Vanmorgen stonden ze ineens bij de Hempont, een aantal mensen in kleurige kledij van
'De Fietscoalitie', vrolijk wapperende vlaggen maakten het plaatje compleet, het leek met al deze kleuren bijna lente. Ik had er nooit van gehoord, maar kreeg een folder en een appel. Die appel heb ik op de pont verorberd, de folder thuis maar eens bekeken. Het initiatief lijkt momenteel alleen in Amsterdam-Westpoort en Zaanstad te zijn, maar het doel is het uit te breiden naar andere steden. Er is een app om de fietskilometers te meten. Dat ga ik eens testen. Worden velomobiel kilometers gemeten? En wat als ik buiten het gebied kom? Kortom, vragen waar ik nog geen antwoord op heb. Inmiddels hebben ongeveer 750 mensen de app geinstalleerd, en heeft degene met de meeste kilometers 3500 kilometer gereden. De app is mogelijk ook te gebruiken buiten de regio Amsterdam-West en de Zaanstreek. Andere steden worden in de app genoemd, maar niet in de folder. Ik ga de app gewoon proberen. Het wordt niet duidelijk of de GPS aanmoet, dus ik zie het wel.
Met de kilometers kan je korting krijgen bij lokale ondernemers, waaronder fietsenwinkels. Dat kan interessant zijn ...
Ik schat echter de kans hoog in dat ik na een paar keer mijn schouders ophaal en het wel geloof. Een energievretende app die mij probeert aan te geven hoeveel CO2 ik bespaar ... We zullen het zien!
Wie denkt nog meer dat die deelnemende ondernemers gewoon graag zien dat je vaker bij hen in de zaak komt om geld uit te geven ? :-)))
BeantwoordenVerwijderenMaar Wilco, onderdelen e andere spullen fietsend halen bij plaatselijke ondernemers scheelt in ieder geval een aantal DHL e.d. ritten met dieselbusjes die internetbestellingen komen brengen.
De tijden zijn zo veranderd dat ongeveer 1/4 van de motorvoertuig verplaatsingen in mijn kleine straatje dieselbussen van stukgoedbezorgers zijn. En ja ik doe er helaas aan mee.
Van mij mogen ze opschieten met die stukgoed bezorgende drones, mits niet al te lawaaiig.
Hoi Quezzt, een slechte ontwikkeling vind, een grote doos gevuld met schuim voor een klein prul thuis laten bezorgen lijkt mij geen houdbaar business model.
VerwijderenWilco, het ergste dat ik heb meegemaakt was een grote doos gevuld met 2 kleine lege dozen (plus nog wat "prul").
VerwijderenJa, ik vraag me dat ook wel eens af of dat niet anders zou kunnen als ik weer eens een dergelijk pakje thuiskrijg.
BeantwoordenVerwijderenPrecies zoals je zegt Wilco, een klein prul in een veel te grote doos met schuim of van die plastic luchtkussens, neemt tijdens verzending onnodig veel plaats in beslag en die vulling belast het milieu onnodig want wordt gelijk weggegooid.