woensdag 1 juni 2016

Twee mannen met een electrische fiets

Nadat diverse motorrijders mij al een motorgroet hadden gebracht en een auto al vrolijk naar mij geclaxonneerd had kwam ik op de Hempont aan. Daar stonden twee heren te wachten naast hun fiets met plastic tasjes van de 'fietsenwinkel.nl'. Of er een motor inzat? Nee, ze kenden Alleweder wel. 
Ze bleken te werken bij een bedrijf dat electrische ondersteuning in bestaande fietsen kon inbouwen. Of ik interesse had? De zwaardere ondersteuning tot 45 km p/u kon op verzoek zonder blauwe kentekenplaat geleverd worden..... Ik was dan niet verzekerd werd mij vermeld. Mmmm, ik zie de snorfietsellende zich al verplaatsen naar de speed ebikes. 
Overigens vonden ze bij het kijken in mijn fiets dat er wel veel speling was bij de stuurstang. Nu vond ik dat zelf ook al. Met de handleiding van vm.nl erbij de stang gecontroleerd, maar dat zat eigenlijk nog goed. Een andere moer bleek bij het controleren echter losgelopen (alweer één, na mijn loslopend voorwiel). Ook deze weer net op tijd vastgezet.... Weer een ongeluk voorkomen! 

12 opmerkingen:

  1. Ik ben ook bang dat het met die speed pedelecs net zo zal gaan als met de snorfietsen. Een van mijn collega's had de zijne nog niet eens toen hij al over opvoeren begon. Het enige voordeel daarvan wat ik kan verzinnen is dat de accu dan nóg sneller leeg is en je na 20 km al weer aan de opladen moet.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het wel een beetje lachwekkend dat anderen niet zouden mogen wat wij allang doen : snelrijden op het fietspad.

    Maakt het eigenlijk iets uit of je door een motor of door spierkracht met 40+ km/u over een fietpad raast ? Natuurlijk niet, het is dezelfde hoge snelheid op een plaats die daarvoor niet altijd geschikt is.

    Met mij erin en woon-werk belading haalt mijn Quest makkelijk 150 kg. Dat raast dan tussen de 25-50 km/u over het fietspad. Maakt dat uit met een scooter in praktijk ? Ik denk dat ik nog gevaarlijker ben omdat ik met minder herrie aan kom rijden. Soms zelfs stil op mooie asfaltpaden of wegen. Stil maar potentieel dodelijk voor fietsers die met een noodsmak tegen het wegoppervak slaan nadat hun fiets door de velomobiel onder ze wordt weggegetrokken. Wat nou scooters ? We zijn zelf in potentie minstens net zo gevaarlijk.

    Wat WEL uitmaakt denk ik is dat de meeste velomobielrijders automobilisten zijn of waren. We kennen in ieder geval de verkeersregels en hebben leren inschatten wat anderen doen op de weg.

    Op een scooter mist een groot deel van dat inzicht al, en met (gemotoriseerde) fietsen mag daadwerkelijk iedereen fietsen ook al hebben ze nog nooit van verkeersregels gehoord.

    Daar moet je bang voor ziin...niet voor niets ben ik al 2 x bijna en helemaal aangereden door fietsers van LINKS !



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om nog maar te zwijgen van scootmobielen....op de fietpaden, voetpaden en zelfs in de supermarkt wordt je van je sokken gereden door mensen zonder verkeersinzicht of voertuigcontrole en nee dat is niet lachwekkend, die dingen met hun accu's en e-motoren ( en hun bestuurder ook meestal ) zijn loodzwaar en kunnen veel schade aanrichten....

      Verwijderen
  4. Ik denk dat de kans groot is, dat als ze je aanhouden met zo'n ingebouwde motor met verder geen blauwe kentekenplaat, je een boete kunt verwachten omdat het boven de 25 km/uur gaat. Nee, geef mij maar 100% trappen. Als ik nou in het heuvelachtige zuid-Limburg zou wonen, tja dan was het wat anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel snorfietsrijders die met 40+ voorbij scheuren krijgen een boete? In hoeveel gevallen heeft de verzekering niet uitbetaald na te hard rijden?

      Verwijderen
    2. Niet erg vaak Wilco, maar het lijkt me niet geruststellend fietsen met zo'n opgevoerde ding. Voelt gewoon niet goed.
      grt, Peter

      Verwijderen
  5. In Lelystad - geen grote stad qua inwoners aantal - vinden er gemiddeld 3 aanrijdingen met scooters per dag plaats volgens de politiestatistieken.

    Maar ik blijf erbij dat dat hoofdzakelijk komt van gebrek aan verkeersinzicht en inschattingsvermogen ( en daarmee komt onaangepaste snelheid in situties waar het niet kan ) dan dat het komt van alleen de mogelijkheid een hoge snelheid te rijden.

    Auto's en motoren halen vaak ~ 200 km/u of meer. Hoeveel mensen rijden dat ? Dat is mijn punt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Quezzzt, O ja, je komt regelmatig mensen in het verkeer tegen die eerst doen, en dan pas denken. En dat is in het verkeer niet altijd even handig, op z'n zachtst gezegd. Trouwens, iedereen maakt wel eens een fout.
      PS: op mijn allereerste alleweder wens ik soms wel een motortje. Wat gaat die als een slak vergeleken met de quest xs carbon! grt, Peter

      Verwijderen
    2. Wat mogelijk ook speelt is de onervarenheid van de scooterrijders. N overschatten van je eigen capaciteiten. Om deze reden alleen al zou je altijd terughoudend moeten rijden, maar dat is ook een beetje saai.

      Verwijderen
  6. Hi Wilco, als ik jou was zou ik zsm. checken of de as nog wel goed vastzit in de veerpoot deze hoort met Loctite in het aluminium vastgezet te zijn maar....controleer het aub. eerst even voordat er ongelukken gebeuren. Wielboutjes die steeds loszitten is echt niet normaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem, het is maar één keer gebeurt hoor. Ik ben niet bij mijn fiets nu, maar ga eens kijken wat je bedoelt, ik kan me er nu niet helemaal een voorstelling van maken. Deze tweede keer was het een moer onderaan de stuurstang die los zat.

      Bedankt voor de tip!

      Wilco

      Verwijderen