zondag 22 april 2018

Nieuwe pedalen en naar Dronten

Ineens begon mijn rechter pedaal te kraken. Kortom het was tijd om de pedalen te vervangen. Ik heb absoluut niet de neiging om te wachten tot de boel is vastgelopen. Daarvan zag ik afgelopen vrijdagavond een voorbeeld langs de weg staan. Een jongedame vroeg om hulp, maar ik kon niets voor haar doen. Haar achteras was volledig vastgelopen en het hele achterwiel stond scheef. Bellen en je op laten halen. Later 's avonds zag ik dat er in ieder geval geen fiets was achtergebleven.

Ik had even de keuze, maar het zijn gewoon weer SPD pedalen geworden. Nu is helaas de zaak van Visbeek in Zaandam gesloten, dus ik moest ook op zoek naar een andere fietsenwinkel met racefiets spullen. Die is er niet, uiteindelijk belandde ik bij Van Zaane, die bleek goedkope Shimano's te hebben. Helemaal prima. 'Ik zet ze er zo voor je in', meldde hij enthousiast. Ik gaf hem aan een banaanfiets te hebben, 'geen probleem' was het joviale antwoord. Dat liet ik mij geen twee keer zeggen. In plaats van te prutsen met een inbussleutel en een stuk verwarmingspijp (methode Tante Lies), zou het voor mij gedaan worden. Hij had zich echter toch een andere fiets voorgesteld, maar hij zette de pedalen er zo voor mij in. Klasse!

Maar er moest nog meer gebeuren. Ik ben vanaf begin mei twee weken vrij en ik heb weer plannen. In ieder geval eerst naar het Belgisch Ligfietstreffen met Erwin, daarna rij ik door. Plan is om richting Visé (Wezet) te rijden, en daarna langs de Maas naar beneden en via Moezel, Kyll en Rur (Roer) weer terug te rijden. Dus gisteren stond er een bezoek aan Velomobiel.nl gepland.

Ik ging heen voor:
  • Bagagebakken voor.
  • Nieuwe wieldoekjes.
  • Nieuwe O-ring, ik had ze niet meer op voorraad. 
  • Controle ketting en remmen.
  • Controle achterbrug, ik vind mijn fiets soms niet helemaal prettig veren.
  • Nieuwe velcro voor schuimkap etc.
Uiteindelijk werd het:
  • Bagagebakken voor, op verzoek gemonteerd met velcro.
  • O-ringen geplaatst.
  • Nieuwe wieldoekjes, met een 2 mm kortere ring, om hem iets minder strak op de fiets te kunnen zetten.
  • Remmen zijn gesteld, maar ook het klemmechanisme is nog even langsgelopen. Die bleef hangen. Ik had zelf al geprutst en het probleem was opgelost. Maar prima dat Paulus alles nog even heeft nagelopen. 
  • Bij controle van de veerploten bleek dat de linker veerpoot teveel speling had. Daar is een nieuwe glijbus en binnenveerpoot in gekomen.
  • Nieuwe velcro waar mogelijk.
  • Een Strada sticker linksachter, die vond ik altijd al mooi.
  • Twee extra Gocycle banden.
  • Een carbon montage set.
  • Een extra velcro setje voor mijn kap.
Gebochelde Quest van iemand uit Hamburg met lange benen
Zowel de fietstocht heen als terug waren heerlijk. Nauwelijks wind en een prachtige dag. Ik haalde op de Vogelweg nog twee velovaarders in, het bleken de Strada 270 (rode carbon) uit Huizen (Ton?) en André Elias (QuestXS 154) te zijn. André vertelde zeer content te zijn met zijn XS.

Er was een tulpenroute uitgezet in de Flevopolder

De tocht was ook een test voor mij. Ik had lang niet een dergelijke afstand gereden. Soms speelt mij knie toch nog wat op. Maar vooral mijn linkervoet speelt mij al langere tijd parten. Waarschijnlijk door te strak aangetrokken fietsschoenen. Sinds augustus verkrampt mijn voet vaak en kan ik ook geen langere afstanden lopen. Maar ik heb nu hoop. Ik had bedacht dat ik wel eens naar de osteopaat wilde. Die had de dag ervoor voor het eerst mijn voeten gekneed. En verdomd, ik heb in maanden niet zo weinig pijn gehad. Dank je wel Marc! De tocht, heen en terug verliep prima.
De fiets liep weer helemaal top, het probleem met de achterveerpoot leek verdwenen, waarschijnlijk door de nieuwe glijbus linksvoor.

Strada met veer- en mannenpoten
Vandaag nieuw velcro in de kap gemonteerd, plus op 1 plek onder de rand van het instapgat. Paulus was blijkbaar 1 stukje klittenband vergeten.

Totaal 175 kilometer gereden.

17 opmerkingen:

  1. Wát is een carbon montage set?

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lapse carbon plus wat twee componenten spul. Ik heb het niet direct nodig

      Verwijderen
    2. Ah, van dat spul dat ik gebruikt heb voor de scheur in Tante heur poezelige neusje.

      Verwijderen
    3. De Bak heeft enkele scheurtjes.

      Verwijderen
  2. Mooi Wilco! Staat "De Bak" er weer strak op voor je komende vakantietrip! Veel plezier, en we lezen er weer wel over......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilco

    die pedalen kun je ook met steeksleutel 15 vast zetten, moet wel dun genoeg zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ken je de Vennbahn al? Van Vi kan je naar Aken fietsen en dan daar midddn in de stad de Vennbahn oppikken. Die brengt je bijna naar de Moezel. Ik heb nog wel een track als je die nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Belle, ja heb ik al eens gefietst vanuit noord luxemburg naar Aken. Daarom nu een andere route. Dank je wel!

      Verwijderen
  5. we zien elkaar dan terug binnen 2 weken op het treffen van ligfietsers.be
    ik heb er alvast zin in

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klemmechanisme van de remmen? Wat is dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het asje en de hevel. Door de moer een heel eind los te draaien kun je dat adje wat heen en weer schuiven. Dan kun je ook smeren met een hoogwaardig vet, waardoor de boel weer een hele tijd soepel blijft draaien. En je dys kunt blibven remmen. Ervaren rijders kennen het beslist: als dit niet soepel draait blijft de rem hangen. Je wil wat bijremmen, maar de rem besluit zelfstandig te blijven remmen tot je helemaal stilstaat. Dan hoorje PLOK, en schiet de rem weer in zijn vrij en mag je weer optrekken, tot je de euvele moed hebt om weer die remhandle te beroeren en je een herhaling van zetten krijgt. Door af en toe de veerpoot uit te bouwen en o.a. dit punt te smeren voorkom je dat de rem blijft hangen. Er zijn natuurlijk nog meer punten om te checken, ik nodig jullie uit op Cycle Vision, zaterdag na de lunch, middenterrein van het Velodrome.....

      Verwijderen
    2. Dank je wel Paulus voor de uitleg.

      Verwijderen