dinsdag 1 juni 2021

Weekje weg (deel 2)

Na een gezellige dag en avond in Harlingen was het de dag erop weer tijd om te gaan. Het regende ... Buienradar gaf aan dat de regen weg zou trekken dus ik wachtte maar even. Het schoot echter niet op, een uur later regende het nog en de wolk met regen leek precies boven Harlingen te blijven hangen. Dus toch maar op stap, ik zou vanzelf de wolk uit fietsen. Echter, op het moment dat ik op stap ging besloot de wolk met mij mee te bewegen. Nee toch ... Nog even een reiger opgejaagd, die van schrik een net gevangen paling uit de bek liet vallen, de paling is gered, de reiger is mogelijk van honger omgekomen.

Eerste plaats was Franeker (7), weer geschuild en afgewacht voordat ik enigszins droog verder kon. Door naar Leeuwarden (8). Maar weer een pauze genomen om de regen af te wachten. Heerlijk in de kou op een net geopend terras. Welke gek gaat er in deze tijd met deze kou op een terras zitten?

Terras Leeuwarden, garnalen- en kaaskroket

En toen begon het eindelijk op te klaren. Het fietspad op langs de Dokkumer Ee richting Dokkum. Het zal helaas niet mee. Na een aantal kilometer bleek dat men het fietspad aan het asfalteren was, en ik kon er niet langs. De man die de weg aan het asfalteren was, was zeer ontstemd, ik maakten namelijk zijn mooie asfalt kapot. Ja wist ik veel dat dit afgesloten was. De man was behoorlijk boos, dat ik de omweg niet gevolgd had, maar die was niet aangegeven en er kwamen ook steeds meer fietsers aan. Uiteindelijk .. omdraaien en weer 3 kilometer terug pfff. Aan de andere kant van het water vond ik uiteindelijk de weg terug naar Dokkum (9). 


Het beroemde bruggetje

Langs de Dokkumer Ee

In de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik het stuk van Bartlehiem naar Dokkum niet geschaatst en heb ik dus niet de Tocht de Tochten volbracht (ik schaatste 'zwart', dus het maakte geen drol uit), maar aan het begin van dit millennium heb ik hem nog wel eens geroeid. 

Na een korte stop in Dokkum, het was inmiddels wat later dan gedacht, door richting het zuiden. 

Ik had een plek gereserveerd op het natuurkampeerterrein in Eernewoude. Het was een mooie tocht dat laatste stuk. Door het Friese Wouden gebied. Veel groen, een voor mij onbekend maar verrassend gebied. 


Uiteindelijk kwam ik aan in Bergum, de plek voor de boodschappen.  Ik stalde mijn fiets en werd aangesproken door 2 jongetjes van een jaar of 7. "Kunt u daar ook mee vliegen meneer?"  Jazeker, dat kan ik. "Dat willen we zien! Maar u heeft helemaal geen vleugels! Dat kan niet." Het ene jongetje stootte het andere jongetje aan: "Kijk naar die sticker (OBT2012), hij kan echt vliegen." 


"Ik moet eerst boodschappen doen", zei ik tegen de jongens. "Wij wachten op u." En na de boodschappen zaten zij gebroederlijk naast elkaar en naast de fiets te wachten. "Ik heb wel een startbaan nodig zei ik tegen de jongens." Een mevrouw naast mij speelde het spel mee en zei: "Die is wel ver weg, over het grote water." Richting Eernewoude zei ik, ja die kant op. Op dat moment kwam de vader van één van de jongens aan. "Jullie zijn veel te ver weg van huis, ik heb jullie overal lopen zoeken. Meteen naar huis nu". "Maar die meneer gaat ons laten zien hoe hij kan vliegen", probeerde het jongetje nog. "Niets ervan, naar huis", riep de duidelijk geschrokken vader. Stiekem vond ik het wel leuk. Het deed mij denken aan hoe ik zelf als 8 jarig jochie met mijn broer stiekem op stap ging op de fiets. En we gingen wel wat verder dan de supermarkt. Ik hou van ondernemende kinderen.

Na de boodschappen was het nog een kilometer of 10 naar de prachtige camping in Eernewoude. Met uitzicht op misschien wel 10 ooievaarsnesten.





Na nog een gezellige avond, lang gekletst met de buren, lekker in slaap gevallen. 

4 opmerkingen:

  1. Wilco, ik ben je blog aan het doorlezen en kwam verschillende spam berichten tegen op deze pagina: http://redstrada.blogspot.com/2014/03/stradadf.html Misschien even kijken/verwijderen? (Het is de pagina met de proefrit met de DF, twee keer hetzelfde lange spam bericht.)

    Ik geniet overigens van de blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn meerdere paginas verpest door spammers maar deze is wel heel erg: http://redstrada.blogspot.com/2018/10/nieuwe-fietsschoenen-voor-de-winter.html
    Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Willeke, ik kan dit alleen in de gaten houden door moderne aan te zetten, maar deze bl9g hangt aan een mailadres, die ik verder niet gebruik, dus dat is geen optie. Ik heb het door jou aangegeven artikel schoongemaakt. Groeten, Wilco

      Verwijderen