dinsdag 21 april 2015

Kopieergedrag en Velomobielservice Haarlemmermeer

Het kopiëren van producten is iets waar wij 20 jaar geleden Japanners van beschuldigden, en daarna de Chinezen. En met plagiaat plegende wetenschappers loopt het niet altijd goed af.
Velovaarders kopiëren ook wat af. Als iemand wat maakt voor zijn velomobiel, dan gebeurt het regelmatig dat een andere velovaarder er zijn eigen draai aan geeft. Daar is helemaal niets mis mee. Sommige velonauten gaan het onder eigen naam zelfs commercieel uitbuiten. Dan is het wel zo netjes om in ieder geval de bron van het product te noemen.

Zelf heb ik ook wat gekopieerd. Afgelopen zaterdag ben ik naar de bloesemtuin in Amstelveen gefietst. De foto van Strada Express vond ik erg mooi. Met het prachtige lenteweer en rustig fietsend ben ik naar Amstelveen gefietst. Voor het eerst weer eens wat kilometers met 'De Bak'. Vanaf huis, via Amsterdam-West, langs de Sloterplas en de Oeverlanden naar de Amsterdamse Bos. Het was volop lente.

Nabij Sloten
Oeverlanden
Aan de rand van het Amsterdamse Bos kreeg ik nog een lekke band. Een maand geleden de Marathon Plus eraf gehaald en het is meteen weer raak. Ach, even lekker rustig aan, geen probleem. Ik kon alleen niets vinden in de band, en dan maak ik mij altijd wat zorgen. Maar met een andere binnenband eromheen zonder problemen verder gereden.

Het Amsterdamse Bos in lentetooi.
En iets verderop kwam ik aan bij de Bloesemtuin. Het was er druk. Gelukkig was ik nog (net) op tijd, de bloesems stonden nog. Hier in de straat zijn de bloesems alweer weg. De tuin is in 2000 opgericht en er is ook een monument aan de tsunami in Japan van 2011.

Je loopt er via een bamboe loopbrug naartoe (niets fietsen!). 
Een plaatje!
Een schilderijtje!

 

De foto's zijn, zoals bijna altijd weer gemaakt met een Samsung GTI9070

Vanuit de tuin weer verder gefietst naar mijn werk in Hoofddorp. Daar heb ik mijn fiets gestald tot na het weekend. Ik probeer mijzelf nog wat te ontzien, maar ik had geen centje pijn na deze 40 rustige kilometers.

Velomobielservice Haarlemmermeer


Maandag na het werk bij Erwin langs. Erwin had een kleine aanrijding van achteren gehad, en daar heb ik ook nog even naar gekeken. Ik zou denken, typisch een klein gevalletje van krakelee. Niets aan doen. We hebben ook nog even naar mijn ketting gekeken. Erwin is super handig en we (voornamelijk Erwin, ik had nauwelijks vieze handen) hebben de ketting uiteindelijk 4 schakels ingekort. Alles schakelt weer veel beter. Dank je wel!

12 opmerkingen:

  1. En vergeet niet de gratis borden nasi te vermelden die je bij de Velomobielservice Haarlemmermeer door de fietsenmaker annex kok te eten krijgt. Ook na afloop 10 km meerijden als controle-proefrit hoort er gewoon bij.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In je titel noem je het woord kopieergedrag, je hebt het over commercieel uitbuiten en over bronvermelding.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar je het precies over hebt, misschien toch handig om het toe te lichten en anders moet je het misschien niet noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim, dat begrijp ik, misschien een beetje incrowd, Maar er zijn ook mensen die het wel zullen begrijpen, en dat is precies de bedoeling, dus ik ben in mijn opzet geslaagd.

      Hartelijke groet, Wilco

      Verwijderen
    2. Het wordt er inderdaad niet duidelijker op. Ik ben toch wel benieuwd over wie je zo publiekelijk de uitspraak doet dat hij/zij dus plagiaat pleegt.

      Sommige mensen claimen inderdaad soms dat ze iets bedacht hebben, maar de iets oudere en meer ervaren velonauten onder ons weten dan dat 'dat bedenksel' al lang bestond.

      Verwijderen
    3. Na een tip van iemand vermoed ik dat je 'het ronde dakframe incl oprijgoten' bedoelt.

      Maar ja, wie heeft dat bedacht? Wie kwam er als eerste met dat idee? Nou, dat is ondertussen alweer heel erg lang geleden. De eerste keer dat ik zo'n soort constructie zag was met CycleVision in Lelystad. En dat is al gauw weer zo'n 15 jaar geleden. In de jaren daarna heb ik verschillende ideeën en constructies de revue zien passeren. Dus wie moet er dan als bron genoteerd worden? Tja, als jij het weet, dan mag je het zeggen.

      Verwijderen
  3. Inderdaad mooie plaatjes! En wat geeft het als een mede ligger je op het idee brengt om ook eens een paar foto's te maken? Dat zie ik niet echt als kopieer gedrag....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens Adri, je laat je dan meer inspireren....

      Hartelijke groet, Wilco

      Verwijderen
  4. Ik denk dat veel mensen niet weten dat ze kopiëren, omdat 1) goede ideeën vaak tegelijkertijd op verschillende plekken ontstaan. 2) Je hebt iets onbewust opgeslagen, gaat verder met het idee in je achterhoofd en denkt vervolgens dat je het helemaal zelf hebt bedacht. Hoe vaak gebeurt dat laatste wel niet op het werk? Dat meerdere mensen tegelijkertijd claimen dat het hun idee was? Zo'n idee ontstaat in het team door wederzijdse beïnvloeding en uiteindelijk is vaak niet meer te achterhalen wat nu de aanleiding was tot het idee.

    Maar goed, dit even in het algemeen want ik weet echt niet waar je naar hint in de eerste alinea. En heeft die persoon zichzelf wel uitgeroepen tot de patent-houder?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, een idee van mij dan dat je mag kopiëren:
    Monteer de binnenband altijd met het ventiel op een duidelijk herkenbare plaats tov de buitenband (logo, merknaam o.d.) Als je dan lek hebt gereden, de band gedemonteerd en het lek gevonden in de binnenband, weet je adhv de positie van het ventiel waar je de prikkel moet zoeken in de buitenband. Scheelt een hoop stress!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet ik nog even uitzoeken, ik vermoed dat het een beschadiging aan een spaak nippel is.

      Verwijderen
    2. Ik leerde ooit dat een goede fietsenmaker dat als een punt van eer beschouwd en als een teken van precies werken: het ventiel zit recht tegenover de merknaam op de band. Da's inderdaad erg handig als referentie als je een lek moet zoeken ook. En het oogt netjes op foto's ;-)

      Verwijderen
    3. Hallo Jan,

      Dat doe ik ook altijd met mijn banden, alleen plaats ik altijd de merknaam op de buitenband bij het ventiel. Dat kan je ook zien als je op internetsites naar racefietsen kijkt, daar is dat ook zo gedaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar deze:

      http://www.cube.eu/bikes/road-race/litening/cube-litening-c68-pro-blackline-2015/

      en zo zijn er velen te vinden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen