zondag 1 december 2013

Sinnerkap - nieuwe ervaringen

Inmiddels ook met neerslag gereden. Ik had gedacht geroffel van vallende hagel op mijn kap te horen. Niets was minder waar. Het vizier moest open vanwege condensatie en druppels. De hagel viel aan alle kanten om me heen. Natuurlijk werd ik niet echt nat, maar had toch wel enigszins het gevoel dat ik buiten zat, in kou en nattigheid.

Er moesten dus een paar dingen worden aangepakt: Vizier en inslaande vochtigheid.

Voor het vizier heb ik inmiddels RainX anti-fog en anti-rain besteld. Schijnt te mogen op kunststof. Misschien eerst maar even een teststukje op een rest stukje lexan. Eens kijken of dat helpt.

Verder aan de zijkant twee ruitjes gemaakt van lexan. Misschien dat het helpt. En anders heb ik het in ieder geval geprobeerd, en moet ik een andere oplossing zoeken. En natuurlijk weet ik dat de ruitjes waarschijnlijk gaan beslaan. Daarom laat ik er in ieder geval wat lucht langslopen, en als het niet voldoende is, dan ga ik er voor zorgen dat er wat meer lucht langs kan.


12 opmerkingen:

  1. Hallo Wilco,

    Ook nu niets nieuws onder de zon, ook deze ervaringen hebben we allen meegemaakt. Met regen rijd ik meestal ook met het vizier op een kier waar ik net door kan kijken, om zoveel mogelijk te zien en zo min mogelijk nat te worden. Beslaan is een probleem inderdaad, RainX werkt goed, maar niet langer dan een paar dagen volgens mijn ervaring. De openingen schijnen nodig te zijn in de Sinnerkap, om beslaan te voorkomen. Hopelijk vind je een oplossing met de zijruitjes!
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, volgens mij probeert iedereen dit en faalt iedereen jammerlijk :-) Maar ja, je moet het toch proberen ....

      Verwijderen
    2. Zeker in het geval van een Sinnerkap op een Strada. De Strada heeft een bredere muts waardoor er minder "trek" kan ontstaan. Op mijn Quest heeft de Sinnerkap genoeg ruimte. De ruitjes heb ik er weer uit gehaald. Liever iets meer ventilatie en contact met buiten. Als je maar hard genoeg rijdt komt er via de zijgaten niets binnen... ;-) Alleen voor wedstrijden plaats ik de ruitjes weer terug. Het schijnt iets in de aerodynamica te helpen...
      Succes Wilco!

      Verwijderen
    3. De voorruit besloeg vanmorgen wel, de zijruitjes niet...

      Verwijderen
  2. Hoi Wilco, hoeveel ruimte zit er tussen het vizier en de kap? ik heb de zijruitjes ook dicht gemaakt met dun lexan en velcro en ik heb weinig last van beslagen vizier. Voor de eerste rit met de kap heb ik de helft van het vizier met spray van Cressi Sub (aquatic anti Fogger) ingespoten en het beslaat haast niet meer alleen als ik bij een verkeerslicht stil moet staan oid. maar binnen 30 meter is het weer helder.
    In de regen heb ik het op 10 mm of soms 20 mm kier staan en dan zie ik voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb inmiddels ook anti-fog en anti-rain besteld. Ben benieuwd.

      Verwijderen
  3. Wat denk je van lexan zijruitjes met ( kleine) boorgaatjes erin ?

    Waarschijnlijk ventileert dat genoeg om niet te beslaan, en is het dicht genoeg om de meeste druppels, sneeuw en hagel buiten te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had ik ook al bedacht, maar misschien ga ik eventueel de kier wat vergroten.

      Verwijderen
  4. Twee ruiten zijn "anti-fog" systeem. Dat is heel makkelijk. Kijk naar motor helmen: http://youtu.be/WQGcF5cKBKo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you Maciej, I looked at youtube. Will first try this with anti-fog spray. Keep it in mind. By the way, love your pictures!

      Verwijderen
  5. voor u visier vooraan een pinlock insert plaatsen
    anti fog en anti rain hebbe bij ervoor gezorgt dat ik de zichtbaarheid de 2de dag helemaal nihil was . ik kreeg die zel bijna niet drooggewreven met een droge katoenen doek ( smeerde enkel het water uiteen )
    en je krijgt op kunstof het er bijna niet meer af .
    bij mijn bussen staat duidelijk enkel te gebruiken op glas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik ga eerst maar eens met anti fog aan de slag

      Verwijderen