dinsdag 5 augustus 2014

Rijn - Moezel - Luxemburg, dag 2

Vroeg op, de wekker stond op 5.50, het zou nog warmer worden als de dag ervoor. Ontbeten, tent afbreken en pakken. Om 7.20 stond ik klaar om te vertrekken. Het was een aparte camping, de staanplaatsen aan de ene kant van de weg, het tentenveld aan de andere kant. Nog een fles cola gekocht, want ik wilde vandaag echt voldoende drinken, en niet alleen water.

Zonsopkomst boven de camping

Vertrek vanaf de camping
Eerst terug naar Xanten, even een rondje door het stadje en een ronde om de kerk. Het was nog stil, ik zag nog geen toeristen. Al snel liet ik de plaats achter mij.


Van daaraf volgde de Rheinradweg (RR) de linkeroever (bekeken vanuit oorsprong) van de Rijn. Dijken en wegen kort achter de rivier. Soms hele stukken goed asfalt, dan weer een soort van betonstenen. Slechts enkele stukken half- of onverhard, vaak zicht op de schittering van de rivier.


De brug bij Wesel

Voorbij Wesel kom je langzamerhand in het Ruhrgebied. Hoewel sommige stukken door de steden lastig waren, met name Duisburg vond ik een ramp, viel het me niet tegen. De grote industriële werken leken bijna een onderdeel van het landschap te zijn. Overigens ben je er ook weer snel doorheen. Eerst fiets je door het groen en ziet de industrie op een afstand of


in de spiegel
Bij Duisburg wordt de rivier overgestoken. En ik was benieuwd. Het Ruhrgebied heeft van oudsher een slechte naam, maar misschien zou ik wel verrast worden door mooie oevers, promenades, etc. Helaas, niet in Duisburg. Ik volgde de track door de stad, vervelende wegen, slechte fietspaden, die ineens ophouden. Niet fijn. Voor mij deed de stad zijn reputatie eer aan.

Pech


Iets verder mijn eerste pechmoment. De Garmin gaf aan dat ik rechtdoor moest, er was echter alleen een fietsbrug die in een spiraalvorm omhoog ging. Die zou ik op de Garmin moeten zien. Een routebordje weest naar een paadje naast de fietsbrug. Mmmm, wat de doen. Uiteindelijk besloot ik terug te gaan en tijdens het achteruit rijden ging mijn ketting eraf. Fiets op de kant, plastic handschoenen aan (ik heb er ooit een heleboel bij een tankstation gekregen), ketting zo los mogelijk. En prutsen aan de voorkant, het lukte niet echt goed. Was de ketting gebroken? Ik had een kettingponsje bij me en een herstelschakel, maar daar zat ik niet op te wachten. Uiteindelijk leek de ketting er aan de achterkant af gelopen te zijn. Dus het derailleur kapje moest eraf. Ik greep naar mijn fietsmultitool en zocht de juiste imbussleutel, en zocht de juiste imbussleutel, en zocht.... Verdomme, de juiste maat zit er niet op. Nu had ik nog een tweede multitool van huis meegenomen, en gelukkig, die had de juiste maat.
Dus, medevelonauten, check of je de juiste imbussleutels bij je hebt!
Kapje eraf, ketting erop en weer verder. Pfffff.....

Dat gold ook voopr de temperatuur. Inmiddels was het weer heet geworden, het kwik wees 34 graden aan. Ik deed mijn best om veel te drinken, maar het werd ook tijd voor een stop. Net boven Düsseldorf, in Kaiserswerth. Eerst twee grote Apfelschorle besteld, en ook nog een pasta. Heerlijk vakantie.... 'De Bak 'stond voor een winkel en trok weer grote aantallen bezoekers. 


De tocht door Düsseldorf was veel plezieriger. Ik reed veel meer langs de kades. Wel was er een stuk pad afgesloten wegens boom opruimwerkzaamheden. In het stuk tot Keulen waren grote aantallen bomen omgewaaid vanwege een recente storm. Iemand die ik erover sprak zei dat hij nog nooit zo'n zware storm had meegemaakt.
Ook Keulen werd eenvoudig gepasseerd. De Dom aan de overkant, ik reed door de parken verder in zuidelijke richting. Tot een camping aan de zuidkant van de stad. Weer 160 kilometer op de teller. Tijd voor bier....

Park bij Keulen

Keulen


5 opmerkingen:

  1. Slim idee van die kettingpons en dat stukje ketting! Had ik nog niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin, het is gewoon zo'n sluitschakel, geen stukje ketting. Maar of het lukt om hem te gebruiken in het wild weet ik nog niet. Met mijn vorige kettingpons kreeg ik het niet voor elkaar om het pinnetje uit de ketting te duwen.

      Verwijderen
  2. Voor iets van €20 heb je een prima KMC kettingpons; als je dan ook nog een stukje ketting met twee sluitschakels meeneemt kun je, als je ketting breekt, altijd het beschadigde stuk ertussenuit halen en het reservestukje ertussen zetten.
    Of je bij een kettingbreuk, als de ketting er helemaal af is, je ketting makkelijk door de kettingbuizen heen krijgt weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat had ik ook mee: een eindje ketting (schakel of 5) en een power link. Wel op letten dat dit alles de juiste maat heeft, natuurlijk.
    Dat beeld met die belangstellenden komt ook erg bekend over :-) Zo zag ik het ook bij elke pauze op reis. Dat was mee een reden om mijn Orca niet uit het oog te verliezen: sommige mensen kennen geen grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er niet zo bang voor, ik rekende op sociale druk om er van af te blijven en hield zelf een oogje in het zeil.

      Verwijderen