zaterdag 16 maart 2013

Mmmm




Dit spreekt voor zich. Later een klein gaatje gevonden. De achterband drie keer helemaal doorgewerkt, niets kunnen ontdekken. Het is niet de eerste keer de laatste tijd. Vandaag een Schwalbe Marathon Supreme gekocht. Die moet de PM gaan vervangen. Of het een goede keus is, ik weet het niet. Ik ben blij met de testen van Wim Schermer en de beschrijvingen en ervaringen op Ligfiets.net. Toch word ik daar uiteindelijk maar beperkt wijzer van.  Er is natuurlijk het één en ander te meten, zoals bijvoorbeeld de rolweerstand. Maar de praktijkervaringen van de velonauten verschillen nog wel eens. De één zweert bij de Supreme, de ander vindt hem log en traag.  Gewoon maar eens zelf proberen dus. Ik zoek comfort en redelijke snelheid. Overigens is na bijna 7000 kilometer het profiel van de PM nog prima. Overweeg wel om binnenkort voor weer eens wat snellers te monteren. Ik vind de Marathon Plus supersterk, maar ook daar zoek ik weer wat meer comfort in de warmere maanden.

3 opmerkingen:

  1. Wilco je wordt overal maar beperkt wijzer van behalve eigen ervaring.

    Ik kan je wel vertellen uit mijn ervaring en hoeveel waarde je daar aan hecht is natuurlijk aan jou : het is de vraag of je gemakkelijk iets snellers kunt monteren dan de 26 inch PM.

    Ik verving zowel de PM op de Strada als de Marathon Greenguard op de Quest met een volgens Wim's pendeltest toch echt snellere band, de SuperMoto maar harder rolden zowel de Strada als de Quest er n i e t van ! Vreemd, maar feit.

    De PM is wel een scherpe steentjes en schelpjesmagneet in mijn ervaring. Je zult voor elke rit moeten controleren of er tussen de ribbels geen steentjes of schelpjes vast zitten wil je lek rijden beperken bij die band.

    Ik vind de PM wel een zware band en daardoor reed de Strada nogaleens als een rodeopaard over hobbels heen. Onafgeveerde massa moet laag zijn voor comfortabel rijden. hardere lichtere banden ( Marathons ) hebben weer een ander effect, die laten je Strada meer rammelen, trillen en de wielen dribbelen.

    Ik raad je echt de ballonbanden aan. Als je niks voelt voor de F-lites zijn er altijd nog Big Apples met wat meer lekbescherming. Naar verluid was de Big Apple ooit de band om te hebben onder Alleweders, het reed heerlijk en maakte de Alleweders nog sneller ook.

    Ik heb de Big Apples gehad onder mijn trike. Het reed heerlijk comfortabel en ze waren beslist niet langzamer dan de 35 mm raceslicks die eronder vandaan kwamen.







    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, Big Apples komen in 20 en 26 inch.

      Je kunt 2 versies van de Big Apple krijgen, de normale versie sneller met middelmatige lekbescherming : die zal qua snelheid het meest lijken op de PM maar comfortabeler.

      De "greenguard" versie met 3 mm meer lekprotectie. Die is iets trager maar gaat dus ook minder snel lek. Ik vermoed dat deze qua stugheid en gewicht het meest op de PM lijkt.

      Dit alles overigens maar als een suggestie hoor ;-)

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Op mijn Seiran waren Kojaks gemonteerd. Vond ik een heel fijne band, en eigenlijk zou ik misschien de brede versie daarvan achter wel willen hebben. De PM achter bevalt mij in principe goed, maar is, zoals vaker vermeld wel zwaar. Maar ja, als ik wat extra spullen bij me heb, dan is dat voordeel snel weg.
      Zoals je aangeeft zijn alle ribbels in de PM een steentjesmagneet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zin heb na elke tocht mijn banden te controleren. Desondanks valt het aantal lekke banden mee.

      Voor voorin ben ik best geïnteresseerd in de F-lite. Maar misschien wil ik ook wel eens de Tryker proberen.

      Verwijderen