woensdag 16 oktober 2013

Geen licht

Dat geldt niet voor mij, maar wel voor een deel van de fietsers. REUZE IRRITANT. En gevaarlijk. Sommigen zie je alsnog door reflectiestrepen op kleding of trappers. Natuurlijk zijn velovaarders ook gevaarlijk. Wij rijden veel te hard, zijn te breed en hebben geen greintje respect voor onze, met kromme rug zwoegende, medefietsers. Het zijn meestal niet de race-fietsende forensen, die hebben hun verlichting meestal wel op orde. Maar wie zijn het dan wel? Ik heb helaas nooit de tijd om het ze te vragen, want ze zijn snel weer in het duister verdwenen. Is het die 0,1 procent van de verkeersdeelnemers die de 6 procent van de ongelukken veroorzaakt? Dit gaat een keer fout ben ik bang, en ik weet al wat de reactie zal zijn. Het ligt aan de velovaarder, die rijdt te hard. Die zie je over het hoofd, want ze zijn zo laag. Ik heb verlaag mijn snelheid 's morgens in het duister, voor de veiligheid. Mijn lichten doen het. Beste medefietsers, alsjeblieft, laat je zien en doe jullie lichten aan!
Overigens valt er sowieso nog wel wat meer over verlichting te zeggen, de verscheidenheid is soms verwarrend. Van felle, bijna verblindende, soms knipperende lichten tot en met zwakke, bijna uitgedoofde lampjes. Het heet allemaal verlichting, maar is soms niet meer dan een gloeiend pitje.

Ik wil je zien

9 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Hoewel ik niet veel fietsers (geen eigenlijk) tegenkom in het donker, zijn de auto's net zo irritant af en toe. Altijd die figuren die je erg laat zien en dan veel te laat dimmen, en auto's die maar 1 werkende koplamp hebben, daar rijden er ook zat rond tegenwoordig. Het schijnt wel erg moeilijk te zijn om even een andere lamp te monteren? Ik heb het zelf gehad in februari, de andere dag was het opgelost, misschien is het bij sommige auto's wat lastiger?
    Maar ik leef met je mee, de eerste dagen dat ik Strada reed was in Nederland, en daar reden ook zat scholieren toen, inderdaad niet makkelijk als het donker is.
    Hou de boel heel, doe het dan maar iets rustiger aan,

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vergeet niet de verkeerd afgestelde koplampen! Toch valt er, ben ik bang, niet al teveel aan te doen. Wij zitten lager. Ook verblindende bromfietslampen maken mij het soms lastig. Groeten Wilco.

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco
    Hoe kom je er bij dat wij zo breed zijn?
    Een MTB is net zo breed alleen is de breedte daar op een hoger punt (het stuur), en dat vergeten de meeste fietsers voor hun gemak even
    Voordeel dat wij zo laag zijn, we kunnen onder dat stuur door ;-)
    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is nou precies de reden waarom ik niet meer in Amsterdamse spits uren rij...
    ik wil graag min komkommer heel houden....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn motto: als jij je verplichte verlichting gebruikt zal ik vrijwillig voor je bellen dat ik er langs wil. Geen verlichting, geen waarschuwing!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Snap ik, maar ik heb liever geen fietser op mijn velo. Dan toeter ik hem liever de kant in.

      Verwijderen
  5. Bij mij valt het op dat veel volwassenen zonder licht rijden. Sommigen zelfs zonder enige vorm van reflectoren. Zo ben ik voorbije zomer (na middernacht) bijna recht op een ingereden, geen licht en geen reflectoren.
    En ook zijn er, zoals Adri schrijft, veel auto's met maar 1 licht. Wat soms gevaarlijke situaties oplevert, zeker als de linker koplamp defect is en je het standlichtje niet direct opmerkt. Zo heb ik eens verkeerdelijk een auto voor een uiterst rechts rijdende motor aangezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar dat gelukkig wel overleefd, gezien je reactie! Zou ik heel erg van zijn geschrokken.

      Verwijderen