Pagina's

vrijdag 20 mei 2016

Gebroken spaak?

Dat dacht ik toen ik een paar honderd meter van mijn werk was en ik ineens getik hoorde bij mijn linker voorwiel. Eerder die dag was mij opgevallen dat het remmen wat raar verliep. Alsof er een schokje ging door de fiets. Ik dacht dat de rem mogelijk een beetje bleef hangen en besteedde er niet teveel aandacht aan. Iets om later even na te kijken.

Aangekomen op het werk meteen maar eens gekeken. Wieldoekje eraf, maar geen gebroken spaak. Inmiddels lag wel de naafdop op de grond. Die bleek losgegaan te zijn en het getik te veroorzaken. Gelukkig ben ik hem niet verloren (heb wel een reservedop trouwens). Een verdere check leverde op dat de naafbout helemaal was uitgelopen. Ik fietste dus met een los wiel... Mmmm, hoe kan dit gebeuren? Alles weer aangedraaid, ander voorwiel ook maar eens checken. Gelukkig geen ongelukken gebeurd.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco

    Die naafdoppen zijn er bij mij uit gesmolten in Duitsland, lange afdaling en veel remmen
    Bij je linker wiel zou je linkse draad moeten hebben om te voorkomen dat een niet goed vast gedraaide bout los kan komen
    (maar goed vast zetten is makkelijker)

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn bij mij ook al eens gesmolten, maar dat was deze niet, deze is er door een uitlopende bout uitgeduwd.

      Wilco

      Verwijderen
  2. Oef, dat had wel beroerd kunnen aflopen zeg!

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Goed afgelopen gelukkig! Goed vastzetten inderdaad en het is altijd verstandig wat loctite of een ander bevestingingsmiddel op de draad te doen. Teflontape werkt ook goed.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat getik is wel herkenbaar, bij mij was het laatst wél een gebroken spaak, voorlopig gemiddelde, 1 per 1000km maar wel vervelend dat ik die weer eens moet gaan vervangen. alweer een reden om de roets weer uit de schuur te halen :-)

    Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een sluitring (veerring) als borging dan voor loktite, die zorgt ervoor dat je spanbout blijft zitten, maar ook dat je em zelf makkelijk kan loshalen onderweg.

    Wat veel mensen echter vergeten dat je een sluitring moet vervangen als je de bout (of moer) losdraait.

    Eigenlijk moet je die bout die loskwam ook vervangen door een nieuw exemplaar. Een bout komt nl los wanneer er speling, sleet of rek op de draad zit. Eénmaal die vanzelf losgekomen is, zal die dat nog doen. Het is goeikoper je bout te vervangen dan achteraf de brokken te lijmen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wouter, dank voor het advies! Wat betreft spaken, ik heb in 43000 kilometers nog geen enkele gebroken spaak gehad met de Strada...

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
    2. Bedoel natuurlijk Loctite maar dat woord kent ie nie en stelt dan lokatie voor.

      Verwijderen
  5. Hi Wilco, 2 Questen en tot nu toe met de DF nog nooit gebroken spaak gehad zie het bij anderen wel scheelt enorm hoe je ermee omgaat en af en toe controleren.
    Wat die wielbout aangaat, wij vervangen alleen sluit-en veerringen als ze kapot of opgevreten zijn. Als je een bout/moer goed vastzet loopt ie niet los. Beetje teflon of lichte Locatie kan geen kwaad ik gebruik het weinig, ook op remdelen niet. Gewoon goed vastzetten en bij aantrekkoppel of graden hoekverdraaiing dit dan ook gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen