Pagina's

woensdag 21 november 2012

Autolampen en bril

Afgelopen week toch maar eens een sportbril gekocht. Niets nagekeken op internet, gewoon een zaak in die slechts enkele types heeft en er gewoon voor gaan. Tot nu toe reed ik met gratis brillen (een zonnebril van een Franse krant tijdens een vakantie) en een gewone tweepoot die ik ook een keer gratis ergens opgepikt had. Calvinisten zijn en blijven we. Maar ik kreeg toch wel erg last van rode ogen, niet door de drank, maar door de wind en soms de regen. Ook de wat lagere temperaturen helpen niet. Uiteindelijk een Agu dingetje gekocht met drie bijbehorende glazen. De oranje glazen heb ik er in gezet en ik moet zeggen, het bevalt uitstekend. De glazen willen wel eens wat beslaan als ik stil sta van al die warme lucht die opstijgt uit de krochten van de bulletbike.
Wat ik echter lastig vind is het tegenlicht van de auto's, maar ook van fietsen, brommers en andere vehikels. Zeker als het fietspad aan de linkerkant van de weg ligt kunnen de autolampen me ongeveer verblinden en vind ik het lastig om de weg te blijven zien. Snelheid omlaag, streepjes volgen en voorzichtig rijden helpen wel, maar het blijft lastig. Ik had gehoopt dat mijn nieuwe bril het zicht ook zou verbeteren.
Daarom doe ik een beroep op jullie, misschien hebben jullie een oplossing, of in ieder geval: stel ook je eigen lampen zo af dat ik er in ieder geval geen last meer van heb.

10 opmerkingen:

  1. Helaas Wilco, autolampen schijnen in bijna alle delen van de wereld naar de rechter berm. En door onze lage zitpositie zijn we gewoon de klos. Rij je op een gewone fiets (of op de Seiran) dan merk je dat je al minder last hebt van koplampen van auto's.
    Op mijn route rij ik ook regelmatig op fietspaden die "verkeerd" liggen ten opzichte van de hoofdrijbaan. Omdat ik de weg op mijn duimpje ken en ver van tevoren kan zien of ik tegenliggers krijg, rij ik hier altijd gewoon mijn gebruikelijke kruissnelheid (tussen de 38 en de 42 kilometer per uur). Hinderlijk blijft het wel, die koplampen in je giechel. Gewoon (zoals je al doet) de streepjes blijven volgen. En nooit in de lampen van de naderende auto's kijken, altijd naar de linker berm kijken, werkt prima!

    Veilige kilometers weer!

    Gr. Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van mij krijg je ook gelijk , Wilco.
    Super irritant die lichten in je ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Wilco,
    Ik hou mijn hand voor me. Ik schaduw precies de tegenliggers af en ik zie de weg weer helder voor me.
    Je voorkomt dan namelijk dat het licht van de autolampen je bril bereikt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Wim voor je reactie. Hand werkt alleen als je de schuimkap niet op hebt. Die heb ik in deze tijd van het jaar standaard op. Helaas nog geen technische oplossingen gehoord.

      Verwijderen
    2. Hierbij dan een technische oplossing. Als je behalve de schuimkap ook een minivizier gebruikt, kun je op het minivizier een stukje zwarte tape plakken. Als je dat zo aanbrengt dat dit de koplampen van de auto's bedekt, hebt je als het ware je hand op afstand.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
  4. Mee eens, is zwaar irritant en soms gevaarlijk maar je kunt er weinig mee; schone krasvrije en met anti-fog behandelde glazen blijven het langst goed te gebruiken.
    Ik rij twee keer per dag op de zesstedenweg (N247) op de parallelweg, deze ligt nog eens 20-30 cm. lager dan de provinciale weg en dat is soms best link met tegenliggers in het donker. Afschaduwen is een oplossing een de zgn. "langs de lichtbron kijken" techniek werkt soms ook al ben je dan wel het zicht voor je fiets helemaal kwijt en da's ook weer niet de bedoeling.
    Het blijft lastig.
    Gr.Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad erg lastig, zeker de "vergeetachtige" automobilisten die ik regelmatig tegenkom, rijden met groot licht, en hoeveel ik ook sein met m'n 2 de koplamp, ze dimmen niet. Dan zit er niet veel anders op dan stoppen aan de kant en wachten tot ze voorbij zijn. Het met de hand afschermen is een goede tip, zal ik zelf ook eens proberen. Heb nu zelf bijna de hele tijd woon-werk ritten waar ik zowel heen als terug door het donker rijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel irritant en helemaal als het regenachtig weer is en je een race/tourkap gebruikt. Licht dat op het vizier komt verstrooid helemaal (net als bij een bril) en je ziet een paar tellen alleen maar een witte waas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat draagt dus niet bij aan de veiligheid.

      Verwijderen
    2. Het vizier van de race/toer kap kun je het beste een stukje open zetten. Ook werkt dan het met je hand afschaduwen van de koplampen van auto prima.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen