woensdag 19 juni 2019

FietsNed = Fiets Niet

Na het Grensland treffen had ik zelf ruim de tijd om op stap te gaan. Ik had bedacht naar Amrum, een Duits Waddeneiland te gaan fietsen. Vanuit Roermond een route gemaakt richting Venlo en daar de grens over Duitsland in en dan langs de noordkant van het Roergebied, via Munster, langs de Weser richting de Elbe en richting Amrum. De ochtend na het Grensrijders treffen vertrok ik als een van de laatsten. Heerlijk weer, lekker op pad, waarheen ik wilde. Ik zoefde langs de Maas en reed al snel Venlo binnen. Nog even en ik zou de grens over zijn. Ik dacht al even in Duitsland te zijn toen ik een heuvel op moest. Ik schakelde terug naar mijn kleinste voorblad en hoorde een angstwekkend gekraak. Wat is er aan de hand? Op het middenblad naar boven gereden en verderop de fiets op de kant. De hele voorderailleur hing op half 7. Wat te doen. Een beetje kijken is het bij mij ongeveer wel. Ik dacht even dat de kabel gebroken was, maar zowel Bastiaan als George zeiden dat dat onwaarschijnlijk was. Waarschijnlijk was de voorderailleur los. Vastzetten was het devies en verderop na laten kijken. De diagnose klopte. Na een halfslachtige poging van mij om deze weer goed te zetten zakte de boel verder naar beneden, weet ik veel.
Nu ben ik al jaren lid van FietsNed, de hulpdienst die 24/7 bereikbaar is voor hulp. Nog nooit gebeld, maar nu moesten ze maar eens laten zien wat ze waard zijn. Dus FietsNed gebeld. Een onzekere meneer nam op en legde meteen weer in de wacht want hij had een noodoproep. Ik hoorde hem nog zeggen dat hij het echt niet aankon. Nadat hij weer terug aan de lijn kwam vroeg hij wat gegevens, maar hij had opnieuw een noodgeval en legde mij weer neer. Uiteindelijk lukte het om alle info te geven en meneer gaf aan voor mij te gaan zoeken voor hulp, maar ik moest wel weten dat het zondag was en dat alle fietsenmakers dicht waren. Ja, dat wist ik ook wel, daarom ben ik juist lid van ze. En er waren maar weinig mobiele fietsenmakers. Maar anders zouden ze voor een andere passende oplossing zorgen. Hij zou terugbellen. Na nog weer een half uurtje in het gras gelegen te hebben zonder te zijn teruggebeld, maar weer eens even contact opgenomen. Na allerlei excuses was het duidelijk dat ze inderdaad nog niet hadden teruggebeld, maar er was ook geen zicht op een oplossing. Hij stelde voor om mij eventueel naar huis te kunnen brengen, toen ik hem vertelde dat dat in Zaandam is, gaf hij aan dat dat geen oplossing was. Bovendien wilde ik niet naar huis. Na nog een keer bellen bleek gewoon dat ze me niet konden helpen, eigenlijk, ze laten je barsten. Ze zijn ongetwijfeld goedwillend, maar dan wel goedwillende amateurs.

Wat te doen? Uiteindelijk de ANWB gebeld, die hebben ook een fietsservice, waar ik al eens lid van wilde worden. Hier merk je meteen verschil. Professioneel bedrijf, je wordt goed te woord gestaan en men vraagt relevante informatie. Binnen het uur stond er een ANWB bus naast mijn fiets, tussendoor updates per SMS hoe lang het nog zou duren. De man van de ANWB was zeer behulpzaam, maar kreunde en steunde wel dat dit erg afwijkend was en dat hij zijn fietscursus nog niet gehad had. Theo van Andel heeft hem zelfs via de telefoon nog proberen te ondersteunen. Hij is misschien wel bijna 2 uur bezig geweest voordat hij het opgaf. Theo gaf later aan dat hij er bijna was, maar uiteindelijk is mijn fiets beland in een ANWB container, waar ik hem een dag later heb opgehaald.




Tijdens de werkzaamheden van de meneer van de ANWB belde FietsNed nog dat ze misschien over een paar uur nog iemand vrij hadden. Ik had er mijn bekomst van en heb mijn lidmaatschap per direct opgezegd. Bovendien ga ik de kosten van het laatste jaar terugvragen. 

7 opmerkingen:

  1. Hallo Wilco, tjonge wat een toestand, zoals zo vaak, als je weet hoe het moet is het geen probleem, wel mooi dat de ANWB de uitdaging is aangegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balen Wilco! Maar netjes opgepakt door de ANWB, dat mag gezegd worden. Een losse voorderailleur is inderdaad niet moeilijk op te lossen, maar je moet het een keer gedaan hebben, en de afstelling moet nauwkeurig zijn. Maar het is goed te doen, ik heb het ook al eens gedaan bij de Strada.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer informatief Wilco!! Ik zit zelf bij de ANWB. Zeer terecht dat je je geld terugvraagt!!! Ik begrijp alleen die zin niet over de ANWB-container. Wat is dat en hoe kwam het euvel uiteindelijk gerepareerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe zo "Vrouwen moet je alles uit de knoop leggen" ? ;-)

      Verwijderen
    2. De man van de ANWB kon het euvel niet oplossen. Ik ben toen gefietst naar de ANWB opslagplaats en daar is de fiets tijdelijk opgeslagen. Ik kon wel fietsen zonder voorblad te wijzigen.

      Verwijderen
  4. Inmiddels als goedmakertje een bos bloemen en een jaar gratis lidmaatschap ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja Wilco ik denk er (natuurlijk) het mijne van. Met het losschroefbaar bovenluik van de DF was stellig werken aan de voorderailleur een stuk eenvoudiger geweest!
    Hoewel niet altijd. Met de nieuw door mij ingezette achterderailleur (met kleinere spankooi) loopt de ketting er voor nu heel soms via het kleine blad af. Dan zou die er met voetensleuven sneller weer op te op te leggen zijn!
    Maar optelefoneren en wachten zou er voor mij toch hoogstwaarschijnlijk niet bij geweest zijn.
    En voor een trotse Amsterdammer als ik is dat primero ;-)

    BeantwoordenVerwijderen