maandag 8 september 2014

De gevaarlijke weken

De gevaarlijke weken zijn weer begonnen. 's Morgens bij vertrek komt de zon net zo'n beetje op. En met dit rustige weer kan het nog een beetje nevelig zijn. Het zicht is matig. Op mijn route heb ik een paar stukken waarbij de tegenliggers recht tegen de laagstaande zon inkijken. Dan zien zij mij dus nauwelijks. Een ongeluk zit dan in een klein hoekje. Ik kan mijn licht al aandoen, en dat helpt zeker, maar daar denk ik niet altijd aan. Over twee weken is het voorbij, dan rij ik 's ochtends grotendeels weer in het donker. En dan denk ik wel weer aan mijn lampen.




Vriend Erwin heeft al bedacht hoe het er uit zou moeten zien, met een ledstrip voorop en de elektrische aansluiting via de gaten in de wielkap.


Ik wil eigenlijk gewoon een lamp rechts voorop, beetje knutselen en het gaat vast wel lukken. En ik heb nog een bon van Bol, dus meteen ook een kadootje..... aan mezelf...

9 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Ik begrijp precies wat je bedoelt, daar heb ik soms ook last van, die laagstaande zon. M'n lampen vergeet ik nooit, die branden standaard, winter en zomer, dag en nacht. Nu de donkere tijden weer naderen moet ik mijn extra bijzetlampjes ook weer gebruiken, dan zie ik wat meer, en nog belangrijker, ik word ook beter gezien.........
    Voorzichtig aan, en rijd gewoon met licht op!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri, een goede tip, zal ik morgenochtend in mijn achterhoofd houden. Verder op zoek naar een extra verlichting voor aan de zijkant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je niet bovenin de smurfenmuts, net onder de top, links en rechts enkele gaatjes boren en daar leds in monteren? Zelfde principe als jouw knipperleds, maar meegaand met de verlichting. Dan zitten ze aan de zijkant en tonen ze meteen de hoogte aan ook.

      Verwijderen
    2. Beste Jan, dank je wel voor het meedenken. Gaatjes boren voelt bij mij als heiligschennis :-). Ik wil graag beter gezien worden, maar ook beter kunnen zien. Met name aan de rechterkant kan ik in het pikkedonker soms de kant vand e weg moeilijk zien. Ik heb inmiddels een lamphouder aangeschaft voor de rechterzijkant. Dat kan niet met de de stand van mijn minivizier, maar misschien wel met mijn mini mini vizier, die ik in de winter gebruik met de hood erop.

      Verwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Op welk deel van de zijkant wil je verlichting aanbrengen? En wil je iets wat aan te sluiten is op de accu? Je zou eventueel een led-strip net boven de voorwielen kunnen vastplakken, en de bedrading via de wielkast kunnen laten lopen. 't Is maar een idee.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erwin, daar heb ik nou nog nooit aan gedacht :-). Ik heb tot nu toe bedacht een B&M ofzo te kopen, op batterijen en die te monteren via een lamphouder. Maar dat past weer wat lastig bij mijn spiegel.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  4. Hoi Wilco,

    Ik kan hier geen plaatjes bij plaatsen, maar ik heb je wat geWhatsappt wat jij weer wel kunt plaatsen. En gaatjes boren is daarvoor niet nodig.

    Groet

    Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je de zon in de rug hebt en daarin wegvalt voor tegenliggers is daar geen lamp tegen opgewassen :-))

    In alle overige gevallen dat je beter gezien wilt worden moet je er bij stilstaan dat het menselijk oog - we zijn ontworpen als jager-verzamelaars - gevoelig is voor beweging en dat is in dit geval knipperend licht en in mindere mate kleur.

    De meest dwingende seinen ( mijn werk ) maar ook verkeerslichten knipperen wat veel meer opvalt dan constant branden, ongeacht de kleur. Niet voor niets hebben voorrangsvoertuigen natuurlijk ook flitslampen ( vroeger zwaailampen )

    Dussss......wil je echt zeker weten dat je opvalt moet je sterkte flitslampen gebruiken. Zolang ze niet blauw of oranje/geel zijn zal de politie een fietser wel met rust laten, hardlopers hebben meestal ook LED knipperlampjes op hun lichaam. Als je kunt solderen, de Conrad heeft voor een paar cent LED's die zo sterk zijn dat je er niet mee in het menselijk oog mag schijnen, lol. En diverse printplaatjes die LED's laten knipperen met een instelbare frequentie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Quezzzt, goed om weer eens even onze achtergrond te herinneren en dat mee te nemen. Overigens zag juist iemand vanmorgen mijn knipperende richtingaanwijzer niet. Vast geen goede jager :-))

      Verwijderen