Pagina's

dinsdag 21 oktober 2014

De ideale woon-werk route?

Ik had altijd het idee dat ik een min of meer ideale route had gevonden van huis naar werk. De 26 kilometer had ik in het verleden al diverse keren tegen het licht gehouden, en ik kon er niets beter van maken.
Toch vind ik het ook wat saai altijd hetzelfde te rijden, dus ik maak ook wel eens ommetjes. Zo rij ik in de zomer wel eens een langere route en het was mij opgevallen dat ik dan niet zo heel veel later op werk was. De route is ongeveer 4 kilometer langer, maar heeft een aantal stukken met slechter wegdek.
Sinds enige tijd rij ik regelmatig weer een andere route voor mijn woon-werk verkeer. Zo maar eens geprobeerd en ook via deze route lijk ik niet langer onderweg te zijn. Ook deze route is 4 kilometer langer dan mijn oude route, ruim 30 kilometer. Hoewel het niet blijkt uit het plaatje is het zo dat ik op mijn nieuwe route veel langere doorgaande stukken kan rijden.
Dus maar eens kijken of ik het geringe tijdsverschil eenvoudig kan verklaren.

Paars is oude route, lichtblauw de nieuwe route plus overlap
Afgelopen dagen heb ik eens gekeken wat mijn snelheden waren op langere doorgaande stukken. De hoogste snelheden blijk ik te bereiken als je minimaal 2 kilometer (is al kort) echt lekker door kan rijden. Ik rij dan hele stukken 35-37 en soms nog wel sneller.
De nieuwe route staat dat over grote stukken toe.

Namelijk tussen de kilometers:
2 - 9
10 - 16
18 - 21
24 - 28
Van de 30 kilometer kan ik er dus 20 op hoge snelheid afleggen, laten we zeggen 35 km p/u. Op deze stukken zijn er geen bochten of andere obstakels die de snelheid negatief beïnvloeden.
De overige stukken rij ik over het algemeen rond de 30. Alleen in Halfweg gaat het gedurende 2 kilometer wat nog wat langzamer. Ik rij namelijk in Halfweg ongeveer 25 kilometer per uur.

Als ik dit zo alles bij elkaar optel kan ik gemakkelijk gemiddeld boven de 30 rijden.

Op mijn 'oude' route kan ik veel minder doorrijden:
Eigenlijk kan ik nauwelijks boven de 30 rijden, met uitzondering van de kilometers 20 - 24, daar rij ik dan weer 35.

Wat zorgt er voor oponthoud? Scherpe bochten, bruggen, kwaliteit van het wegdek en verkeerslichten. En natuurlijk de pont, maar dat is vergelijkbaar voor beide routes. Tenslotte heb ik op een gedeelte van de route soms 'last' van veel scholieren, maar dat is op een gemeenschappelijk stuk.

  • Het optrekken van 0 - 30 duurt ongeveer 15 - 20 seconden (het kan natuurlijk sneller, maar hier moet je flink doortrappen).  Bovendien rem je voor de bocht of verkeerslicht al af en ga je daar ook langzamer. Ik zal rekenen met 15 seconden, dat is heel krap.
  • Wachten voor een stoplicht duurt gemiddeld een halve minuut.

Op mijn nieuwe route heb ik:

  • 8 stoplichten.
  • 16 scherpe bochten

Op mijn oude route heb ik:

  • 9 stoplichten
  • 28 scherpe bochten

 
Theoretische reistijd nieuwe route:

20 km 35 km p/u = 34 minuten
8 km 30 km p/u = 16 minuten
2 km 25 km p/u = 5 minuten
8 stoplichten = 4 minuten
8 stoplichten optrekken = 2 minuten
16 bochten = 4 minuten
Pont = 12 minuten
Totale reistijd: 77 minuten
Bewogen reistijd 55 minuten

Theoretische reistijd oude route:
4 km 35 km p/u = 7 minuten
22 km 30 km p/u = 44 minuten
9 stoplichten = 5 minuten
9 stoplichten optrekken = 2 minuten
28 bochten = 7 minuten
Pont = 12 minuten
Totale reistijd: 77 minuten
Bewogen reistijd 51 minuten

Nu weet ik nog niet wat mijn ideale route is ......

Ben ik trouwens nu echt 77 minuten onderweg? Nee dat toch weer niet. Ik vertrek rond 7 uur en kom meestal ongeveer om 8.15 aan.

Heb ik toch nog ergens 2 minuten weten te pakken.... Ik ben spekkoper....


19 opmerkingen:

  1. En dan kun je ook nog gaan kijken welke route bij welke windrichting het gunstigst is. Mazzelaar, je hebt tenminste de keuze. Bij mijn woon-werkroute zijn er niet veel alternatieven, tenzij ik de route 1½ zo lang wil maken.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin, die Kager plassen liggen ook echt gigantisch in de weg, misschien toch die voetengaten maar dicht en 'immer gerade aus'.

      Verwijderen
    2. Tante Lies is geen Yellow Submarine!

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Gewoon een DF bestellen en dan straks een deelbare peddel meenemen.

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Inderdaad, zoveel keuzes! Ik heb de keuze uit één route, niet meer en niet minder.........
    De enige methode om sneller te zijn is harder fietsen.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt vast weinig last van stoplichten, maar die heuvels liggen wel erg in de weg. Ik kan overigens nog veel meer variëren op delen van de route.

      Verwijderen
    2. Stoplichten???????????? Wat zijn dat??????????? :-)))))
      Enne......scherpe bochten? Ja, die heb ik, even goed tellen...........wel 5!!!
      En overal asfalt, niet overal even goed van kwaliteit, maar ja, je kan niet alles hebben......
      Heuvels blijven inderdaad in de wegliggers......

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan voel ik me gezegend met een route van 28 km en één stoplicht: 't "hoge "Noorden is zo gek nog niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt niet verkeerd, maar is dat niet wat saai?

      Verwijderen
    2. Nee, ik fiets binnendoor van via Nieuw Roden, Norg en Peest naar Assen, lekker gevarieerd en veel natuur en dat in zo'n 55 minuten.

      Verwijderen
  5. Soms ligt het aan andere dingen : ben laatst nog uitgemaakt voor een "Chihuahua moordenaar" die los liep na een bocht op een FIETSpad. Natuurlijk rijd ik niet met opzet over dieren heen dus keurig en op tijd gestopt, maar omdat die vrouw erg onbeleefd was heb ik gezegd dat ze dat gemuteerde konijn moet aanlijnen...

    Maar aanlijnen is ook niet alles besefte ik met een beregent vizier in het donker gisteren nog.....ik zag wel een person maar de riem zag ik niet tot die al boven mij was. Pats vizier omhooggeslagen door de riem, gekras van hondennagels op het asfalt en alweer ruzie met een hondenbezitter....ik reed overigens nog zo langzaam dat iedereen zonder schade ervan af kwam...maar toch...

    Wat bezielt die lui toch met honden op fietspaden te lopen alsof het een wandelpad is ??

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk was die mevrouw een Chihuahua zelfmoordenaar door daar te lopen.

    En dan wordt er gelopen of fietspaden met honden aan de lijn, waarbij de hond aan de overkant loopt. Hoe verzin je het? Zelfs indien er een wandelpad is.. Ik zou zeggen schutting tussen het wandelpad en het fietspad.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk is dat, die routes zoeken. ben ik ook steeds wel mee bezig. Sinds dit jaar een andere werkplek met andere routes, wel keuze dus. Maar voorheen had ik veel langere stukken die ik op hogere snelheid kon rijden. het gemiddelde van die ritten hall ik nu niet meer. oorzaak? veel rotondes, bochten, brug, etc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat maakt een fiks verschil. Optrekken kost ook relatief veel energie.

      Verwijderen
  8. Deze route bedoelde ik vanmiddag op de pont. ;-)

    Groet,
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik heb mijn eigen blog van toen ik de quest nog regelmatig reed ook weer gevonden ;-) : http://quest141.blogspot.com/

      Verwijderen