Lukt niet op enkele centimeters |
Vervolgens via de Amsterdamse straatweg, waar kortgeleden wat stoplichten gedeactiveerd zijn richting Maarssen gereden. Iets voorbij Maarssen kwam ik een meneer tegen met een blauwe Orca. Hij vertelde eenzijdig verlamd te zijn, maar fietste nog wel een Hase Kettwiesel naar het werk en heeft daarna een Orca voor de langere afstanden. Ik vind dat mooie verhalen. Iets verderop werd ik ingehaald door een racefietser, die mij eerst met hoge snelheid voorbij kachelde. Verderop zakte zijn snelheid weer in en regelmatig omkijkend zag hij mij weer dichterbij komen. Vlak voordat ik hem weer zou inhalen in Vreeland zag hij een bankje en ging uitrusten. Nog even verder net voorbij Nigtevecht wilde ik even stoppen voor een biobreak. Op dat moment zag ik dat ik een lekke band had. De onplatbare ...
De schuldigen waren snel gevonden en ik heb ter plekke de band geplakt.
Verder ging het richting Weesp, de band leek toch heel langzaam zachter te worden. Had ik hem niet goed geplakt. Door maar, niet opnieuw die band eraf, naar huis als het kan. Het fietsen werd wel steeds zwaarder, het kostte moeite om rond de 30 te blijven rijden. Langs IJburg naar Amsterdam-Noord. Even voelen, ja, de druk ging er echt af, maar hij voelde niet echt zacht. Door naar Zaandam waar ik met een slappe band aankwam. Opnieuw de band eraf. Het bleek het onderste gedeelte van mijn Prestaventiel dat niet goed was aangedraaid. Een klassieker.
Ja ja de basisgereedschapskist van elke velonaut bevat dus een fles whisky. Waarschijnlijk heeft dit drankje dezelfde magische eigenschappen als wd40? Dus overal goed voor ;-)
BeantwoordenVerwijderenDalwhinnie smeert zeker zo goed als WD40, maar het smeert wel andere onderdelen.
Verwijderen"Het bleek het onderste gedeelte van mijn Prestaventiel dat niet goed was aangedraaid. Een klassieker."
BeantwoordenVerwijderenIk heb hier ook al op die manier twee 'lekke' banden gehad.
De voorband van de Roeifiets was opeens lek. Is bij het losdraaien van het bovenste gedeelte, blijkbaar toch ook het onderste/binnenste gedeelte iets losgekomen :-(
Idem met de Rainbow van mijn vrouw. Fijn hoor die biba's met een los binnenventiel.
Welke biba's hebben dat eigenlijk niet?
Hoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenWas vast lekker geweest, een borreltje tussendoor......Maar of je snelheid er veel hoger van was geworden?
Die ventielen is altijd wat, soms draai ik die zo vast dat ze moeilijk los gaan onderweg, ook niet handig als je met een lekke band staat.........Want ook op de reserveband zit het afsluitdopje vaak net iets te vast aangedraaid....
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
VerwijderenIk reed niet voor de snelheid, maar voor het plezier, dus een borreltje had geen kwaad gekund ...
Groeten, Wilco
Die "onplatbare" is dat de Greenguard of echt de Plus ?
BeantwoordenVerwijderenIn dat laatste geval moeten we wel aan de massieve (Tannus) band...
Hoi Quezzzt, het was een echte plus.
VerwijderenGroeten, Wilco
Die whisky is helemaal niet goed voor je! Lever maar bij mij in, dan zorg ik wel dat hij op verantwoorde wijze onschadelijk wordt gemaakt bij mij thuis. ;-)
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
In eerste instantie zag ik het ! niet tussen 'je' en 'Lever'. En dan wordt het, zeker voor Erwin, wel een heel vreemde tekst ...
VerwijderenKom hem maar halen zou ik zeggen!
VerwijderenDat is goed. Laat je de dop er wel netjes op zitten mét verzegeling?
BeantwoordenVerwijderenJa dat is een gevaarlijk goedje die Whisky, staat in de lijst van gevaarlijke stoffen, GEVI nummer 33, en bijkomend gevaarX9, dop gesloten laten, afstand houden en meteen bij mij inleveren. Opoe ventiel een klein drupje olie doen en een paar keer openen dicht draaien doet wonderen, vooral in de pekeltijd.
BeantwoordenVerwijderenAls je een binnenband met verwijderbaar ventiel gebruikt, dan moet je eigenlijk voor eerste gebruik het ventiel eens losmaken en wat vaseline aan (het rubbertje) van het ventiel smeren. Anders kan het ventiel na een tijdje beginnen lekken (rubber blijft soepel door de vaseline). Ik doe dat echter ook nooit met m'n binnenbanden en heb er gelukkig nog geen problemen mee gehad. Wat ik wel doe: ik pomp nooit m'n banden met een pompkop die rechtstreeks op het prestaventiel geplaatst wordt. Ik draai voor het pompen altijd zo'n omvorm-stuk op het ventiel om van m'n presta-ventiel een autoventiel te maken en gebruik dan een pomp op dat "autoventiel". Ik vermoed dat er zo minder aan het prestaventiel "gewrongen" wordt. Dat omvorm-stukje is sowieso handig om altijd bij te hebben (om in nood aan een tankstation, ... de band van lucht te kunnen voorzien)
BeantwoordenVerwijderenIk wist niet dat er nog velomobilisten zonder reserve binnenband rondreden. Met plakken onderweg neem je het risico dat de plakker daarna verschuift en los komt. Omdat de solutie nog niet 100% uitgehard is. Met een reserve binnenband ben je sneller klaar en neem je dat risico niet.
BeantwoordenVerwijderenIdee voor de lift: Een handdoek over de neus en de achterkant optillen. Dat scheelt waarschijnlijk net die centimeters...