vrijdag 30 december 2016

Oliebollentocht 2016

Er is al zoveel verteld over de oliebollentocht, wat moet ik nu nog toevoegen. Voor mij het meest bijzondere moment vond plaats bij Flevonice, waar Ymte ineens zei, bijna verzuchtte: 'Wat een hoop velomobielen, ze blijven maar komen'. Iemand anders zei, je moet ze nu gaan tellen en even later, bij het vertrek terug naar Dronten meldde hij dat hij er 197 geteld had, maar dat er al een paar weg waren. Het klonk emotioneel, en dat vond ik mooi. Ik kan mij voorstellen dat dit een hoogtepunt is uit zijn carrière. Zonder het jarenlange werk van Ymte had dit evenement nooit plaats kunnen vinden. Natuurlijk was hij niet de enige ....

De voortekenen waren al goed, veel inschrijvingen en een goede weersverwachting. Het zou wel eens een recordtocht kunnen worden. Ik had besloten om een dag eerder te gaan en te overnachten in Dronten. Op de heenweg was het prachtig weer, en bij Amersfoort kwam ik de eerste deelnemers al tegen. Werner was met zijn vrouw op weg naar Dronten. Ik had nog een familiebezoek voor de boeg en we hebben elkaar dus alleen maar even gegroet. Op weg naar Dronten was één obstakel, en dat was Nijkerk. Wat ligt die plaats in de weg. Verder een prachtige route langs de randen van de polder naar Zeewolde, daar even wat bijzondere biertjes gehaald. Even verderop een stop bij de snackbar 'De Biezenburcht' op de Knardijk, het was er hartstikke druk. De laatste kilometers in het donker, rond half 6 kwam ik ter plaatse. Brandende oliedrums lichtten de omgeving op.

Meteen onder een heerlijke douche gekropen die Frank via Marktplaats op de kop had getikt en me geïnstalleerd in de slaapruimte. Inmiddels was het duo Tante Lies en Erwin ook gearriveerd samen met Rodrigo. Natuurlijk weer gezellig kletsen met iedereen, maar ik was wel moe. Het eten stond klaar, wat was alles goed georganiseerd! Pasta met saus. De hele familie Sijbrandij en Frank spanden zich in om er een onvergetelijke oliebollentocht van te maken. Er werd maar pasta bijgekookt, in pannetjes, in een vergiet, overal werd pasta in gestort. En er was koffie, sappen, bier en yoghurt toe! Geweldig! Ik vond het jammer dat ik mij moe voelde en op tijd de koffer indook. Ik voelde mij zo moe, dat ik het gevoel had wat minder de aandacht aan mensen te kunnen geven. Leuk dat Marloes er toch was en ook Rob, ondanks dat ze niet mee konden fietsen.

Wat een grote ruimte heeft Intercitybike trouwens, hebben ze grote plannen voor verdere uitbreiding? Nog even verlekkerd gekeken naar een paar klaarstaande fietsen. Wat zien ze er mooi uit!




Heerlijk geslapen in een heel volle ruimte, geen last gehad van snurkers. Alleen Daniel, die natuurlijk zijn DF weer in elkaar probeerde te rammen zorgde voor overlast. Hij moest lachen toen de bezemsteel afbrak. Ook werd de eerste vierwieler getoond, gemaakt in XL formaat. Wat een ruimte heeft deze 4WDF-XL! Ik zou hem wel willen hebben, maar alleen mijn buikomvang is XL (ik heb altijd weer goede voornemens), de rest is gewoon Large. Ik vermoed dat een 4WDF nog wel een paar jaar op zich laat wachten.




De  volgende ochtend stond het ontbijt alweer klaar, langzamerhand kwamen er steeds meer fietsers binnen, velen met de auto en velen met de fiets. Om half 11 maakten de velonauten, velomobilisten en velovaarders* zich klaar om te vertrekken, maar vandaag waren we allemaal velovaarders. Alle modellen waren vertegenwoordigd. Onder andere een paar prachtige Quattrovelo's, vorig jaar reed Eva als enige mee, nu stonden er al een aantal te pronken.





De Noord-Hollanders waren er echter nog niet, LOL miste nog, gelukkig kwamen ze allemaal op de laatste moment aanzetten. Matthijs was met de auto, want de dag ervoor nog ziek, maar had terug moeten rijden om zijn fietsschoenen op te halen. De stoet zette zich in beweging. Op het laatste moment had ik uit sociale overwegingen mijn kap niet opgedaan, maar was gaan rijden met schuimdeksel. Daar had ik dus echt spijt van! Wat een gemene kou, die rottige mist, brrr! Ander klein leed, na een paar kilometer zag ik de eerste velovaarder al langs de weg staan. Lekke pijp, bah, met dat koude weer. Opeens stoof André Vrielink ons voorbij in een prachtige rode Orca, die Jan Goddemaer meegenomen had voor reparatie. Dat was inmiddels gebeurd en hij werd even getest. Hij vloog ons voorbij om klaar te staan om de rijders van de korte tocht van de langere tocht te scheiden. De langere tocht ging over een dijkje naar Elburg.




Vorig jaar had ik dit ook gereden op mijn ronde Zuiderzee. Het was toen zo mooi, nu was het helaas grijs. Er werd flink doorgereden en voordat we het wisten waren we alweer in Elburg.



Kort daarna kwamen alle rijders bijeen en werd een plaspauze ingelast. Heel slim gedaan, zo vlak voor Flevonice. Ik denk dat anders de toiletten het daar niet hadden aangekund. Zeker als we weten dat de gemiddelde velovaarder een man van middelbare leeftijd is. Bij Flevonice was het gezellig druk, en met de komst van 200 velovaarders werd het nog veel drukker. Een overvolle parkeerplaats met glimmende velomobielen zorgde hier en daar voor gefronste wenkbrauwen.




Ook dit was weer prima geregeld. Heerlijk, warme chocolademelk!




Na een uurtje vertrokken, zo snel mogelijk naar Dronten, waar we veel te vroeg waren. Maar uiteindelijk kwamen de oliebollen en de soep.



Rodrigo met oliebollen en soep
Even doorwarmen. Rond een uur of vier vertrok ik met Erwin richting huis. We zouden 40 kilometer samen fietsen. Bijna aan het einde van de Vogelweg kwamen we 6 gestrande velovaarders tegen, de banden werden geplakt en we gingen verder. Even verderop ging ik naar links, richting Utrecht. Over smalle paadjes door een bos, door hekjes, gemakkelijk doorfietsen volgens de fietsersbond..

Graag wil het team van Intercitybike van harte bedanken voor het evenement! In één woord: geweldig!  


* Misschien ten overvloede, de begrippen zoals vermeld in de Dikke van Dalen, uit het jaar 2022.

Velonaut:
Hardrijder in een velomobiel, zoekt uitdagende  omstandigheden en probeert records te breken. Heeft een wedstrijdmentaliteit en is eventueel testrijder.

Velomobilist:
Persoon, rijdend in velomobiel voor functionele redenen, bijvoorbeeld woon - werk verkeer.

Velovaarder:
Persoon rijdend ter ontspanning en comfort in een velomobiel. Snelheid is van ondergeschikt belang. Bijbehorend werkwoord 'velovaren', synoniem voor 'Olfen'.

11 opmerkingen:

  1. Nijkerk is echt een ramp voor de fietser en levensgevaarlijk voor de velomobilist. We fietsen er zoveel mogelijk omheen. Ik zie Rodrigo met een kopje thee zitten, volgens mij was de soep nog niet gearriveerd. Inderdaad fantastisch georganiseerd en superleuk. Elk verslag is persoonlijk en voegt iets toe aan het hele verhaal, gewoon wachten met de andere verslagen lezen en eerst je eigen verhaal schrijven, is mijn strategie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die strategie volg ik ook altijd.

      Verwijderen
    2. Nou, ik lees toch ook al wel andere verhalen, maar mijn eigen verhaal moet soms even gisten. En natuurlijk, het kost tijd, en die moet ik even maken ...

      Verwijderen
  2. Vooral het bijzondere stukje over Ymte vond ik erg mooi om te lezen.

    Ik kan mij inderdaad voorstellen dat hij (en Theo en Allert) ongelooflijk trots zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Ik wil zeker de andere mensen die velomobielen hebben ontwikkeld en gebouwd niet tekort doen! Ook zij hebben dit mogelijk gemaakt. Maar, als ik er een aantal opnoem, vergeet ik er ook een aantal, dus dat heb ik achterwege gelaten.

      Verwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Zoals je met deze post bewezen hebt, heeft ieder iets toe te voegen!
    Weer genoten van een prima verslag met mooie sfeerbeelden!
    Het is na elke tocht hetzelfde, ik lees alle verslagen en vind ze allemaal iets toevoegen aan het geheel, hoort er gewoon bij om ook te schrijven. En bedankt voor de zeker niet overbodige verklaringen van de begrippen velo/naut/mobilist/vaarder, is dat ook voor iedereen duidelijk. Je word nog een autoriteit langzamerhand, het invoeren van de sterrenschaal, en nu de juiste verklaring van de begrippen, ongekende talenten heb je! ☺☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Hoi Paul, jij was snel dit jaar, ook van jouw stukje heb ik genoten.

      Verwijderen
  5. Ik weet niet welke route je door Nijkerk hebt gefietst. Zelf fiets ik er ook wel eens doorheen, dwars door centrum en dat is niet heel anders dan het fietsen door willekeurig welke andere plaats: nooit helemaal ideaal voor een velomobiel, maar ik ken veel plaatsen die beroerder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn alleen via de haven gereden, ik had graag met de hele stoet dwars door het oude centrum gereden, hobbelend over de keitjes.

      Verwijderen