Rubberen ringen voordemper
Zoals in mijn vorige bericht gemeld leek de moer boven mijn linker wielkast te zweven. Dat leek mij niet te horen en gelukkig kwam PdO al met de opmerking in mijn vorige blogbericht dat er mogelijk een rubberring miste. Dat bleek inderdaad het geval. Alhoewel dat het hoogteverschil van de moer ten opzichte van de wielkast toch zeker niet geheel verklaarde. Allert bevestigde de lezing van PdO en ik heb maar een paar rubberringen besteld. Een dag later lagen ze al in de bus. En dan begint mijn gezever. Kan ik dit zelf wel oplossen? Ik zie me al moeren losdraaien die ik daarna niet meer op een juiste wijze aan kan draaien. En waar zijn ze gebleven, weggerold in het putje op straat. Het is irritant, zeker voor mij zelf, maar ik vertrouw mijzelf niet. Ik doe mijzelf hierin ernstig tekort.
De ringen arriveerden, ik had Allert eerder al om valkuilen bij het plaatsen van de ringen gevraagd, die zouden er niet moeten zijn. Via de post ontving ik twee ringen, een grotere en een kleinere. Welke moest nu boven? Had Allert er geen handleiding in drievoud bij kunnen doen? Gebeld, Allert wist me te melden dat de grote ring onder moest, maar voordat ik oplegde wist ik het al niet meer. Allert zal ook wel gedacht hebben.
Aan de slag met deze ingewikkelde klus. Het voorwiel eraf, vervolgens de moeren, de demper door het gat naar beneden, ring erom, en de boel weer omhoog. Tjonge jonge waar maak ik mij druk over. Wel schoot het beschermkapje los. Hmmm. Ik kreeg het kapje niet meer over her rubbertje heen, dus maar even vastgesjord met een tiewrap. Ik vond het toch niet ideaal. Uiteindelijk de boel er weer uit. Dat rubbertje was naar de filistijnen. Uiteindelijk de metalen ring die er in zat maar met wat doek omwikkeld. Dat op de demper, en het kapje er overheen. Wat een indrukwekkend staaltje improvisatie! Het gat in de wielkap was toch wel beduidend groter dan de bout. Misschien dat dat een volgende keer verholpen moet worden. Maar dat mogen de mannen in Dronten mooi maken.
Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de banden te vervangen. Inmiddels liggen er weer PM voorop.
Wereldfietserbeurs
Een toepasselijke wegwijzer voor als je naar de wereldfietsersbeurs gaat. |
Vandaag naar de wereldfietsersbeurs in Bussum geweest. De afgelopen tijd ben ik weer helemaal in de fietsreisboeken. Die lees ik altijd al graag, maar Belle (die er vandaag ook was) had mij enthousiast gemaakt over enkele Vlaamsen en ik lees weer heerlijk. Dat hoeven helemaal geen ligfietsers te zijn. Mensen die bijzondere tochten maken en daar ook nog leuk over kunnen schrijven, heerlijk. Lekker wegdromen, is ook wel luxe als je leest over de ontberingen in kou, hitte, modder, pech,, etc. Verhalen over China, India, Afrika, maar ook Normandiƫ. De wereldfietsersbeurs is zo'n dag. Leuke verhalen horen en wegdromen. Jezelf voelen fietsen in de verste uithoeken. Misschien moet ik ook maar eens een trekking fiets kopen. Maar als ik dan onderweg die fiets moet repareren onderweg.... Ik doe mijzelf ernstig tekort...
Hoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenHelemaal volgen doe ik niet.......het is toch precies zoals je omschreef? Wiel eraf, moeren los, ringen eraf, poot eruit, ring erop, poot erin, ringen erop, moeren vast en wiel erop? Lijkt mij inderdaad niets om je druk over te maken....
Maar goed, ik weet niet wat je gewend bent om zelf te doen natuurlijk.....En de beste stuurlui staan aan wal uiteraard....
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
VerwijderenHet stelde inderdaad niets voor, maar Allert gaf aan dat de kogels onder ook los moesten. Dan begin ik er tegenop te zien en ga mezelf vragen stellen. Hoe krijg ik alles weer op de juiste manier erop? Zijn de wielen goed uitgelijnd? Ik weet dat ik het allemaal zonder problemen kan doen, maar voel mij toch altijd wat onzeker..
Hoi Wilco,
VerwijderenOnzekerheid als je iets voor de eerste keer aanpakt is normaal, als het dan lukt geeft dat voldoening en begin je de volgende keer iets makkelijker aan een reparatie, zo kom je elke keer een stapje verder, en neemt je zelfvertrouwen toe!
Groeten, Adri.
Dat klopt Adri, en ik weet ook dat ik nu veel meer doe dan eerst.... Er is nog hoop :-)
VerwijderenDie onzekerheid vind ik heel herkenbaar. Je fiets wel in zo'n ding rond, maar daardoor weet je natuurlijk niet zomaar hoe er aan geknutseld/gesleuteld moet worden.
BeantwoordenVerwijderenDe hele simpele dingen probeer ik wel zelf te doen, de rest mogen de mannen in Dronten doen.
Ik heb mijn auto 'ingeruild' voor de XS en het onderhoud van de XS is een lachertje vergeleken met mijn autootje. Dat onderhoud deed ik trouwens ook niet zelf, maar dat vindt iedereen dan wel weer heel normaal.
Ik heb wel eens een keer een weekend cursus gevolgd bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer. Erg leerzaam, maar je onderhoud de ervaring niet. En dan zie ik hem sleutelen, het gaat allemaal zo gemakkelijk. Of ik lees zo'n boek van Frank van Rijn en lees dat hij met een ijzerdraadje zijn trapper repareert en daar nog 3000 kilometer mee doorfietst. Petje af.
VerwijderenKlopt Wim, ook ik doe het auto onderhoud niet zelf, heb ik ook geen interesse in. Maar met een auto kan je altijd wel ergens in de buurt terecht bij een erkende werkplaats, ook in Noorwegen is dat geen probleem.
VerwijderenMet een velomobiel bij een gewone fietsenmaker binnenrijden is misschien toch wel een ander verhaal.........Zeer zeker bij mij in de buurt! Daarom noodgedwongen zelf zoveel mogelijk doen, desnoods met overleg en steun vanuit Dronten, en de tips die op de blog binnenkomen. Ook ik had geen enkele ervaring met velomobiel onderhoud, maar al doende leert men, en gaat het ook nog leuk vinden, zoals Dirk aangeeft!
Racefiets onderhoud deed ik wel al zelf, dus geheel onvoorbereid was ik niet.....
Groeten, Adri.
Heerlijk herkenbaar! Maar nu ik na een keer of 6 demonteren van de hele handel bij de voorwielen (demper probleempjes) begin ik het zowaar leuk te vinden en gaat het al heel wat vlotter als de eerste keer :). Wel een keer een ring vergeten, kun je weer helemaal overnieuw. Zelf probeer ik nu zoveel mogelijk zelf te doen.
BeantwoordenVerwijderenGroet,
Dirk
Ik noet maar gewoon blijven oefenen....
VerwijderenIk laat ook het meeste doen hoor Wilco , domweg ook omdat ik er de ruimte niet voor heb en de kans dat je onderdelen gelijk nodig hebt die niet voorhanden zijn , en dan kun je met het openbaar vervoer of de auto.
BeantwoordenVerwijderenHoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenEigenlijk is het heel simpel, een principe waarmee je van jongs af aan met te maken krijgt. Voor alles is een eerste keer. Denk aan veters strikken, kun jij je nog herinneren dat je voor het eerst je veters moest strikken? En denk je daar nu elke keer aan terug als je het doet? Zo gaat het ook met reparaties aan je Velomobiel. Voor alles is een eerste, spannende keer. Daarna gaat het steeds makkelijker en makkelijker en vraag je je niet eens meer af waarom je er de eerste keer zo tegenop keek.
De "reparatie" die je nu hebt uitgevoerd is inderdaad even puzzelen, maar als je de slag te pakken hebt blijkt het een fluitje van een cent ;-)
Veel fietsplezier wer, het weer en de omstandigheden worden weer beter. Mocht je eens in de buurt van Leiden zijn, de koffie staat klaar. Een koud glas bier of fris mag natuurlijk ook, je hebt mijn nummer!
Groetjes, Robert-Jan
Hoi Robert-Jan! Goed om van je te horen! Ik benieuwd hoe het met je is en dat aanbod dat ga ik aannemen!
VerwijderenEn je hebt helemaal gelijk hoor, gewoon proberen, en het viel natuurlijk 100 x mee.
Hartelijke groet,
Wilco
Hoi WIlco. Net weer de Renner van Tim Krabee voor de zesde keer gelezen. Die klassieker ken je toch wel he.....
BeantwoordenVerwijderenGroet
Klaas
Hoi Klaas,
VerwijderenJa hoor, die heb ik ook in de boekenkast staan!
Groeten, Wilco