Pagina's

woensdag 7 november 2018

Fietsstraten

Ik heb een hekel aan fietsstraten. Het is compleet onduidelijk waar je aan toe bent en auto's, hoewel te gast, stuiven je al claxonnerend gewoon voorbij. Het is ongetwijfeld bedacht met goede bedoelingen, maar het is net niks.

Hoe verrast was ik in Mechelen, daar kwam ik het bord tegen: 'Fietsstraat, verboden fietsers in te halen. Dat vind ik een fijne regel.




Een kort verder onderzoek op het wereldwijde web leidde tot de volgende regels in België.
  • Een fietsstraat is ingericht als een fietsroute en herkenbaar aan het rode wegdek en een groot fietspictogram. Het begin en het einde van de fietsstraat wordt aangeduid met een verkeersbord.
  • Je mag met de auto een fietsstraat inrijden, maar je mag er niet sneller rijden dan 30 km/u/
  • In een fietsstraat mag je met de auto of andere motorvoertuigen geen fietsers inhalen. Dit geldt ook voor speedpedelecs.
  • Fietsers moeten zich uiteraard ook aan de regels houden. Ze mogen de gehele breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze enkel opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde als de rijbaan is opengesteld in beide richtingen. 

Maar hoe zit het nou in Nederland? In Nederland blijken fietsstraten geen juridische status te hebben. Het is gewoon een fietspad waarop ook andere weggebruikers zijn toegestaan. 'Auto te gast', aan me hoela. Een automobilist voelt zich nooit te gast, die gaat gewoon zijn eigen gang. Ik voel wel wat voor de Belgische regel. Blijf maar even achter mij rijden.

Is nu alles in België beter? Kijk eens naar de steentjes op de fietsstraat... En rood is het wegdek ook niet echt. Regels zijn er om omzeilt te worden..

4 opmerkingen:

  1. Een paar van de steentjes zijn wel soort van rood-bruin. Telt dat ook?

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook in België zijn fietsstraten ondingen/volstrekt nutteloos. Hoewel inhalen van fietsers verboden is voor auto's, brommers, ... houdt hier bijna niemand rekening mee. Dus ook hier is het voorbijwringen, ... de standaard.

    99% van de fietsstraten zijn dan nog eens wegen die sowieso al te smal zijn. Dus zelfs al zou het geen fietsstraat zijn, dan nog mag je wettelijk een fietser niet inhalen als je niet minstens 1 m zijdelingse afstand kan bewaren. Door bepaalde straten als fietsstraat te markeren en andere smalle straten niet, laat je eigenlijk als overheid uitschijnen dat het in die niet-fietsstraten wel OK is om fieters in te halen (ookal is er niet voldoende plaats hiervoor en is dit niet toegelaten volgens de verkeerswetgeving)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karel, mmmm, dat is teleurstellend om te horen. Daar gaat mijn België fietspromotie... :-).

      Verwijderen
  3. Helemaal mee eens. Fietsstratdn zijn niets en fietssuggestiestroken zijn het ook niet. Al die verschillende vormen zijn leuke experimenten maar leiden alleen maar tot verwarring.

    BeantwoordenVerwijderen