel dat ik de 35 mm kojaks voor niet meer wil hebben (ja ik zal ze vast wel oprijden) . Als ze kneiterhard zijn opgepompt zijn ze zo spartaans als ik weet niet wat, en het gestuiter in een velomobiel komt de snelheid, en ook de veiligheid niet ten goede. De fiets kan sneller uitbreken.
      Wat dat betreft zweer ik inmiddels bij banden (voor) van minimaal 40, veel comfortabeler en ook snel. En ik herken daar inderdaad dat de spanning dan minder belangrijk is als op de smalle exemplaren. Achter heb ik nu nog wel een Kojak liggen, maar dat is een 50.
      Wat betreft de M+, natuurlijk voel ik verschil. Het voelt alsof ik aan de weg blijf plakken. Maar ja, het is een nieuwe band en een band moet ingereden worden voordat hij het beste presteert, zeker onder een Strada, omdat daar de wielen wat schuin naar buiten staan. Daarnaast is en blijft het checken van de sporing ook belangrijk. Een minder goede sporing kost volgens mij meer snelheid als dat we soms wel eens denken.

      Groeten,

      Wilco

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ik geloof er heilig in .... Als alles voorbestemd is heb je zo weinig te kiezen...

      Verwijderen
  5. De Durano's voor altijd op 8 bar. Achter gaat er 6 in de Kojak. De spanning controleer ik elke 2 weken, dan gelijk een check op de staat van de banden om een eventueel lek voor te zijn. Wat trouwens leuk is om naar te kijken is naar andere fietsers, ongeveer 7 op de 10 rijden met een veel te lage spanning.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel herkenbaar wat betreft die slappe banden, maar als je alleen maar naar de supermarkt heen en weer rijdt maakt het niet zoveel uit. Ik begrijp dat de gemiddelde Nederlander 2 kilometer per dag fietst (weinig eigenlijk). Met Durano's heb ik geen ervaring, de Kojak achter gaat op 5.

      Verwijderen
  6. Hier nog één op Durano's... voor staan ze op 8 bar en achter op 7 (wat iets te hard is)
    Vorige winter had ik de M+ er op liggen zelfs met aangepaste teller is het goed voelbaar dat de Durano's sneller zijn.
    Ik vind het prima.
    Als het niet nodig is blijven deze M+ banden netjes op zolder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip!. En binnenkort een nog snellere fiets .... Hoge verwachtingen voor Cyclevision 2015!

      Verwijderen