Pagina's

woensdag 1 november 2017

Een gemodificeerde demper

Twee weken geleden heb ik een demper van Peter de Rond gemonteerd. De reden voor de zoektocht naar een nieuwe demper was dat ik mij langzamerhand steeds minder veilig begon te voelen in 'De Bak'. Ik vond dat de fiets stuiterde, soms resoneerde, de bochten reden minder strak. Ik had zelfs een keer dat ik de controle over het achterwiel kwijtraakte doordat de achterkant heen en weer te stuiteren op een slecht stuk weg. Kortom er moest iets gebeuren.
Mogelijk een goed alternatief, maar ook wat prijzig is de Risse demper. Maar als het goed is ongetwijfeld de investering waard. Wim Schermer heeft aangeboden er mee te testen en, als het uitkomt, ga ik daar graag van gebruikmaken. Wat mij tegenstaat is echter dat deze demper elke 10.000 kilometer gereviseerd moet worden, tenminste dat heb ik begrepen.
Vriend Erwin, Tante Lies, attendeerde mij op de gemodificeerde demper van Peter de Rond. Aangezien de kosten beperkt zijn een interessante optie, dus besteld. Op het Herfsttreffen heb ik er nog met Allert over gesproken, hij zag er weinig voordelen aan.
Maar nu mijn ervaringen. Belangrijkste resultaat: Ik voel mij weer veilig in de fiets. De algemene stabiliteit en de bochtenstabiliteit is sterk verbeterd. De fiets rijdt veel strakker. Heeft dit te maken heeft met de aanpassingen van Peter de Rond, of met een betere demping van de nieuwe demper? Ik durf het niet te zeggen, maar ik ben er blij mee.

11 opmerkingen:

  1. Maakt niet uit waar het aan ligt, als je jezelf weer veilig voelt is je doel bereikt! ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij rijdt er bij LOL niemand meer met een Risse-demper rond. Het waren er sowieso 3. Allemaal klachten over lekkages.

    Er rijden wel mensen met de Rond-demper rond. Geen klachten, zeer tevreden.

    Ik vond de fiets vooral strakker sturen en bijvoorbeeld over drempels gaan. Achterwiel houdt beter contact.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herken het strakker sturen en dat het achterwiel beter contact houdt. Maar ja, mijn vorige demper is natuurlijk ruim 50.000 kilometer gebruikt, en vast wat minder strak in de demping geworden. Het probleem met de demper is het afgelopen half jaar ontstaan. Daarvoor voelde de originele demper prima. Maar ik ben blij met de demper van Peter.

      Verwijderen
    2. Ik rij dus wel met een risse demper rond. En ook met een dikke achterband (almotion). Ben er zeer tevreden over. Ook de service van Wim Schermer. Voor jou is dat toch om de hoek, dus zou niet echt een probleem moeten zijn dat ie elke 10.000 km een beurtje nodig heeft. Overigens merk je het snel genoeg wanneer dat nodig is. En kan het ook zijn dat het langer duurt voordat je een beurt moet hebben. En als het korter duurt krijg je sowieso korting op de service. Je kan zelfs nog wel even doorrijden als de demping eruit is. Alleen heb je dan dezelfde problemen als je nu met je oude demper had. Dan dempt ie dus niet meer en gaat ie driften in de bochten en bij nat weer.

      Verwijderen
  3. Tot aan 70 % van de absorbtie van schokken kan door een band worden opgevangen. Dan moet die band wel hoge wangen hebben, veel lucht bevatten en soepel zijn. In feite is het dan een luchtveer.

    Als je nu rondrijdt met dunne achterbanden ( alles onder 50 mm en stug model ) voldoet die orginele achter veerdemper van vm.nl niet. Dan krijg je gestuiter, gebok en rare uitbreek partijen met de staart waardoor je achterstevoren glijdt en misschien kantelt als je dwars komt en weer grip krijgt.

    Dan kun je een Risse demper kopen maar dan lever je in op comfort ( al beweren velen dat stugger lekkerder rijdt ) en die risse demper houdt het wiel wel beter op het wegdek en levert dus meer grip tijdens stuiterneigingen, maar doet verder niets met de algemene grip van de band of de vering van de band. Als dat een naar iel dun bandje is blijven de slechte eigenschappen daarvan gelden, en is de Risse een symptoombestrijder.

    Voordelen 50-60 mm soepele achterband :

    - Orginele veerdemper kan taak nu wel aan, meeste werk doet de grote soepele band. Geen gestuiter meer of controleverlies.
    - Grote soepele band blijft niet achter troittoir banden haken en kantelt de velo dan ook niet onverwacht.
    - Grote soepele band heeft meer wegcontact, en hervind grip sneller terug met start na een rare uitzwieper door een modderplas, natte bladeren of iets anders wat glad is e.d. ( het zijn meestal off road/strand banden voor MTB's !!)
    - De max snelheid wordt hoger met je bestaande kettingwielen omdat de afrolomtrek van de band toeneemt. ( maar je min snelheid wordt ook hoger dus in laagste versnelling wat zwaarder klimmen )
    - Strada kan 50-60 mm banden monteren ! ( ik heb nooit anders gehad in Strada en Quest ! )
    - Net zo snel en vaak sneller dan iele dunne bandjes
    - Ballon banden zijn tegenwoordig ook verkrijgbaar met anti lek eigenschappen.

    Sommige ballonbanden zijn niet goedkoop maar toch een fractie van zo'n demper.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En de roginele demper heft een rubber ringetje die wrijving moet geven tegen de veerdemper huls. Als je vind dat hij meer wrijving moet geven kun je de demper openen, dat rubber rinngetje even eraf halen en een paar wikkelingen tape om de demperstang wikkelen op de plek van dat rubber ringetje. Het rubber ringetje doe je terug en die in nu natuurlijk dicker met de tape eronder, dus geeft veel meer wrijving. Dat is de manier om de orginele veerdemper beter bewegingen te laten dempen. Het kost je wat tape, en werkt xeker waarneembaar.

      Verwijderen
    2. ^^ WTF is er met mijn toetsenbord ana de hand ?? :-))

      Verwijderen
    3. Hoi Quezzzt, dat van die dikkere soepelere banden speelt zeker mee, maar lost het probleem van een minder goed werkende demper niet op. De veerspanning van een band is namelijk een heel andere als in een demper. Dat verhaal van het stukje tape ken ik, maar dat is nu meer nodig.

      Dank je wel!

      Verwijderen
  4. Risse adviseert 10.000 km of elke 2 jaar de demper te onderhouden. In de praktijk is het gemiddeld tussen 20.000 en 40.000 km. 80% van de Risse dempers die ik sinds 2012 heb verkocht zijn nog nooit terug geweest voor onderhoud.
    Dat valt allemaal dus wel mee. En echte veiligheid krijg je toch echt alleen met een luchtgeveerde en oliegedempte Risse demper.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wim! Het is goed dat je dit meldt, want er kunnen inderdaad op basis van verhalen van enkelen beelden ontstaan die niet juist zijn.

      Verwijderen