maandag 31 maart 2014

DF

Afgelopen zaterdag heb ik het genoegen gehad om de DF uit te proberen. Tijdens het wachten gaf Ymte aan dat ik best even mocht proberen. Mmmmm. Hieronder een aantal ervaringen. Hoewel ik eerder gekeken heb op de informatie ben ik die nu grotendeels weer kwijt, dus het is naar mijn mening redelijk onbevooroordeeld. Misschien is het handig om te weten dat ik 1.73 lang ben en wat steviger ben dan dat ik zou willen zijn.

Eerst maar eens schuchter in- en uitgestapt. Dat viel me niet mee. Nu komt dat ook omdat je extra voorzichtig bent. Het instapgat is kleiner, en daardoor pas ik alleen in de DF als ik mijn benen strek met instappen. Bij het instappen kan je op de stoel staan, maar bij het naar binnenglijden ging de ventisit mat in de rug mee naar beneden. Mmm, misschien wat beter vastzetten. Maar toen ik zat, zat ik fantastisch. Heel comfortabel. De DF voelde als gegoten. In de Quest XS, die ik eerder eens geprobeerd had, voelde ik mij opgesloten, hier absoluut niet. De vormen van de DF lijken mijn lichaamsvormen beter de volgen. Het uitstappen vond ik nog lastiger dan het instappen. Het zal ook deels gewenning zijn, maar het is nou eenmaal zo dat het instapgat kleiner is. Daarnaast speelde mee dat ik natuurlijk extra voorzichtig was.
Voor mensen die langer zijn dan ik wordt de fiets wel snel te klein denk ik, 1.75 misschien 1.80 is denk ik de maximale lengte van de rijder.



Wat opvalt aan de DF is de andere vormgeving. Het omhulsel bestaat uit één stuk. Op een aantal strategische plaatsen zijn kapjes gemaakt die het mogelijk maken om gemakkelijker toegang te hebben tot vitale onderdelen. Voorop is zit een soort motorkap, die losgemaakt kan worden, van waaruit het waarschijnlijk veel gemakkelijker wordt om in het vooronder reparaties uit te voeren. Voor missen de voetengaten, koude voeten zijn dus waarschijnlijk verleden tijd. Wel gaf Ymte aan dat de dichte onderkant er voor zorgt dat de DF in de zomer wat warmer binnenin kan voelen. Ik begreep dat er in de productieversie toch voetengaten komen, die echter via een afdekkappen heel gemakkelijk dicht te maken zijn. Tijdens het rijden heb ik de voetengaten niet gemist.
Wat natuurlijk opvalt is de achterkant. Een mooie (smaken verschillen) ronde vormgeving. De muts is gemakkelijker toegankelijk als de Strada, waardoor gemakkelijker spullen in de muts te 'frommelen'zijn. De fiets is behoorlijk smaller als de 'old school' Strada, maar de bergruimte viel mij helemaal niet tegen. Ook de gegolfde voorkant valt op. Ik merkte dat daardoor ook het zicht naar voren duidelijk beter was als in de Strada classico.


De Testrit:
Toen toch maar proberen. Bij het uit de schuur rijden merkte ik wel meteen dat hij wat lager op zijn wielen staat. De voorkant raakte de weg. Daar moet ik dus op opletten. Na wat kilometers gereden te hebben, vermoed ik dat dat niet zo'n groot probleem zal zijn, al zal misschien onverhard rijden, wat toch soms voorkomt, niet zo handig gaan.
De DF voelt licht. Ik weet niet hoe zwaar hij is, maar het verschil met de Strada lijkt groot. Optrekken gaat als een speer, al had ik een beetje ruzie met de versnellingen. De snelheid van de fiets verbaasde mij echt. Op het fietspad richting Swifterband reed ik al snel hoog in de 40, dat rij met de Strada maar heel zelden. En ik kon dat tempo zonder problemen vasthouden. Ik geeft toe, ik reed met wind mee, maar ook met tegenwind terug was de snelheid veel hoger dan in de Strada. Het zal een combinatie zijn: smallere fiets, betere aerodynamica en het lagere gewicht. Toevallig was de fiets goed voor mij afgesteld. Ik kwam alleen met mijn linkerknie soms tegen het dak aan. Dat zal een kwestie van afstelling zijn. Daarnaast kwam ik met mijn rechter fietsschoen tegen de huid. Ik begreep van Ymte dat dat een bekend probleem was en dat dat nog aangepast gaat worden.
De fiets voelde heel stijf aan. De banden waren kneiterhard en op een wat minder vlakke ondergrond begon de DF behoorlijk te rammelen. Hij lijkt erg strak afgeveerd te zijn en het rijcomfort voelde wat spartaans aan. Ymte gaf aan dat er mogelijk nog wat loszat, want het was hem ook duidelijk geworden dat er het een en ander rammelde.
De stabiliteit viel mij ook heel erg mee. Ymte gaf nog aan dat hij net zo breed spoort als de Quest. Ik heb geen moment een instabiel gevoel gehad.
En dan de draaicirkel. Op een landweg met een stuk erf van een boerderij probeerde ik te draaien. Dat lukte net. Voor mij houd dat in dat de draaicirkel vergelijkbaar is met de Strada. Ik dacht op een gegeven moment dat ik het niet zou halen en realiseerde mij toen dat ik niet kon 'flintstonen'. Mmmm. Als de voetengaten er toch weer inkomen is dat 'probleem' ook weer opgelost. Volgens Ymte kan je ook met je hand de fiets in z'n achteruit zetten en de draai maken. Ik heb het niet getest, maar het lijkt mij niet eenvoudig.

Conclusie:
Een hele mooie, snelle fiets, voor mensen tot ongeveer 1.80. Misschien wat minder geschikt voor de oudere rijder vanwege het wat lastiger in en uitstappen. Mijn Strada voelt meteen ouderwets.

Zou ik hem kopen?
Als ik nu een velomobiel zou kopen zou ik hem zeker overwegen.

25 opmerkingen:

  1. leuk verhaal Wilco

    ik ben n"net iets te groot' voor de DF

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou een aantal elementen ervan willen zien in de Quest en normale Strada, zoals de staart, de scherpere neus en de uitsparing in de topkap. De onderhoudsklepjes moeten zich nog maar bewijzen maar misschien is dat ook vooruitgang geschikt voor de andere modellen.

    Voor de rest vind ik die DF veel te compromisloos, beenharde korte vering, beenharde dunne bandjes zonder de optie van veel comfortabeler ( en eveneens snelle ) ballonbandjes, alleen maar geschikt tot 1.80 m....

    Lijkt me beslist geen verkoopsucces....te weinig mensen kunnen erin of willen zoveel rijcomfort kwijt voor ietsje meer snelheid. En dat laatste is nog ter discussie, als je hem vergelijkt met een Quest die evenveel weegt begreep ik.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fiets is nog niet eens in productie en toch zijn er al ruim 20 bestellingen genoteerd. Dus ´geen verkoopsucces´ is dan wellicht wat te kort door de bocht.

      Verwijderen
    2. Een Quest die evenveel weegt is een illusie : die van Daniel weegt 20 kg , ... Een beetje meer snelheid is een understatement : een standaard Quest heeft een CdA van 0.09 . Een DF (ook zonder racekap of tourkap) rond de 0.05 , geschat op basis van de uitroltesten in Duitsland deze winter Een DF is misshien een ietsie pietsie trager dan een EVO Ks en idereen weet hoe hard die gaat .

      Verwijderen
  3. Op zich... als ik de orderlijst bekijk op velomobiel.nl, zijn er toch best een hoop mensen die er eentje besteld hebben. Ben het verder wel met Quezzzt eens wat de bezwaren betreft. Ik zou me kunnen voorstellen dat de Strada DF wellicht niet bedoeld is als all round fiets, maar misschien meer als een racer?
    Ik zit er over te denken om ook een keer een serieus proefritje te doen, toen ik er laatst voor onderhoud was, heb ik er ook even in gezeten. Paste prima, alleen ik kwam bij elke trap beweging met de voet tegen de bovenkant aan, daardoor wilde ik niet meer dan een kilometertje rijden. Ik begreep dat ze er nog iets kortere cranks in gaan zetten om deze reden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 20 stuks is een mooi begincijfer, maar hoeveel geinteresseerden kunnen er zijn die kleiner dan 1.80 m zijn, geen waarde hechten aan rijcomfort op fietspaden, een zeer beperkte wieluitslag niet belangrijk vinden terwijl ze toch aerodynamisch nadeel ondervinden van open wielkasten en draaiende vlakken die de liniaire luchtstroom langs de stroomlijnhuid onderbreken en die duurder is dan een Carbon Quest die veel van die nadelen niet heeft ?

    Ik vind dat helemaal geen uitgemaakte zaak....

    Dat allemaal gezegd hebbende is het Quest model nu wel echt verouderd. De staartvorm, neusvorm, sleuftop en het eveneens dichtmaken met verwijderbare voetengatdeksels zou een ( carbon) Quest in mijn ogen toch superieur maken aan zo'n....ahem...beenharde skelter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Quezzzt, inmiddels op de velomobiel.nl site gelezen dat de DF mogelijk is tot 1.85. Dus mogelijk is het potentiële publiek toch wat groter. Het lijkt mij wel krap worden. Verder staat dat de draaicirkel ongeveer gelijk zou zijn als de Quest. Nu rijd ik geen Quest, maar de draaicirkel viel mij alles mee. Je hebt inderdaad nadeel van de open wielkasten, maar de DF is smaller, waardoor ook voordeel wordt gehaald.
      Verder vind ik het wel raar dat jij aangeeft dat je de Quest voor een groot deel wil aanpassen aan de kenmerken van e DF, terwijl je dat een beenharde skelter vind. Dat lijkt je enige echter kritiekpunten te zijn.
      Ik herken zonder meer de Spartaanse vering. Die mag van mij ook minder strak. Maar ik vond het verder een fijne compacte fiets. Heel licht. Ik vind een Quest toch ook maar een heel gevaarte.

      Verwijderen
    2. aerodynamisch nadeel ???
      nogmaals : Quest CdA=0.09 en Strada DF = 0.05 . What do you not understand ?

      Verwijderen
    3. Quezzt schreef "die de liniaire luchtstroom langs de stroomlijnhuid onderbreken"
      Laminar flow is me bekend , maar dit lijkt me een spelfout . En nogmaals , Daniel heeft al meermaals bewezen in competitie dat een velomobiel met open wielkasten sneller kan zijn dan met gesloten wielkasten . De laatste uitroltesten in Duitsland geven aan dat er weinig verschil zit tussen Milan SL , Evo K , Evo Ks en Strada DF . Een Quest volgt op meer dan een straatlengte

      Verwijderen
    4. En was dat een standaard Quest met grote voetengaten, open wielkastgaten en grote bodemvrijheid ?

      Het mooie van een standaard toer Quest is juist dat er onbenut snelheidspotentieel in zit die alsnog verkregen kan worden door de keuzes die zijn gemaakt voor alledaags gebruiksgemak en comfort (tijdelijk) te herconfigureren.

      Met stroomlijnkappen kun je de doorgaans grote voetengaten en wielkastgaten dicht maken en de veren kun je korter en harder maken : ziedaar een Race Quest. En of die onderdoen voor een DF moet nog worden bewezen.

      Zo'n DF valt niets aan te verbeteren, daarom is ie ook direct al snel. Maar anders dan een Race Quest die je gewoon weer kunt ombouwen naar zijn normale comfortabele toerconfiguratie kan dat met de beenharde DF niet. Die blijft beenhard rij(on)comfort geven en is eigenlijk alleen maar fijn op een circuit of ( Duitse ) N wegen. In Nederland moet je vaak over fietspaden rijden en niet zelden zijn die van beroerde kwaliteit. Dan wil je niet op 35 mm bandjes rijden en veren met een korte veerweg. Dat is een problem, als je velomobiel niets anders KAN accepteren dan 35 mm bandjes en extreme korte harde veren ( want de wielkast is zo krap, dat wiel kan niet eens flink inveren )

      Verwijderen
    5. Natuurlijk kan er aan een DF nog getuned worden : een wielkap achter en een racekap voor je hoofd bvb . Dat een Quest zo snel gemaakt worden dan een DF is heel onwaarschijnlijk gegeven de resultaten van Daniel vs Ymte . Met zo'n 70 watt meer duurvermogen , rijdt Ymte 2 km/h trager dan Daniel op CV , en dat terwijl Daniel's achterband half plat staat en Ymte op die hele snelle Michelin radiaal bandjes rijdt die amper 800 km meegaan en niet comeercieel te krijgen zijn . Alleen dat al moet ca 50 wat schelen . En Daniel's Ks kan zo de straat op , maar die race quest van Ymte niet hoor . We spreken hier over een heel sgnificant gat in efficientie dat absoluut weg getuned kan worden .

      Verwijderen
    6. dat moest zijn ; "dat absoluut NIET weg getuned kan worden " . Ik zie de oorzaak hiervan voornamelijk in de vorm van de neus en de staart (must ook ) . Er wordt teveel lucht oder de bodem van de Quest geperst . De CdA van een Milan GT is ook lheel wat ager dan die van een Quest , terwijl die voor even grote mensen gemaakt is en bijna even breed is : vergellijk dan die neuzen , staarten en mutsen , en dan weet je genoeg
      Daniel heeft trouwens ooit gewonnen van Ymte , dacht ik , in een Milan GT , terwijl Daniel een pak minder vermogen heeft . Case closed

      Verwijderen
    7. Hoi Quezzzt, qua 35 mm band, daar rijdt de halve goegemeente mee. Veel velomobilisten rijden voor op de Kojaks. De bandjes zijn naar mijn bescheiden mening geen probleem. Misschien kan er, op wens, iets aan de vering gedaan worden. Uiteindelijk is elke fiets een compromis tussen de verschillende wensen. Maar uiteindelijk heeft elke fiets zijn eigen publiek. Ik wilde bijvoorbeeld geen Quest vanwege de grotere draaicirkel, de grotere lengte, de mindere toegankelijkheid tot de voorwielen. Bovendien was de Strada stabieler. Snelheid speelde een iets minder grote rol (tijdens aankoop in ieder geval), de Strada was voor mij de logische keus. Zo zal het ook gaan met die mooie DF, ik weet niet of die bij aankoop van een nieuwe velomobiel aan mijn wensen zal voldoen. Voorlopig doe ik het echter nog met 'De Bak'.

      Verwijderen
    8. Wilco uiteindelijk zijn we het allemaal met elkaar eens hoor : ieder velomobieltype heeft zijn specifieke pluspunten en dat is ook logisch anders had het geen zin een ander model te ontwikkelen.

      In mijn ogen echter zijn velomobielen waar je een niergordel moet dragen om op Nederlandse fietspaden, dorpsstraten en landwegen te rijden velomobielen met een zeer beperkt nut. Ik vraag me af of mensen wel beseffen wat 35 mm bandjes in combinatie met een heel korte veerweg ( de krappe wielkast laat geen grote veerbewegingen toe ) betekenen in praktijk. Dat de DF erg lijkt op de Evo-K zegt wel genoeg.....op youtube kun je uitgebreid kennis maken wat voor een spartaanse knikkerbak dat wel niet is, als die op de openbare weg rijdt met kanlahrde Ultremo's. Als je daar zo stom bent geen gehoorbescherming te dragen, is gehoorschade zeker.

      Daarom liever een Quest ( of Strada ) met een staart, top en neus als de DF maar behoud van hun rij eigenschappen.




      Verwijderen
  5. Hallo Wilco,

    Als evo-K (ver familielid van de DF) kan ik je melden dat het in de achteruit zetten, dus met de handen aan de banden de K in z'n achteruit zetten toch goed te doen is. Ik weet helaas niet met de DF zelf getest, maar voor die paar keer dt je dat toch onverhoopt moet doen, zou het toch niet te moeilijk moeten zijn. Enige nadeel daaraan kan alleen nog zijn dat je handen misschien daarna niet zo schoon meer zijn, met flintstonen is dat natuurlijk een kleiner probleem.
    groeten,
    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik heb het niet geprobeerd, dus het zou best kunnen. Ik had alleen het idee dat ik met mijn schouders onder de rand zat, en dat ik dan met mijn armen er niet gemakkelijk overheen kom.

      Verwijderen
  6. Beste Wilco,

    Bedankt voor je verslag van de proefrit met de Strada DF. Ik heb met interesse je objectief geschreven verslag gelezen. Mocht ik in Nederland komen zal ik zeker ook de DF zelf bekijken en eventueel proefrijden, ik ben 182 cm lang, dus zou erin moeten passen. De aerodynamica maak ik me geen zorgen over, dat geeft Gerrit goed aan. Jouw rijervaringen geven al aan dat het een snelle fiets is, waar op comfortvlak nog wel een paar verbeteringen aan gemaakt zullen worden, Ymte geeft dat ook aan volgens jouw. Iets bredere banden zouden ook wel wenselijk zijn, 40 mm maximaal is te smal om b.v. Marathon Winter (spikes) te monteren, die zijn n.l. 42 mm breed. Daar zou ik ook naar kijken. Bagageruimte zou ik ook zelf willen zien, ik vind de Strada al klein bemeten, als ik met de deelbare kap rondrijd. Deze fiets schijnt 24 kg te wegen, dus een pak minder dan de klassieke Strada. Het verschil met een carbon Strada is dan weer wat kleiner, maar het blijft een licht fietsje!
    De opgelijmde carbon wielplaten zijn mooi, maar of die in alle gevallen even handig zullen zijn zal de praktijk moeten uitwijzen, net als vele andere zaken die genoemd zijn als mogelijke bezwaren.
    De opmerking over een beperkte markt is overbodig, velomobiel.nl heeft al lang bewezen dat er een goede markt bestaat voor kleinere modellen, kijk maar naar het aantal Quest XS modellen dat al rondrijd, en nog op de bestellijst staat. Een aantal van al 20 bestellingen bij een fiets die nog niet in produktie is, spreekt voor zich lijkt me.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      Als je Strada klein bemeten vind qua bagageruimte, dan zal de DF waarschijnlijk wel echt te klein voor je zijn. De bergruimte is, voor zover ik mij herinner, vooral smaller. Jouw wens voor iets bredere banden leidt waarschijnlijk tot een grotere draaicirkel. Ik durf niet te zeggen of dat verder problemen op zal leveren.

      Verwijderen
  7. Zelf ben ik ook 1m73 en heb al de questxs "gepast" maar vond deze ook te krap.
    De strada DF wordt misschien wel een kanshebber voor een toekomstige fiets. maar eerst mijn mango+ nog wat oprijden.

    bedankt voor je verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Ik heb geprobeerd zo eerlijk mogelijk te zijn.

      Wilco

      Verwijderen
  8. ik blij erbij dat deze een echte racer is en niet interesant gaat zijn als woon werk en tourfiets ( toch niet in belgie ) . en dat is op zich toch geen enkel probleem . zolang ze niet alsdus geadverteerd worden . 20 bestellingen op korte tijd laat tonen dat de markt ervoor bestaat ( en dat er hopelijk binnenkort weer enkel velo's 2dehands beschikbaar komen )
    ik ben 1m87 met grote voeten en heb al problemen genoeg om in mijn waw te geraken :p
    dus deze zit er zoizo niet in als opvolger .
    dat rolstoelmanouvreren in achteruit werkt trouwens met de waw ook probleemloos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er komt een XL versie aan na de zomer. Ik ben overigens echt wel enthousiast over deze fiets.

      Verwijderen
  9. Blijft een prachtige fiets met zeer goede rij eigenschappen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inmiddels heb ik er een besteld, heb er diverse ritten mee gemaakt met al mijn "dagelijkse" tasjes, slechte wegen en fietspaden...ik rij in de Q ook al anderhalf jaar met 28.. bandjes an dat bevalt mij prima.

    BeantwoordenVerwijderen