Na ruim 4000 kilometer werd het tijd om weer eens wat onderhoud te toen. De ketting smeren en de remmen bijstellen. Nog niet eerder gedaan, maar het bleek een klusje van niets. Overigens, een kleine bijstelling van de remmen na zo'n afstand, geweldig. Verder met klittenband een matje geplaatst over een groot deel van het voetgaten. Flintstonen is niet nodig op mijn woon-werk route, en misschien gaat het de komende weken wel wat kouder worden. Trouwens, het valt mij sowieso mee hoe vaak ik achteruit probeer te trappelen vanwege bijvoorbeeld een krappe bocht. Tenslotte de banden goed stevig opgepompt.
Vanmorgen goedgemutst op stap. Had zelfs een pont eerder dan nodig. Mijn nieuwe sportbril opgedaan, die beviel ook goed. Toen ik van de pont af ging had ik al wat moeite om de snelheid er in te houden. Ik hhad het idee dat ik zwaar moest trappen, en dan reed ik nog geen 30. Wat is er aan de hand? Had ik dan toch die rem te strak gesteld? Ik had gecheckt of de wielen los bleven lopen en dat was het geval. Was dat misschien anders omdat ik er nu in zat? Uiteindelijk was ik er klaar mee, en besloot onder een viaduct te stoppen en de remmen weer wat losser te draaien. Dat was dus duidelijk niet de oplossing. Weer een paar 100 meter verder uitstapt en ja hoor, een lekke band achter. Vreemd dat ik dat toch niet direct herken. Mijn eerdere lekke band ervaring verliep ook heel anders. Dat was een knal, en hij was leeg. Ik had nu wel al even eerder een bocht gemaakt, waarbij mijn achterwiel weg leek te schuiven, dat was nu meteen ook verklaard. Hoewel ik nog niet eerder een achterwiel band had verwisseld, bleek dat eigenlijk een fluitje van een cent. Het oppompen van de band met een mini-morph kost wel even tijd, maar werkt uiteindelijk wel.
Happy cycling!
Wat is een mini morph ?Ik heb gewoon de grote pomp van Sinner achterin hangen .
BeantwoordenVerwijderenBij een gewone fiets is een achterband wisselen iets lastiger dan voor maar alle wielen zijn eenzijdig opgehangen bij een velo , dus no probs.
Hoe gaat het met de sporing ?
Mini-morph is een klein Topeak pompje. De sporing is aangepast, maar die controleer ik nu niet verder. Het zal wel goed zijn.
BeantwoordenVerwijderenRemmen goed gelijk zetten, anders merk je het sterk in het sturen. Je kan een gewone (grote) pomp rechts achterin leggen, bovenop de derailleur. Daar past weinig anders. Je hoeft dan bij de grote en dikke achterband niet aan de slag met een klein pompje. Dat schijnen ongeveer 160 slagen te zijn.
BeantwoordenVerwijderen