woensdag 29 oktober 2014

10.000

Vandaag ben ik de 10.000 kilometer gepasseerd, voor 2014. Dat betekent dat ik dit jaar ruim boven vorig jaar ga eindigen, ondanks dat ik een week of 6 nauwelijks gereden heb in het voorjaar.

Ben ik nou inmiddels eens een ervaren velonaut? Volgens de verschillende blogs mag je je pas ervaren noemen na 50.000 kilometer.

Tot 10.000 ben je een nieuweling.
10.000 - 50.000 een licht gevorderde.
Vanaf 50.000 mag je je blijkbaar echt ervaren noemen en kom je bij een select groepje.

Ik zit op bijna 26.000 en heb dus nog even te gaan, nog ruim 2 jaar te gaan in mijn huidige tempo. En dan ontvang ik eindelijk mijn velomobiel diploma.



Dat riep toch de vraag bij mij op hoeveel ervaren Stradanauten, Stradavaarders of Stradamobilisten er momenteel bij velomobiel.nl, geregisteerd zijn. Dat zijn er maar liefst 6!
Het kan natuurlijk dat er meer zijn, omdat men meerdere fietsen gehad heeft.


Van deze 6 komen er maar 3 uit Nederland. Ze zijn dus zeldzaam. Wat opvalt zijn de hoge maandgemiddelden. Daar kom ik niet aan.
Deze 6 mensen hebben zeker een oorkonde verdiend!

Als we wat breder kijken naar de velonauten, dan staan er op velomobiel.nl 86 geregistreerd die meer dan 50.000 achter hun naam hebben staan.

En nog even terugkomend op een eerder blogbericht over kantelende Strada's. Er is er maar één die zich heeft gemeld. Verder heb ik alleen maar berichten binnen gekregen van kantelende Questen, en buitelende Alleweders etc. Een Strada..... die gaat niet snel om ......


23 opmerkingen:

  1. Wat mij betreft ben je vanaf 10.000 al een ervaren velonaut hoor. Ook een Strada kan om, maar dan moet je zoals ik met een voorwiel tegen zo'n ellendig middengeleidertje rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Leuk dat je de 10000 al gepasseerd bent dit jaar, je ligt iets op me voor, ik moet nog 125 km voor ik aan de 10K ben dit jaar. Dus ook ik zal meer km gaan rijden dan in 2013, velovaren zet waarschijnlijk toch aan tot meer fietsen dan je op een open fiets doet! Ook op de Scott is de 3000 km al gepasseerd dit jaar, maar daar gaan er waarschijnlijk niet veel meer bijkomen, het weer is er niet echt naar op het ogenblik.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, we zijn echt aan elkaar gewaagd, maar die extra 3000, die rij ik niet.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Echt heel jammer dat jij dat binnenkort niet meer bent :-((((

      Verwijderen
  4. vwb de 86 velonauten moet ik je even corrigeren. Het zijn 86 velo's mogelijk zijn er veel meer velonauten met 50 K achter hun naam. En ja ervaren ben je pas bij 50 K. Been er bijna dit jaar om het nog te realiseren. Zou het niet aardig vinden als nu blijkt dat ik er al lang was.☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mbt aantal velonauten, kunnen er inderdaad meer zijn, en er zijn ook andere aanbieders dan velomobiel.nl.

      Verwijderen
  5. en niet iedereen geeft het ( mandelijks ) door of werkt het zelf bij ..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Denk eraan dat de telling op velomobiel.nl voor de fiets is, niet voor de fietser. Dus tweedehands kan het beeld vertroebelen, net als een tweede, derde, ... fiets. Ook denk ik dat de 50 Mm vooral voor de Quest geldt. Door de kleinere spoorbreedte en geringere stuuruitslag kan een Quest erg tricky uit de hoek komen, verrassender dan een Strada.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten, mee eens, had ik ook al in het berichtje staan, maar is misschien niet duidelijk. Bovendien houdt niet iedereen zijn standen bij.

      Verwijderen
  7. Nieuweling ? In welk opzicht lol !! :-))

    Uiteraard heb ik met 2 velomobielen "maar" 5000 km gereden in 3 jaar tijd. Toch gebruik ik de velomobiel minimaal 2 x per week. ( van 4 dagen pw werken ) maar mijn werk is maar maximaal 11 km ver weg. En wisselend zelfs maar 5 km. ( 2 locaties )

    Daarbij ben ik geen toerrijder die voor het plezier lange ritten maakt en geen wedstrijdrijder ( + training ) en ik ga er zeker niet mee op vakantie.

    Maar het heeft een positief iets : als gebruiksvoorwerp ( woon-werk ) kun je er niet op uitgekeken raken want hij is gewoon nuttig als overdekte fiets. "Het regent bijna nooit" is niet iets wat ik zo ervaar dus voor mij geen MTB's en racefietsen. Bovenop het feit dat ik zadelongemakken haat.

    Dus of deze Quest, of de Q4W die ik nog aantrekkelijker vind gaan mij nog heel lang vervoeren. Veel kilometers of niet :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door gedonder met totaal geresette fietscomputertjes als de batterij weer eens leeg is ( al 2 x in 2 jaar tijd ) en het niet corrigeren van bandenmaat als ik weer eens ander soort banden er om leg is de laatste 3000 meer een schatting. Ik gebruik GPS meters als leidende meters, vandaar de laksheid wat dat betreft.

      Sinds de velomobiel gewoon weer aan elkaar kan worden gelamineerd als die uit elkaar trilt en scheurt en versleten racefietsonderdelen ervan voor tientjes kunnen worden vervangen zegt kilometerstand denk ik technisch niets over de velomobiel.

      Verwijderen
    2. De meeste kilometertellers zijn vaak gemakkelijk te terug te zetten op hun oude standen na vervanging van batterijen. Maar volgens mij borrel jij over met allerlei ideeën en denk je gewoon niet aan het goed zetten van je kilometerteller. Maar laat het maar lekker borrelen. Ik lees het graag.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  8. In verenigingsverband is er altijd een groep 'de oude garde'. Leden van de nieuwe garde moet niet denken dat zij daar ooit bij zouden kunnen horen. De oude garde wil respect. Tenslotte (bij duiken) is de twee-sters 'nieuwe stijl' toch niet meer van dezelfde waarde als de twee-sters van vroeger. Zo zal het ook gaan met de kilometers. Tegen de tijd dat jij 50.000 op je teller hebt staan hoor je er pas bij met 100.000 kilometer, etc. Het grappige is dat de meeste duikongevallen gebeuren met ervaren duikers. Zij die 'het allemaal al weten' en dus niet meer bewust met veiligheid omgaan.

    Belle "wil graag bij de jonge honden blijven horen" Prinssen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mmm, mooie spijker op de kop. Ach, het is ook allemaal een beetje geinen. En ookzo boven de 50000 ook veilig te blijven rijden.

      Verwijderen
  9. 2. De kilometerteller van Dave was al in de war bij aankoop van de #644. Die geeft een lagere waarde aan dan in de lijst staat. Waarschijnlijk is de oude teller kapot gegaan of bij batterijvervanging opnieuw begonnen. Verder heeft hij er niet op gelet waar de teller op stond bij aanschaf. Hij zal dus nooit zijn kilometers updaten maaar had dat waarschijnlijk ook nooit gedaan als de kilometerteller wel in orde was geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaat het dan enkel over de kilometers met Quests? Dan mag ik ook niet meespelen... Nu heeft de Orca ruim 12.000 km op de teller. Voor zijn voorganger zou ik even moeten kijken. Ik schat dat ik daarmee zowat 26.000 km reed (de A2 zal er dik 100.000 op zitten hebben). Nog altijd niet genoeg voor de elite dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar Jan, jij hebt een elite blog met meer dan 250.000 pageviews.

      Verwijderen
    2. ;-) Pageviews zijn geen kilometers. Maar goed: aan dit tempo hoor ik er over een jaartje ook bij (12000 km dit jaar, tot nu), voor zover dat belang heeft.

      Verwijderen
  11. Ik zou wel eens willen weten wat mensen nog na hun 10.000e kilometer geleerd hebben. Ik denk dat meer dan kilometers (elke dag zelfde stukje woon-werk?) het veel belangrijker is om allerlei verschillende omstandigheden mee te hebben gemaakt: sneeuw en ijs, donker en laagstaande zonnetjes, mist, hagel, storm, op twee wielen door de bocht, buitenlandse reis, de batterijen op van de GPS, de bijtende hond, het bokkende paard, agressieve malloten, de situaties dat ze je niet zien (ga uit van nooit), de kijkgrage vingers, etc. etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Iedereen die nu nog zijn kilometrage vermeldt beseft toch wel dat hij meedoet aan het wedstrijdje wie het verste kan plassen hè? En je dan nog afvragen waarom maar 5 procent van de velomobilisten vrouw is.

    BeantwoordenVerwijderen