Pagina's

donderdag 17 september 2015

Natte Bak

Na de hoosbuien van eergisteren had ik De Bak onder zijn hoesje laten staan. Bij het uitpakken van spullen was echter wel wat water naar binnen gekomen, en er stond dan ook een plasje in. Eerst maar even droogmaken voor vertrek. Vervolgens stapte ik in en het was 'vvllluuttt', ik was meteen nat tot op mijn onderbroek. Ook de ventisit voelde nat aan. Nou ja, niets aan te doen.

Wat me echter wel toch wat irriteert is de de nattigheid die ik ondanks de Sinnerkap binnenkrijg. Quezzzt maakte hier afgelopen week ook al opmerkingen over en ik ben het wel een beetje met hem eens. Een dure kap, zeker comfortabel warm in de winter, maar ik vind hem maar matig beschermen tegen de regen. Er druppelt van alles naar beneden en naar binnen. Verder beslaat de boel snel, wat de veilgheid beïnvloed. Rainex helpt daar echt niet tegen. Ik heb nog wel wat lexan liggen, dus maar eens kijken of ik er wat extra tegen aan kan lijmen. Mogelijk werkt het voorste stukje ook nog enigszins als een 'deflector'en gaat het het beslaan een beetje tegen. Verder nog maar eens een ruitenwisser maken. Volgens Tante Lies voldoet dat redelijk. Ik ben benieuwd naar de volgende regenbui.



28 opmerkingen:

  1. Gaatje boren onder in je stoel, heb ik laatst ook gedaan. Even plasje water er op zetten om het dieptepunt te bepalen. Ik heb een boortje 3 gebruikt. Kan het water niet meer boven Ventisit-niveau stijgen. Verder is dit natuurlijk wel de ultieme kap-watjes blogpost. Man man man. Als je onderweg zo'n fietser tegenkomt op een stalen ros in een Agu regenpak, schaam je je dan niet een beetje???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, waarom zou ik mij schamen. Ik heb helemaal niets tegen comfort. En jij ook niet, want jij rijdt in een velomobiel, en ook niet op dat stalen ros in zweterig Agu regenpak.

      Verwijderen
    2. Kap-watje --> mooi woord hè :-)

      Verwijderen
    3. Dit kap-watje heeft een kap gekocht, maar die doet helaas niet helemaal wat hij moet doen.

      Verwijderen
  2. Ik heb trouwens wel een oplossing voor die kap-watjesproblemen. Waterdicht, zit zelfs een kacheltje in en trapondersteuning. Afhankelijk van de uitvoering twee of drie pedalen: voor remmen, ontkoppelen en gas geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry hoor Belle, wil je echt dat ik hier op reageer? Als jij geen kap wil, prima.

      Verwijderen
    2. Tsja, sommige mensen hebben de auto nu eenmaal nodig, niet iedereen kan zich de luxepositie veroorloven om alles met de velomobiel (al dan niet zonder racekap of schuimkap) te doen.

      Verwijderen
    3. Ah, ik heb het weer voor elkaar. Ik moet kennelijk elke keer ;-) erbij typen willen ligfietsers begrijpen dat het humoristisch bedoelde reacties zijn. Ik dacht dat jij wel gevoel voor humor had en mij een beetje kende. Maar kennelijk niet.

      Verwijderen
    4. Lang leve de platte tekst Belle, altijd moeilijk te interpreteren. En sorry als je mij bedoeld, ik ken je niet (goed genoeg) en dus ook jouw gevoel voor humor.

      Verwijderen
  3. Poe hier nog één...ik ben ook al aardig verzopen ondertussen in de buien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Klinkt alsof de kap van de Milan je ook al niet droog houdt. Ik heb soms het idee dat ik met schuimkap nog droger blijf.
      Wel geweldig dat je zo hard gaat. Ongelofelijk. Hoef je ook niet zo lang in de regen te zitten!

      Groeten,

      Wilco


      Verwijderen
    2. Nee dat klopt Wilco,
      De regen loopt via het deksel naar achter en uiteindelijk houd de afdichting hier op en heb je een paar driehoekvormige openingen. het water loopt hier keurig naar toe en valt dan in mijn oksels. Ook heb ik nog ergens een waterdoorvoer naar mijn bagagevakken aan de voorzijde. Ik moet nog even leren hoe de waterhuishouding verloopt. Inderdaad nog even de conditie verder terug op peil brengen en dan heb ik er nog minder last van :-)

      Verwijderen
  4. Ik denk dat ik het nu voor de laatste keer ga zeggen ;-) Tegen het beslaan, zou je toch echt een pinlock-visor kunnen plaatsen. Mijn vizier beslaat in principe niet, zelfs niet als ik al zwetend sta te wachten voor een verkeerslicht.
    Als het heel hard regent, dan zet ik het vizier een klein stukje open en dan komt er inderdaad wel het één en ander aan water binnen. Ik leg dan zo'n klein handdoekje op mijn borst en dan valt het allemaal nog wel mee.
    Het meeste water dat in de fiets komt, druppelt van het vizier af. Ik heb ooit bij WimS zo'n beschermrandje voor een mini-vizier gekocht, ik denk dat ik dat aan de onderkant van het Sinner-vizier ga bevestigen om het water meer naar achter te leiden. Ben benieuwd of dat helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat Daniel Fenn nog een keer een kap gaat ontwerpen voor de Quest (XS). De kap voor de DF heeft een standaard motorvizier en kan dus makkelijk van pinllock voorzien worden (en nee Wilco, ik ben dus niet tegen kappen).

      Verwijderen
  5. Hoi Wilco,

    Gaten in m'n stoel heb ik al sinds 2012, ongeveer één maand na aanschaf erin geboord na een paar keer in een "zitbadje" van eigen zweet te hebben gezeten, niet erg als het warm is, maar koud word het een ander verhaal........3 gaatjes van 10 mm, onder elke achterham eentje en 1 in het midden van de stoel, volgens Ymte kon dat constuctief geen kwaad voor de stoel. En dat klopt, want ik zit er nog steeds in........
    Binnenkomend water via de kap is enkel als ik het vizier op een kier heb tijdens echt zware buien, de oplossing van Wim S. moet ik nog eens uittesten, dat schijnt veel te schelen om opspattend water buiten te houden.
    Als je echter vergelijkt met een open fiets, wordt je in een velomobiel eigenlijk totaal niet nat of koud, het blijven in mijn ogen ideale woon-werkvoertuigen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, ik heb eigenlijk nog nooit een probleem gehad met een zitbadje. Nu ontstond het omdat ik bij een enorme hoosbui uitstapte en de boel blijkbaar er niet snel genoeg uit had. Ik zweet niet voldoende om mijn stoel te vullen, maar blijkbaar wel genoeg om psoriasis setus velomobilus te krijgen.

      Een gat is dus niet nodig. Natuurlijk blijft de fiets veel comfortabler dan een gewone fiets, maar met zware regenbuien moet de kap toch beter komen.

      Het is echt zo'n onderwerp waar we het met z'n allen weer over hebben als het herfst is...

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  6. Laat vooral iedereen zijn eigen keuze maken om wel of niet met een kap te rijden. Voor wielrenners in tricot zijn fietsforenzen in een regenpak watjes. Voor wielrenners zijn veloteurs ook watjes omdat ze zo lekker droog en beschut zitten. En nu lijkt het erop dat velomobielrijders zonder kap, velomobielrijders met kap ook al watjes gaan noemen (of heb ik dat mis). Mensen, laten we elkaar lekker in elkaars waarde laten.
    voordat ik vorig jaar in het ziekenhuis belandde reed ik 1200 kilometer per maand, dat wil zeggen: 10 keer per maand van Leiden naar Utrecht en terug. Op de meest onchristelijke tijden, en mensen die mij kennen weten dat dat geen leugen is. Maar ik rij 95% van de tijd met mijn Sinnerkap. Waarom? Gewoon, omdat het lekker comfortabel is en serieuze tijdswinst oplevert. Maar maakt mij dat een kap-watje? Ik hoop het niet. Nee, als we het dan gaan hebben over bikkels, dan gaan voor mij alle credits naar scholieren die met hun Kipling-rugtas met 5 kilo boeken op hun oma-fiets door weer en wind naar schol fietsen (zonder regenpak, want dat is zo on-cool)

    Wilco, het beslaan van het ruitje van de Sinnerkap ervaar ik ook als een "probleem". Bij regen rijd ik dan ook gewoon met mijn ruitje op een kier van 4 centimeter. Daar kijk ik dan gewoon onderdoor. En tegen het op de kap opspattende water dat onder het vizier door spettert zou je lusjes-klittenband voor de ruit kunnen plakken, het water spettert dan niet meer zo. Volgens mij is dat hetgeen wat Adri hierboven probeert duidelijk te maken. In regenachtige omstandigheden is de Schermer-kap veruit superieur als ik de verhalen moet geloven. In andere situaties prefereer ik weer de Sinner-kap, vooral als we het hebben over de ruimte in de kap. Tijdens de LEL van 2013 heb ik de zijruitjes dichtgemaakt met lexan, op maat geknipt en met transparante tape vastgezet. Ik kon er prima door naar buiten kijken maar de Quest werd daarmee een complete broeikas met als gevolg dat de hele boel besloeg. Volgens mij moet de meest ideale "Sinner-kap zijruit" nog steeds uitgevonden worden. Maar dan alleen voor wedstrijden. Verder vind ik het prima als ik tijdens een regenbuitje een beetje water binnenkrijg. Als ik op een zomerse dag zie wat er aan transpiratievocht onder in de Quest ligt, dan kan een regendruppeltje meer of minder er ook nog wel bij ;-)

    Sportieve groet,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RJ, de zijruitjes heb ik meteen al gemaakt en ik rij ook met het vizier een beetje open tijdens zware buien. Juist dan krijg ik druppelend water binnen van de zijkant en ook bovenkant. Om die reden probeert dit kastje wat anders.
      De pinlock van Wim werkt mogelijk wel, maar is niet eenvoudig te installeren en geeft kans op schade bij installatie. Bij hem zat het erop toen hij zijn kap kocht.

      Verwijderen
    2. Het opspatten van de voorkant vind ik over het algemeen niet zo'n probleem. Ik heb er in de winter meestal een mini vizier opzitten (zelf geknipt, kleiner als minivizier van Wim Schermer), dat zorgt er voor dat ik geen last heb van opspattend water van de 'motorkap'.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  7. zucht... petje op helpt ook tegen de regen hoor:P ik ga gewoon een beetje meer onderuit liggen
    en dan houd de klep van;t petje het meeste wel tegen! ik rij door mijn flex tijden om de buien heen als het ff kan, met kap rijden door adam is geen lol heb dit een paar x geprobeerd met de sinner...

    maar als het weer min tien gaat woorden zal ik wel weer gaan mopperen dat ik geen kap heb hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Eigenlijk heb jij wel een beetje gelijk. Ik kom tijdens een zware regenbui nauwelijks droger thuis als ik met kap rij, dan zonder kap maar met boerka en petje.

      Wilco

      Verwijderen
  8. Haha ik ben het ultieme kap-watje....want er is geen velomobiel kap die je zonder vizier openen = regen binnenkrijgen en in de winter ijskoude rijwind kunt gebruiken. En ik geloof niet zo dat de ene kap superieur is aan de andere. Er zijn gewoon andere keuzes gemaakt en dat is alleen maar goed zodat rijders kunnen kiezen wat het best aan hun wensen voldoet. En als gebruiker kun je net als Wilco je kap "upgraden". Mist die een deflector kun je die erin maken idd en heeft de kap nieuwe functionaliteit. Zelf heb ik de rubber stroken in de kap gemaakt ( eerlijk is eerlijk Wim S kwam daarmee ) zodat bij hard omslaan mijn hoofd beter beschermd zal zijn..enz, enz....

    Pinlock is geen volledige oplossing want het is een oplossing tegen van binnen aandampen, de regenstralen/druppels/mistaanslag aan de buitenkant van je vizier hinderen je zicht ernstig en in het donker terwijl lampen er op schijnen zie je niets meer. Daarom heb ik schade aan mijn Quest.

    We missen de snelheid van een motorrijder om ons vizier schoon te blazen en de mogelijkheid die met de handschoen op lagere snelheden te wissen. We hebben doodgewoon ruitenwissers nodig. In welke vorm of ontwerp, of het een motortje nodig heeft of niet....we moeten de viziertjes/ruitjes kunnen wissen !

    Wat dat betreft was dat elastiek heel goed bedacht om ondanks de vorm van het vizier toch te kunnen vegen. Maar er blijven dan 2 problemen : het vizier is niet kasvast en het zal niet goed genoeg vegen. ( met een wazige film water na de veeg zie je nog niet veel ) Maar dat soort bedenksels zijn wel nodig om verder te komen.

    En wat die fietsers van Belle betreft...ja bikkels....maar ik wentel me liever in comfort zolang dat kan. Op werk heb ik nog genoeg gelegenheid tegen harde wind in met zwiepende regen/hagel/sneeuw in mijn gezicht lange stukken te moeten lopen :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vanmorgen onder de kap naar Dronten gereden en ook weer terug. Een kleine 190 kilometer. Heerlijk hoor op de terugweg gewoon boven de 45 tegen de wind in knallen. Je komt dan wel in een plas zweet te zitten en hebt als je uitstapt het gevoel of je een badpak aanhebt. Toevallig had ik het er met Allert nog over dat wij Velonauten eigenlijk maar watjes zijn vergeleken met bukfietsers. Lekker binnen liggen uit de wind en daardoor harder kunnen rijden dan welke fietser dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, nou wat een commentaren hier. Wij van Mooi Geel vinden kappen ook OK hoor. Ook al heb ik er (nog) geen. En kap-watjes zijn ook gewoon mensen ;-)) (knipoogje maar voor de zekerheid er bij gezet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha ieder zijn keuze :-) ik ben liever nat van het zweet als de regen en met de WAW reed ik 98% met de kap op wat nu met de Milan niet veel zal veranderen ben ik bang voor.
    En als ik dit wel doe dan zal het komplete deksel wel gedemonteerd worden i.v.m. warmte.

    Tja en inderdaad zie ik dan 's morgens mijn zoontje op zijn M5 de regen instappen in zijn regenpak en grote rugtas achterop...... bikkel is al aardig wat nat geregend afgelopen tijd.

    BeantwoordenVerwijderen