vrijdag 16 maart 2018

Uitstappen uit een Strada / Schouderproblemen

Al enige tijd heb ik een snijdende pijn in mijn linkerschouder bij het uitstappen van mijn Strada. Mmmm, ik herinner mij de verhalen van de eindeloze martelgang van Dave (kampeerwijzer), die volgens mij onder andere vanwege een frozen shoulder uiteindelijk met velomobiel rijden gestopt is. Ik hoop toch dat dit mij niet gaat overkomen.
Inmiddels lijk ik het probleem gelukkig onder controle te hebben. De pijn is weg en ik kan weer uitstappen zonder pijn.
De pijn nam steeds meer toe en het was mij volstrekt duidelijk dat ik mijn manier van uitstappen moest veranderen anders kan ik binnenkort ook de fiets aan de wilgen hangen.

Tot nu toe stapte ik altijd uit door mijn handen op de zijranden te plaatsen en mij op te duwen. Dit ging jaren goed. Maar, de armen en schouders gaan dan sterk omhoog en lijken overstrekt en overbelast te worden. Hoe zou ik dit kunnen veranderen? Ik zit in een kleine ruimte en heb weinig mogelijkheden.
In eerste instantie ging ik asymmetrisch uitstappen. Mijn rechterhand ging nog gewoon op de rand, met mijn linkerhand probeerde ik mij vanaf het stoeltje op de duwen. Een lastige procedure en uiteindelijk begon het stoeltje ook vervaarlijk te kraken. Bleek dus ook geen oplossing.
Inmiddels stap ik anders uit. Ik gooi mijn armen naar buiten en klem deze tegen de buitenkant van de fiets. Dat geeft mij steun om twee hupjes omhoog te maken met mijn achterwerk op het stoeltje. Ik ben dan wat hoger in de fiets. Daarna kunnen alsnog de handen op de buitenrand en kan ik op de oude manier uitstappen zonder mijn schouder te overstrekken. De pijn in mijn schouder is inmiddels weg,

22 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Er zijn ook VM-rijders die een stukje hoeklijn onder in de fiets vastzetten om zich met de voeten tegen af te zetten, zodat ze zich makkelijk omhoog kunnen drukken.

    Een andere mogelijk alternatieve manier van uitstappen is dat je je met fiets en al laat omrollen (in een zachte berm, of met hulp van een stok), en dan uit de fiets kruipt.
    Of je monteert het mechaniek van zo'n sta-op-stoel (voor bejaarden) in je fiets. Dat je stoeltje met een gasveer omhoog wordt gedrukt. Het gas kun je aanvoeren via de Biolux Anaalmolen®. ;-)

    Als je stukjes hoeklijn wilt monteren weet je me te vinden voor technische hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht aan een bed optrekstang, zo'n triangel.

      Verwijderen
    2. Dan kun je die veer beter onder de hoeklijn monteren anders kom je je fiets helemaal niet uit en zeker Wilco niet ;-)

      Verwijderen
  2. Dit komt me bekend voor, helaas.
    Ben je linkshandig en werk je veel met een muis? Want ik vermoed/vrees dat bij mij daar een oorzaak kan zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wilco, man irritant! Ik heb ook wel eens een slijmbeursontsteking gehad in mijn schouder maar die ging gelukkig weer over. Lees ook even dit stukje op Kampeerwijzer over uitstappen uit een velomobiel: https://kampeerwijzer.com/2015/04/16/kortste-ritje-met-velomobiel-ooit-naar-manueel-therapeut/ Als je het hoekprofiel nog niet hebt, dan zeker laten monteren. En inderdaad is de frozen shoulder de reden waarom wij niet meer velomobiel rijden. Dave is er nog altijd niet helemaal vanaf, waarschijnlijk blijft rotatie van het schoudergewricht chronisch beperkt. Sterkte en beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik ben er op tijd bij hoor. Ik ben meteen toen de pijn opspeelde gaan zoeken naar een andere mogelijkheid om uit te stappen en die pijn is nu gelukkig weg. Ik word gewoon een oude man, helaas heb ik soms toch wat vocht in mijn knie (geen pijn) en mijn andere voetzool voelt ook al een tijdje niet zo best. Lekker dan ..

      Verwijderen
    2. Gewoon een beetje rustig aan doen en de lat niet zo hoog leggen, gun je lichaam hersteltijd. Een velomobiel kan ook 30 en dan kan je lekker licht trappen. Een tochtje van 2 uur is ook leuk in plaats van een hele dag. Sterkte.

      Verwijderen
  4. Ik heb daar ook al jaren last van. En het verdwijnt nooit helemaal bij mij, al gaat de dagelijse pijn weg als ik een aantal maanden stop met velomobielrijden en/of krachttraining.

    Met krachttraining is het wel raar dat de eerste 1-3 bewegingen met de halters gruwelijk zeer doen, maar daarna de pijn wegebt en ik die plek zo zwaar kan belasten als ik wil. Dat is dus niets met slijmbeurzen want dan kan je je eigen wijsvinger nog niet eens optillen bij sommige bwegingen.

    Ik ga nu weer naar de sportschool en ga gewoon die plek op verschillende manieren ( verschillende bewegingen ) progressief belasten.

    En idd het is OOK mijn muisarm, en die bedien ik wel een aantal uurtjes per dag. Dus misschien is pijn na/bij uitstappen uit de Quest/Strada geen oorzaak maar gevolg van in mijn geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wilco,

    Vervelend! Gelukkig heb je snel een oplossing gevonden door anders uitstappen, het alternatief (stoppen...) is een schrikbeeld...........
    Houd jezelf in vorm!
    En ja, oud worden.....ik weet wat je bedoelt, iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn.........En de ouderdom komt inderdaad met gebreken, hoe je ook je best doet om in vorm te blijven, onherroepelijk begint de aftakeling. Maar zolang we er nog plezier aan beleven, gewoon doorgaan, zoals Belle terecht opmerkt, iets minder lang is ook leuk, en iets minder kilometers geeft ook niets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een tijdje zo'n soort probleem gehad in de linker bovenarm. Is vrijwel weggegaan maar sindsdien stap ik uit door met de linkeronderarm op de rand te steunen. Dat ontlast die gevoelige bovenarm aanzienlijk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paul, dat kan ik mij inderdaad ook voorstellen. Een vriend van mij moppert dat ik altijd dingen doe waar ik blessures van krijg. Hardlopen, maar ook lange afstanden fietsen. Dat valt trouwens wel mee ...

      Verwijderen
  7. Ik druk mij nauwelijks met mijn armen op omdat ik mijn benen kan gebruiken . Wel gebruik ik mijn armen als hefboom om uit de fiets te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met je onderarmen? Die gebruik ik nu ook meer.

      Verwijderen
    2. ik moet nog een manier vinden om zonder mijn armen omhoog te moeten doen uit de fiets te komen, want dan kan ik eerder weer fietsen na mijn borstoperatie ;-). Dus als je nog iets weet :-D.

      Verwijderen
  8. De muis heb ik al jaren geleden afgeserveerd ivm RSI-klachten. Sindsdien gebruik ik een Mousetrapper en ben ik van het “muisgepriegel” af.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weet je zeker dat het door het uitstappen komt? Op het eerste gezicht ligt dat voor de hand, maar toch... Als beginnend velomobielist merk ik dat het fietsen in het kuipstoeltje bij mij althans leidt tot een soort aanspannen van de schouder spieren. Alsof ik op zoek ben naar meer stabiliteit. Dan zou die (ongemerkte) aanspanning van scouderspieren(net als bij de 'muisarm') tot een RSI-achtige aandoening kunnen leiden. Ik speel met de gedachte om te kijken of een 'veiligheidsgordel' meer roepstabiliteit oplevert zodat de aanspanning van de schoudergordelspieren afneemt. Wellicht heeft iemand dit al eens geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik al eens geprobeerd maar dat was in de Alleweder
      In de Strada lukt het niet, kan de riemen nergens behoorlijk bevestigen zonder de Strada enorm te moeten versterken(en dus veel zwaarder)

      Verwijderen
    2. Voor mij is het echt het uitstappen, ik moet mijn schoudergewricht teveel draaien en daarna met veel kracht uitstappen. Nu ik anders uitstap is het probleem en de pijn meteen verdwenen.

      Verwijderen
  10. Zag dit net langskomen op Facebook, weer iemand met schouderproblemen en een velomobiel: https://www.facebook.com/groups/115024628543289/permalink/1759071124138623/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Belle, misschien door uitstappen uit een velomobiel, maar misschien ook niet..

      Verwijderen