woensdag 22 mei 2019

Bezoek aan Dronten

Afgelopen april ben ik naar Dronten gegaan om onder andere een nieuwe ketting in 'De Bak' te laten plaatsen. Ik begin er niet aan. Bovendien wilde ik de fiets nog even verder laten nakijken om hem weer geschikt te laten zijn voor het komende jaar en de komende lange tocht. Hoewel ik duidelijk verbetering merkte door de nieuwe ketting was ik toch ook niet helemaal tevreden over het rijgedrag. Ik vond de ketting niet meer zo lekker schakelen en ik vond dat de fiets teveel geluid maakte.

Toen ik vorige week ontdekte dat er een scheurtje in de kleerhanger zat had ik geen keus meer.

haarscheurtje linksboven

Ik moest nog een keer naar Dronten om de boel na te laten kijken. Afgelopen zaterdag was het zover, met een gehuurde aanhanger en een geleende auto richting Flevoland. Ik was er rond half 11 en ik was niet de eerste. Er waren een paar Engelsen, waarvan ik er eentje dacht te kennen. Hij hiel me uit de brand en vroeg mij of ik wel een youtube filmpjes keek. Het was de in velomobielland niet onbekende vlogger John Williams. Hij kwam voor een Alpha Seven.

John en de Alpha 

Helaas bleken er nog een aantal tekortkomingen, waardoor hij uiteindelijk de fiets nog niet mee kon nemen. Wat een teleurstelling moet dat geweest zijn.

Ook even bij Paulus staan kijken en bijgepraat. Hij was met de fiets van Oliver bezig. Hij heeft zo'n mooie kleurstelling vind ik.

Paulus is lekker bezig

's Middags kwam mijn fiets aan de beurt. Eerst maar eens de kleerhanger. Ik ben blij dat ik dat niet zelf heb hoeven doen. Daar met je namelijk echt lange armen voor hebben. Ik had nog de oude, dunnere kleerhanger, dus als het goed is gaat deze nooit meer kapot, want de nieuwe is veel steviger. Dan hoef ik het ook niet te kunnen.

Inmiddels is de kleerhanger helemaal door

Vervolgens werd de ketting nagekeken. Wat ik al vermoedde bleek bewaarheid, het kettinggeleidewiel was aan gort. Met de houder van velomobielonderdelen.nl is dat een fluitje van een cent. Toch was ik daarna niet tevreden, de fiets bleef in mijn beleving ratelen. Uiteindelijk heeft Theo het aan het begin van de kettingbuis een trompetje gezet, en dat probleem lijkt nu ook opgelost. Nu op naar het Grenslandtreffen!

6 opmerkingen:

  1. Je illustraties zijn duidelijk genoeg Wilco. Maar dan eindig je over een "trompetje"? Bedoel je een opgetrompte kettinggeleiderbuis?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En je hebt mij net gemist ook! Ik dacht, ik zie Wilco nog wel of onderweg of daar. Maar toen was je met de auto..... En ik was 5 minuten te laat met Zoefje. Ja, hij is nu sneller, dus de volgende keer ben ik wel op tijd :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zat een beetje met de tijd. Heen fietsen zou nog wel lukken, maar ik zou te laat terug zijn. Ik denk trouwens dat ik het niet zou hebben gered met mijn makkes.

      Verwijderen
  3. Wat die 'makkes' betreft begrijp ik door de foto dat mijn DF feitelijk helemaal geen "kleerhanger" heeft!
    In plaats daarvan zit rechts bovenin een soort 'hoedenplank' die de wielkast verbindt met de koets. Om aan de benodigde sterkte van de stoelophanging te komen.
    Daar zit zelfs de achterveer aan gemonteerd.
    Na alle berichten over aluminiumbreuk ben ik daar ook niet rouwig om...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, ik snap je opmerking, maar die kleerhanger is niet echt een probleem meer. De oorspronkelijke versie was echter te zwak. 1,5 mm vs 2,5 mm nu, plus een extra versteviging. Dit gaat nooit meer een probleem zijn.

      Verwijderen