zondag 21 augustus 2016

Naaktfietsen

Op 2 juli jongstleden was het de World Naked Bike ride day. Ik heb daar niet aan meegedaan. Het lijkt mij helemaal niets, je zakie op een zadel, in de kou. Je zou er een urinewegontsteking van krijgen. Dat doe ik dus maar niet. Bovendien vind ik het allemaal niet zo charmant. Voor alle ligfietsers die daar enthousiast aan meegedaan hebben, het is niet kwetsend bedoeld. Ik heb er overigens weinig blogberichten over gezien. Toch heb ik vandaag mijn eigen 'naked ride day' ondernomen. Niet van tevoren gepland, niet groots aangekondigd in de media.
Het weer was niet best toen ik vanmorgen uit Utrecht vertrok richting Zaandam. Fikse buien geselden de Strada, en ik was al wat nat bij het instappen. Maar het werd droog tussen de buien door, al bleef de schuimkap onontbeerlijk.

Donkere wolken boven Utrecht

Langzamerhand voel je het water langs je shirt naar beneden lopen. Ik reed via Breukelen naar Weesp en richting IJburg. Zo nu en dan werd het weer helemaal grijs en kwam het weer met bakken naar beneden. Nog wel even een automobiliste aangesproken dat ze op een fietspad reed, waarop zij bovendien verderop in de problemen zou komen. Ze kwam vanaf de Maxis en reed richting Weesp langs het Amsterdams Rijnkanaal. De dame sprak Engels en leek zich van geen kwaad bewust. Het fietspad is kortgeleden verlegd en er stond inderdaad aan het begin geen fietspad bord. Verwarrend.
Zo bij de Maxis begon ik last te krijgen van mijn 'vochtige fietsbroek'. Het begon te schuren tussen mijn benen, ik voelde het schrijnen. Wat een rotgevoel is dat. Geprobeerd een beetje met O-benen te rijden om een beetje lucht vanuit de voetengaten binnen te krijgen. De broek een beetje omhoog of juist een beetje omlaag. Het hielp allemaal niets. Misschien moet de broek maar uit, zodat het onderstel kon drogen en de luieruitslag beperkt kan blijven, de schuimkap moest dan echt wel dicht blijven. Een eerste poging gewaagd, nou, dat valt niet mee om een fietsbroek uit te krijgen met een stuurstang tussen je benen, bovendien, hoe krijg ik die broek ooit weer aan? Ik kan toch moeilijk bij de voordeur in mijn blote kont uitstappen? Laat maar. Maar het schrijnen werd erger en was eigenlijk niet meer te harden. Net na de Schellingwoude brug moest de boel echt uit. Met de kont op de Ventisit, zal wel een mooie structuur op mijn huid opleveren. Moeizaam het broekje uitgewerkt en weer op pad. Ha heerlijk, frisse lucht, laat de boel opdrogen. Iets verderop een fietsviaduct, geheel onder water. Via de stoep rechts of links erlangs? Links maar, en dat was dus een foute keuze. Het voetpad hield op werd een modderplek en daar zit je dan. Wanhopig glijden de wielen door de modder en zit je vast, in je blote kont. Gelukkig was hulp nabij. Enkele toeristen zagen mij in mijn benarde positie zitten, alhoewel zij er geen idee van hadden dat die misschien nog wel iets benarder was dan ik wilde toegeven. Zij wilden mij wel een zetje geven, pffff...
Even later begon het op te klaren en ik kwam mijn broer nog tegen die net terug van vakantie was en zijn eerste ritje ging maken. Even bijgekletst.
Het laatste stuk kenmerkte zich door te bedenken hoe ik die broek weer aan zou krijgen voordat ik voor de voordeur zou staan. Waar zou ik mijn broekje weer aan kunnen trekken. Uiteindelijk een plaats bedacht, zo'n anderhalve kilometer van mijn thuis, waar ik mij, als ik even rond zou kijken, waarschijnlijk weer snel zou kunnen fatsoeneren.

Ik heb nog getwijfeld mij aan te melden bij 'VLA ontmoet ALF', op zoek baar 'De Zaanse Schans'. Deze event was pas een paar dagen geleden aangemeld en ik zag hem gisteren op Ligfiets.net. Het leek mij leuk, maar de weersverwachtingen waren niet best. Ik hoop dat ze toch nog een leuke dag gehad hebben.
 

 

31 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Heb ik met een glimlach gelezen, ik voel met je mee! Bekend verschijnsel, ik heb het ook wel eens, ik zweet soms erg veel, zeker met regenweer en de kap erop.
    Maar aan fietsnudisme heb ik nog nooit gedaan! ;-))
    Tip: Als je door zulk weer weg moet helpt het om te voren de gevoelige plekken in te smeren met body-lotion of zalf.
    Uierzalf bijvoorbeeld is erg goed bruikbaar, of natuurlijk het ouderwetse wielrenners broekenvet.......

    Hartelijke groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik vaak talkpoederond, maar dat had ik niet bij me.

      Verwijderen
    2. Kreeg nog een inval! Je zou een nieuwe trend kunnen invoeren, en in Schotse kilt kunnen gaan rondfietsen! Er word altijd beweerd dat die jongens zonder ondergoed rondlopen, dus dan hangt je "zaakje" lekker luhtig onder het fietsen. Je kan het rokje een beetje naar boven schuiven onder het fietsen, en als je uitstapt ben je gelijk weer "netjes". De meesten kijken toch al naar ons of we van een parallele wereld stammen, dus dit kan er ook nog wel bij! ;-))

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. En dan maar hopen dat er geen muggen door je voetengaten binnen komen ;-)

      Verwijderen
    4. Hoi Adri,

      Ik hoor graag van je eerste ervaringen, ik heb thuis geen geschikte rokjes liggen. Mochten de ervaringen positief zijn, dan ga ik meteen naar de H&M.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
    5. Oh ja, en voor Andre, Er moet dan ook nog een hor tussen.

      Verwijderen
    6. Hoi Wilco

      Wim heeft stof om de voetengaten dicht te maken, minder warm en zwaar als een Schotse kilt
      Alleen de kleur wijkt wat af van jou "bak"

      Groeten, André

      Verwijderen
  2. pfffffffffffff bekend fenomeen ontwapenend gepost vooral met de kap erop......hoort er een beetje bij

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje!

    Zelf zou ik ook nooit op een gewone fiets aan de World Naked Bike Ride meedoen; veels te bang dat er wat tussen de ketting komt....

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb met je meegeleden! Misschien is dit een oplossing?
    http://www.brynje-shop.com/en/sportswear~c258/brynje-super-thermo-hose-1-2-10200900-p6970

    BeantwoordenVerwijderen
  6. :-)
    Ik gebruik Sudo-crème, dat wordt normaliter gebruikt voor ruwe luierbilletjes & -billen. Perfect spul!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip. Meestal heb ik wel wat bij me, gisteren niet..

      Verwijderen
  7. Maar even over de ALF/VLA-tocht. Freddy met zijn Baron meldde af, ik en Raketfiets stonden wel aan de start.
    Al heel snel bleek me de regen te gortig voor een 'plezierritje'. Er kwam te veel onder mijn vizier door. En zijn we op mijn verzoek weer huiswaarts gegaan. A. had ook behoorlijk last met zijn beslagen en bedruppelde bril nog achter zijn ruit van de Quest XS...
    Vanmorgen heb ik wel door de lichtere regen de Limit en regenkap gebruikt in combinatie met de Bright Sight Roller, w-w.
    En daarbij door de neerslag vanochtend geürineerd in een speciaal voor die toepassing bedoeld leeg bidon van in de v.m.. Heb je daar wat aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij voorstellen dat jullie omgedraaid zijn. Rond half 11 was het volgens mij op z'n ergst. Plastuiten heb ik gelukkig niet nodig...

      Verwijderen
  8. Kostelijk stukje... inclusief sommige reacties :-)
    Ik heb er goed om moeten lachen en zag het plaatje al voor me...vind het knap dat je je broek nog in de fiets uit weet te krijgen.
    Zels reed ik gister zoals bijna altijd dicht maar er kwam nog altijd een bak water onder het op een kiertje staande vizier door...en dan kom je op je werk aan en op het moment dat je dan binnen stapt is het droog.
    Maar goed verder als een nat gezicht en natte oksels (waar het dan naar beneden drupt) wordt ik niet.
    Tja ik wordt meestal al vreemd aangekeken als ik in mijn blote bast uit stap (al zijn ze het op mijn werk nu wel gewend) Een Schotse rok van zwembroekstof zou een uitkomst voor je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijzelf ook goed uitgelachen. Wat een mens al niet bedenkt.

      Verwijderen
  9. Mooi geschreven, ik zie het al helemaal voor me. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wilco ik ken het probleem, maar sinds ik goed en strak passende fietsbroeken draag, is het geen probleem meer. Vaak zie ik ligfietsers met broeken die te ruim zitten, en dan krijg je het schuren. ff wat meer geld voor de broek en je hoeft er niet meer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha ook het vrouwtje van Adri heeft meegelachen en nu verheug ik me heel erg op de volgende ontmoeting met je bak in de bak :)

    vele groetjes en een klem Ina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel goed, het vrouwtje van Erwin ook en zijn zus en Erwin heeft mij een mooi aandenken gegeven..

      Verwijderen
  12. wat een preutsheid, stap gewoon voor de deur uit, doe een stukje stof om je heup en klaar.

    BeantwoordenVerwijderen