zondag 13 oktober 2019

Herfsttreffen 2019

Ik heb volgens mij in jaren niet zoveel paddenstoelen gezien.








Niet alleen door de grote aantallen paddenstoelen, maar ook door het weer was het een echt herfsttreffen. Het heeft bijna alleen maar gemiezerd en als het droog was, was het zwaar bewolkt. De camping leek wel een moeras waar je doorheen zompte.

Vrijdag stapte ik tegen half 11 in 'De Bak' en zette koers richting Sint-Jansklooster, de locatie dit jaar. Dit ook met het doel om Nazca in Nijeveen te bezoeken. Het was de 20e editie van het Herfsttreffen en Nazca bestond ook 20 jaar. Een goede gelegenheid om weer eens ergens anders heen te gaan. Het was grijs en het miezerde soms en de kap zat op de fiets. Een omweggetje door Amsterdam om een 'vakje' te scoren en vervolgens langs de gewone route richting Muiderberg. De brug over en Flevoland in. Ook daar wat extra kilometers om enkele 'vakje'te scoren om mijn cluster uit te breiden.

Fietspad langs het water bij Muiden


Strand in Flevoland

Landweg bij Almere

Bij Almere noest ik de batterijen van mijn Garmin vervangen, wat een geëmmer weer. Natuurlijk wilde de Garmin daarna weer eens niet opstarten. Hij laat gewoon zijn opstartprogramma niet lopen. Uiteindelijk, toen ik het bijna opgegeven had deed hij het weer. Ik kon mijn route vervolgen. Ik reed prachtig langs een meer voordat ik uiteindelijk de lange rechte wegen van polder indook. De wind in de rug, het reed prima door. Soms hele stukken rond de 40. 

De Knardijk op

Ik miste wel mijn maatje, met wie ik normaal gesproken zou rijden. Langs Lelystad en Swifterbant richting de Ketelbrug. Wat een rottig paadje aan de overkant van de brug zeg. Uiteindelijk kon ik mij er net doorheen manoeuvreren. Langs de dijk door de Noordoostpolder. Een kilometer of 10 voor aankomst leek het alsof ik in de verte een velomobiel zag, het bleek 'Henri-de-Ligger' te zijn. Even verderop zag ik een velomobiel, dat bleek Johann uit Amersfoort met aanhanger. Met Henri fietste ik de laatste kilometers. Aangekomen bij de accommodatie reed Henri rustig door. Ik dacht nog even dat hij aan de andere kant van het huis de oprit wilde nemen. Maar hij trapte gewoon door en hij verdween uit beeld. Ik dacht, die zien we zo wel weer terug, en dat bleek ook het geval. Hij was de Kamper Erve glad voorbij gefietst.

We waren er om kwart voor 4, het was nog rustig. Maar al snel begon de ruimte vol te lopen. Altijd weer een fijn weerzien. Koffie gezet en aan de klets. Twee jonge katjes zorgden voor afleiding, ze waren speels en schattig. Ik miste ook een aantal mensen. Met name de spoeling uit de Kop van Noord-Holland was wat dun.


Petra zou rond 6 uur komen, en we zouden de tent opzetten in het moeras. Ik ben echt blij dat we dat gedaan hebben. Het was helemaal niet koud en ik slaap zo heerlijk ontspannen in een tent. Binnen slapen was vast een prima alternatief, maar ik begreep dat de matrassen vrij hard waren. En het is toch altijd fijn om even met mijn lief samen te zijn. De eerste avond stond er pompoensoep en pasta op het menu. De pan was gigantisch en er waren nog hele stukken pompoen over. Marieke, Rembrandt en natuurlijk anderen, chapeau!! Verder was er pasta met saus. Heerlijk bijgekomen.

´s Avonds is het altijd gezellig om met iedereen te kletsen, maar ik merkte ook dat ik de drukte vermoeiend vond. Met Marco en Roef gekletst over vakjes. Sjoerd zijn kroonjaar gevierd met een biertje. Nog van harte man! Misschien ook wel omdat ik een zwaar jaar gehad heb, dat ik wat minder goed tegen de drukte kan. Op tijd naar bed, heerlijk geslapen.

Op zaterdag stonden de tochten in het teken van - Allen Gaan Naar Nazca Toe - zoals altijd waren er drie routes.

Men maakt zich klaar


Ik vond het leuk dat er een heel stel kinderen meeging



Gé en ??

Paulus had zo'n mooie kabouterhoed op

Mark

Victor

Ik koos voor de kletsroute, maar had geen zin om te kletsen. Uiteindelijk vertrok ik 20 minuten later en ging achter de groep aan. Ik haalde ze net voor Nijeveen in. Petra kwam met de auto. Daar was het een drukte van jewelste. We werden met koffie en appeltaart onthaald, maar ik denk dat zij ook minder mensen hadden verwacht, want de appeltaart was al snel op. Het leek drukker dan andere jaren, misschien ook wel ivm het bezoek aan Nazca. Sommigen, zoals Jules en Elly, kwamen ook alleen naar Nazca toe. Elly had drie weken eerder een nieuwe heup gekregen en liep alweer als een kievit, maar fietsen zat er nog niet in. Na de groepsfoto sprak Henk de groep toe en vertelde over hun plannen de komende jaren. Ik heb er niet zoveel van meegekregen, want heb vooral in de tuin gestaan. Maar duidelijk is dat hun leven een andere weg ingaat en dat ze veel in Frankrijk zullen gaan zijn, waar ze een tweede huis hebben.




Achteloos zijn de ligfietsen in de heg geparkeerd 

Een aantal Nazca's







Groepsfoto

Ik besloot een stukje met de scheurgroep mee te rijden richting het lunchlocatie in Wetering. Een 20 kilometer die in een oogwenk was afgelegd.



Na de late lunch besloot ik zelf terug te rijden richting Sint-Jansklooster. Een prachtige route door de Weerribben.



Petra was inmiddels richting huis, had Gerard meegenomen, die last van zijn knie had. Ik kwam gelijk aan met de familiegroep, ik heb mij gedouched en ben even gaan liggen in de tent. Heerlijk. twee uurtjes later heb ik mij weer bij de groep gevoegd en al snel werd de avond maaltijd geserveerd. Wederom uitstekend, complimenten aan de chefs. En een heerlijk toetje.





Er wordt hard gewerkt aan de kunstwerkjes


Met resultaat


Fred was inmiddels ook gearriveerd en we besloten samen terug te rijden. Zelf ben ik op tijd richting mijn tentje gegaan. Geluisterd naar het getik van de regen.

Op de zondag natuurlijk weer de terugreis. Ik had bedacht terug ook wat vakjes te gaan vullen, met name in de Flevopolder. Met Fred eerst bij Genemuiden de pont genomen, waar Raymond eerder op vrijdagavond tevergeefs het Zwarte Water probeerde over te komen, was dat nu geen enkel probleem. Het veer vaart op zondag.

Zicht op Kampen

Vervolgens richting Kampen, waar we aan de thee zijn gegaan. Daarna de Flevopolder weer in. We hadden het warm, zo onder de kap, en het zweet liep over onze lijven. Nog even een stop vlakbij de Knardijk en verder richting Muiden. Daar nog een laatste stop en verder richting de Zaanstreek. Bedankt iedereen voor de gezelligheid. We zien elkaar vast snel weer.

Natuurlijk heb ik mensen gemist en niet gesproken, de volgende keer is er een nieuwe kans. Maar een leuk bericht hoorde ik toen ik thuis kwam. Paulus heeft één van de katjes mee mogen nemen.

Marieke en Rembrandt jullie weer heel erg bedankt voor al jullie moeite. Fijn dat jullie dit doen!

4 opmerkingen:

  1. Leuk verslag Wilco, je hebt duidelijk genoten van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk, ondanks alle regen, Maar ook goed aan mezelf gedacht.

      Verwijderen
  2. Beste Wilco en de andere ligfietsers,
    Heb het treffen aan mij voorbij moeten laten gaan. Maar wel gevolgd op strava en ligfietsnet . Volgende keer weer een kans. Bedankt voor een leuk verslag. en foto's Vr groet Alexander Kamminga

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verslagje Wilco, beetje dubbel zo zonder je maatje.....snap je gevoelens, mooi dat je toch doorgezet hebt en eigenlijk snert weer ilv pompoen.
    Gr.Willem.

    BeantwoordenVerwijderen