Gistermorgen twijfelde ik of ik met de auto zou gaan. Het was pokkeweer. Het regende hard. Ook was ik de avond ervoor naar de kroeg geweest en het kostte mij wat moeite op te staan. Maar ik besloot niet te versagen en ging op stap met 'De Bak'. Terwijl de regen kletterde op mijn Sinnerkap hoorde ik 's morgens al dat het een hele zware ochtendspits was. Ik merkte er weinig van, vond het zelfs opvallend rustig. Op de terugweg was er helemaal sprake van fileleedvermaak. Op de radio sprak men van een verkeersinfarct rond Amsterdam. Wat was ik blij toch met 'De Bak' te zijn gegaan. Wat reed ik heerlijk door .... terwijl ik de auto's op de Westrandweg zag aansluiten.
Verkeersinfarct Amsterdam, de blauwe lijn is de globale route van 'De Bak'. |
Vanmorgen precies hetzelfde richting Amsterdam, terwijl ik in de tegengestelde richting over het fietspad zoefde richting Leiden.
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Vanochtend reed ik een stukje langs een file op de A7 tussen Groningen en Drachten. Dat lijkt uitstekende reclame voor de velomobiel, maar ik ben bang dat deze automobilisten de file voor lief nemen.
BeantwoordenVerwijderenLaat ze de file maar voor lief nemen, kan ik er lekker langsrijden.
VerwijderenHet is altijd leuk om velovaarder te zijn, maar sommige dagen is het nog leuker!
BeantwoordenVerwijderenInderdaad
VerwijderenJe krijgt ze toch niet uit de auto. Blijft het lekker rustig op het fietspad.
BeantwoordenVerwijderenZeker, af en toe zit ik wel eens stilletjes te lachen hoor.
VerwijderenPffff ja hier ook elke ochtend en middag weer raak, zie vanuit mijn ooghoeken de rijen rode achterlichtjes stil staan of kruipen op de A7 en als er op de N247 ook een rij rode achterlichten te zien is weet ik dat het weer ergens hommeles is. Goed oppassen dus bij de rotondes want iedereen heeft ongeoorloofde haast want ze zijn te laat van huis gegaan. Opvallend is wel dat ze de laatste weken ook over de parallelweg racen om zo de langzaam voortkruipende rij in te halen ik denk dat de Verstappenwannabees vergeten dat je daar maar 60km/uur mag, hier rijden ook veel schoolgangers al dan niet voorzien van goedwerkende verlichting. Met de DF of met de auto scheelt voor mij maar 7 minuutjes dus de auto blijft voor woon-werk verkeer lekker staan. Als het de vorige avond "gezellig" laat geworden is en je pakt de Bak/DF ben je het meestal weer snel kwijt dus eigenlijk een win-win situatie zeg maar.
BeantwoordenVerwijderenMaar het spoor heeft ook een infarct tijdens de spits. En de (snel)weg. Als dat erger wordt zie je aankomen dat mensen naar alternatieven gaan zoeken. Wat is nog vrij ? Juist !
BeantwoordenVerwijderenEn denk maar niet dat ze daar gaan fietsen....de milieubeweging zal de opkomst van diverse e-voertuigen die op papier niet harder gaan dan 45 km/u wel toejuichen....maar doen jullie dat ook ? Hehe...file op het fietspad van 30 of 45 km/u bromfiets en e-autootjes.
Lees en hoor ook veel reisleed van mensen die het openbaar vervoer gebruiken. Heb er zelf gelukkig geen ervaring mee en wil dit graag zo houden.
VerwijderenVerder denk ik dat de meeste mensen die "in de markt" zijn voor snelle e-voertuigen er al wel een hebben, maar de groei zal duidelijk toenemen daar ben ik van overtuigd verhouding aanschafprijs-aanbod-vraag wordt steeds gunstiger.
Ik heb nog geen zin in file op de fietspaden maar was vanmiddag even Hoorn in met de e-bike en je kon over de fietsers lopen moet er nog even niet aan denken als deze drukte dagelijks op mijn w<>w route zou ontstaan.
Vinden jullie het ook zo doorzichtig dat de minister voor de verkiezingen het weer tevoorschijn halen van rekeningrijden resoluut van tafel veegt om redenen dat het "te ingewikkeld" zou zijn ( Bijna heel Europa heeft of krijgt tolwegen ) om na de verkiezingen dat natuurlijk wel tevoorschijn te halen ? Ze moeten wel.
BeantwoordenVerwijderenHoi Quezzt,
VerwijderenRekeningrijden is ingewikkeld, een "tijdelijk" kwartje van Rutte bij de benzine en je hebt geen administratieve rompslomp. Veel makkelijker, lust ie veel? Dan betaal je veel.
Of met benzineprijzensysteem als in Denemarken, 's ochtends betaal je veel, tussen de middag weinig, 's avonds weer meer als 's middags. Op zaterdag minder dan door de week en op zondagmiddag is de benzine het voordeligst. Op vakantie zelf geconstateerd en na gevraagd op de camping.
Groet,
Raimo
Die variabele prijzen heeft te maken met vraag en aanbod en moderne communicatietechnologie/digitale prijsborden zal echt niet mensen stoppen in de file te staan gezien je uiteraard altijd kunt tanken op elk tijdstip die je wilt.
VerwijderenIk ben wel met je eens dat een hoge brandstofprijs mensen echt wel stopt de auto nodeloos te nemen. Maar het remt ook de economie en maakt boodschappen duurder. Zonder vrachtverkeer zijn supermarkten leeg. Ook reform/naturefood winkels :-)))
Rekening rijden hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar ik vind het wel een nog verder aantasting van privacy en daarom ben ik daar niet voor. Dan kan je wel zeggen een kwartje van Rutte, maar iedereen kent het kwartje van Kok nog, dat blijft aan een politicus hangen, die zitten daar echt niet op te wachten.
VerwijderenMisschien een kilometer registratie per uur waarbij je in de spits extra moet betalen, of je nou op de snelweg rijdt of niet?
Hoge brandstofprijs werkt prima op mij : de 2.3 ton zware SUV slurpt 1:5 bij een stadsrit. Dat laat ik dus wel uit mijn hoofd, ook al was de benzineprijs lange tijd niet zo hoog als die ooit was.
VerwijderenMaar dan weer, mijn 2e autootje rijdt 1:18 bij een stadrit en dat is nog niet eens de zuinigste en modernste kleine auto. ( Panda model 169 ) Dus mensen omzielen hoge brandstofkosten door steeds zuiniger auto's te gaan rijden. Dan valt effect van hoge brandstofprijzen tegen.
Ik fiets rond Utrecht, en passeer een kwartet snelwegen – A2, A27, A12, (nog twee keer A27) en A28. Regelmatig staat het hier vast, en kan ik ook lichtjes kijken. Helaas worden sommige van de wegen waar ik overheen moet bij heel erge file ook als sluiproute gebruikt.
BeantwoordenVerwijderenHoi Maarten, ook ik heb last van sluipverkeer, ineens staat de pont weer helemaal vol met auto's en vertrekt hij iets te laat. Verder rij ik voornamelijk over fietspaden en heb ik weinig last.
Verwijderen