Al aardig wat tochten gedaan na de werkdag. Het weer is namelijk de hele week al prachtig. De eerste avond naar het strand gefietst, een kilometer of vijf van het hotel. Daar had ik wel een restaurant verwacht. Er bleek weinig te zijn. Op een gegeven moment dacht ik dat er een restaurant in een houten gebouw was op een steiger in het water. Dus ik er heen, uiteindelijk bleken er kleedkamers te zijn voor mannen en vrouwen, mmm.. Het bleek dat dit de oude officiële plek was van de plaatselijke naturisten vereniging, hier kleedde men zich uit om zich, achter houten schotten decent naakt te verpozen. Ik had mijn zwembroek voor niets meegenomen.
Ook heeft Kopenhagen een Belgische fietsbrug (Belgische lezers, svp geen aanstoot nemen van deze Nederlander), men begon aan beide oevers te bouwen en kwam tot de ondekking dat de brugdelen niet geheel uitgelijnd bleken te zijn. De fietsbrug is nog steeds niet af.
Ik vind het een bijzondere stad, Christiania, de enorme vrijstad, zoiets hebben we in Nederland echt niet. Of het Papirøen, waar je je waant op een Aziatische markt met eetstalletjes.
Mijn bak in Kopenhagen |
Kopenhagen is een echte fietsstad. En ik moet zeggen, Amsterdam kan er een puntje aan zuigen. Ik heb het idee dat er nu veel meer fietsers zijn dan toen ik, lang geleden, in Kopenhagen was. Ligfietsers zijn er echter niet veel.
- Aantal gespotte ligfietsen tot nu toe: 1
- Aantal gespotte velomobielen: 1 - op een foto van een Deense collega, die wist dat er iets met .nl op stond. Het bleek een foto van een oranje Quest.
- Wat opvalt is dat het fietsverkeer hier veel gediciplineerder verloopt dan in Amsterdam. Al vindt men hier dat het een chaos is. Men wacht voor de stoplichten en blijft op de fietspaden. Er kunnen soms hele files zijn. Er staat rustig 100 meter fiets te wachten voor het licht, moet je in Amsterdam eens voor komen. Vanmorgen zag ik zelfs agenten die door rood licht rijdende fietsers beboetten.
- Er is een gering hoogteverschil tussen de weg en het fietspad en ook met de stoep. Dit zorgt ervoor dat dit verkeer min of meer gescheiden is. Men haalt niet even snel over de weg in.
- Op de ongeveer 2,5 meter brede fietspaden fietst men meestal niet naast elkaar, maar de snellere fietser passeert de langzamere links.
- Wat ook fijn is zijn de voorsorteer stroken.
- Er staan overal richtingaanwijzers voor bestemmingen binnen een paar kilometer. In Amsterdam zie je fietsborden voor Den Haag, maar hoeveel mensen fietsen daarheen? In Kopenhagen zie je borden voor de 'lokale' bestemmingen.
Borden, voorsorteerstroken en een blauwe oversteekstrook |
- De Deense fietsers lijken ook hun eigen gebarentaal te hebben, ze steken hun hand op als ze gaan stoppen, maar er zijn meer gebaren, die ik nog niet helemaal heb kunnen 'vertalen'. Het zijn vaak subtiele bewegingen.
- Wat ook plezierig is, is dat stoplichten aan beide zijden van de weg staan. Je kan dus veel eenvoudiger zien of een stoplicht op groen staat, zonder een stijve nek te krijgen.
- Als je een grote weg oversteekt is de oversteekroute vaak aangegeven met blauwe vlakken, ook goed zichtbaar voor auto's.
- Ongeveer 15 % van de Denen lijkt met helm te rijden.
- Ik heb bijna geen mensen zien bellen of appen op de fiets.
- De fietsverlichting is vaak op de naaf gemonteerd, best handig in de stad.
- Mocht je je niet aan de regels houden, dan laat men het je claxonnerend of roepend weten. Er is overigens momenteel een campagne om mensen rekening te laten houden met die onhandige toeristen en mogelijk gaat men toeristen een fietsbrochure meegeven: Hoe moet ik mij op de fiets gedragen in Kopenhagen?
Kortom, ik vermaak mij hier best!