Pagina's

zaterdag 12 augustus 2017

De Bak opgehaald

De Bak is weer in Zaandam, nadat hij een week of 6 in Dronten was geweest voor een grote beurt, niet alleen reparatie van de schade op de pont, maar ook regulier onderhoud zoals nieuwe rem- en derailleurkabels. Ik ben in de tussentijd maar op vakantie gegaan .. Eerst wilde ik de fiets gisteren afhalen, maar sinds woensdag was ik ineens zwaar verkouden en had ik verhoging. Fietsen leek mij geen goed idee, ik voelde mij nog echt niet goed. Omdat Velomobiel twee weken dichtging ivm vakantie, moest ik hem nu echter echt ophalen. In overleg met Theo bleek de fiets vrijdagmiddag mee te kunnen naar zijn huis in Almere, ik zou hem dan zaterdag op kunnen halen. Dat zou mij ongeveer 30 kilometer schelen en ik had een dag extra herstel.
Theo's zijn adres bleek niet eenvoudig te vinden, de weg waaraan hij woont bleek namelijk uit twee delen te bestaan, aan elkaar verbonden door een weg met een andere naam van ongeveer 600 meter lang. Ik zat natuurlijk aan de verkeerde kant.
Na het omkleden op stap. De fiets zag er prachtig uit, opnieuw gespoten, als nieuw. Ik stapte in en ik voelde het gelijk, er komt iets tegen mijn been aan. Ik had me al gerealiseerd dat ik normaal gesproken een proefritje zou maken, maar nu kon er natuurlijk niets meer aangepast worden. De nieuwe remkabel bleek rechts (aan de buitenkant) van de ketting te lopen, terwijl die, volgens mij, aan de andere kant moet lopen. Bij de eerste weg rechts bleek mijn richtingaanwijzer niet te werken, die werkte wel toen ik de fiets bracht. Mogelijk is er even druk gegeven bovenop de schakelaar en is die daardoor kapot gegaan. Kan gebeuren, maar wel vervelend. Theo gebeld en die gaf aan dat het meest handige is de ketting even te openen en aan de andere kant van de remkabel weer vast te zetten. De schakelaar zal ik met Velomobielservice Haarlemmermeer regelen, die heeft een eigen systeem ontwikkeld. De fiets rijdt trouwens heerlijk, veel stiller als voorheen. Alles zit weer strak vast. Helaas begon na een kilometer of 20 wel de linker voor veerpoot te kraken. Die heeft 6 weken stilgestaan. Ik vond het niet nodig dat deze gesmeerd werd, want hij was nog prima. Dat los ik zelf wel op. Ook had ik nog gevraagd voor een nieuw stuurkabeltje. De vorige was gebroken, nu kan ik dat gemakkelijk zelf, maar Velomobiel doet dat ook in een fluit. Helaas schoot de sluitmoer na een kilometer of 30 los. Ook die zal ik weer vastzetten. Update: Paulus gesproken, die gaf aan dat het stuurkabeltje nog niet helemaal was aangedraaid omdat ik de fiets in Dronten op zou komen halen, kon hij eenvoudiger gesteld worden.
Ondanks wat lichte tegenslag vind ik dat de fiets er weer prachtig uitziet en ben ik blij dat ik hem weer heb.

14 opmerkingen:

  1. De bekende badcurve-grafiek die aangeeft dat producten vooral mankementen krijgen als ze net nieuw zijn en dan geleidelijk weer steeds meer als de ouder worden speelt in het klein ook bij groter onderhoud. Nadat mijn alu-achtervork onlangs vervangen was door een carbon-versie had ik onderweg ook wat problemen die ik daarna noodgedwongen zelf moest fixen. Als fietser moet je jezelf helaas op technisch vlak ook enigszins kunnen redden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou de Q, XS, Strada en QV productie te gering zijn om vm.nl te vragen om een werkplaats handboek uit te brengen met onderdelen en hoe ze bevestigd zijn danwel afgesteld moeten worden en vaak vorkomende euvels en hoe die op te lossen ?

      Voor iedere auto heb je zoiets, maar dat zijn andere aantallen natuurlijk. Mar ik vind het zelf wel vreemd dat ik met redelijk vertrouwen aan mijn auto's sleutel en voor de Q naar Dronten moet.....

      Verwijderen
    2. Ik bedenk zelf al dat tussen productie series de verschillen al zo groot zijn dat het misschien moeilijk kan zijn. Mijn Q heeft bijvoorbeeld al 3 ketting geleide wielen gehad, iedere keer van de op dat moment gangbare soort...

      Verwijderen
    3. Er is toch een handleiding voor de fietsen? Ligt gewoon op de site onder het kopje Onderhoud.......
      Is inderdaad geen werkplaatshandboek, maar je kan jezelf er toch redelijk goed mee helpen, en als je zekerheid wil kan je ook nog Dronten bellen.

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Mooi dat "De Bak" weer thuis is! Kan je weer heerlijk met de fiets naar het werk!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je ook foto's van de Bak waarop we kunnen zien hoe mooi hij weer glimt?

    Groet
    Erwin en Tante Lies van de Velomobielservice Haarlemmermeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk morgen maar in real live, en anders, kijk op het voorgaande bericht ...

      Verwijderen
  4. Daar ben ik een beetje stil van. Ik bedoel die zin: "Dat los ik zelf wel op..." ,-)
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, ik had alleen gevraagd naar de achter veerpoot te kijken, en niet voor, inmiddels heb ik die gisteren gesmeerd en die is ook weer muisstil. Met betrekking tot het stuurkabeltje. Ik ben van mening dat daar eigenlijk twee aandraaischroeven moeten zitten ivm 1, ze schieten wel eens een enkele keer los, met twee schroeven voorkom je dat.

      Verwijderen
  5. Net Paulus even gesproken, die gaf aan dat het stuurkabeltje nog niet helemaal was aangedraaid omdat ik de fiets eerst in Dronten zou komen ophalen, maar ivm met ziekte lukte dat dus niet. Helemaal logisch. Nogmaals, de fiets rijdt verder weer prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad, had het stuurkabeltje nog niet echt vastgezet, zodat Wilco kon bepalen welke stand gewenst was. Hij zou hem zelf afhalen. Dat veranderde, en ik heb niet meer aan gedacht het aan specifiek door te geven. En van die remleiding die ik heb vervangen en aan de verkeerde kant heb doorgestoken: fout, leerpuntje, sorry Wilco. Het is mij niet opgevallen bij het testrijden. Kennelijk ben ik te licht.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paulus, geen enkel probleem, kan gebeuren. Bij mij ging de kabel ook pas na 20 kilometer los toen ik een onverwachte stuurbeweging maakte.
      De ketting ligt weer goed, de kabel staat weer strak. Erwin heeft meteen ook de o-ringen vervangen, oh wat is De Bak nu stil.
      Zou het een idee zijn om in geval van een groot onderhoud een soort van aftekenlijst te maken, waarin alle belangrijke punten worden langsgelopen? Misschien kost mij dat uiteindelijk wat meer, net als bij de grote beurt van de auto, maar dat geeft mij ook de zekerheid dat alles langsgelopen is. Misschien hebben jullie dat al, het is een volstrekt positief bedoeld idee.

      Verwijderen