donderdag 9 april 2020

Kabinet: 'allemaal een velomobiel'

Het kabinet onderzoekt of velomobielen kunnen helpen bij het indammen van het coronavirus. Er wordt zelfs onderzocht of velomobielen kunnen worden verplicht. Voordeel van een velomobiel is dat er automatisch afstand gehouden wordt van anderen, net als bij winkelwagens in de supermarkt. Volgens een woordvoerder van het kabinet passen ze dus goed in de nieuwe anderhalve meter samenleving. Een ander voordeel is dat er maximaal maar 1 persoon in een velomobiel past.

Niet iedereen is enthousiast over deze mogelijk nieuwe maatregel van het kabinet. Zo moet er volgens de Tweede Kamer onderzocht worden of een verplichting niet in strijd met de Grondwet. De PVV, de Partij Voor Velomobielen en de VVD, de partij voor Veel Velomobielen en Democratie reageerden positief. De PvdA, Partij voor de Auto, reageert tot nu toe afwijzend. Ook de woordvoerder van de ANWB, Drs Karretje heeft zijn twijfels: "We moeten goed oppassen om zomaar onze automobielen op te geven, want voordat we het weten zijn we straks allemaal onze vertrouwde voiture kwijt." De Raad van State zal zich met urgentie over het wetsvoorstel van het kabinet buigen en het toetsen aan de Grondwet.

Overigens komen niet alle bestaande typen velomobiel in aanmerking. De velomobiel moet namelijk wel aan een aantal minimale voorwaarden voldoen. Belangrijkste voorwaarde is de breedte van een velomobiel. Hij mag niet te smal zijn, omdat dan de onderlinge afstand tussen de fietsers niet gegarandeerd kan worden. Een smaller type zoals de DF zal dus mogelijk niet goedgekeurd worden volgens het kabinet. Als de eigenaar echter met een zogenaamde 'racekap' rijdt is deze wel voldoende beschermd. Volgens minister De Jonge fungeert de racekap namelijk als een mondkap.

Om te voorkomen dat het op de fietspaden te druk wordt met velomobielen, mogen velomobielen ook op de hoofdweg rijden en mogen auto's deze niet inhalen.

Om ervoor te zorgen dat er op korte termijn voldoende velomobielen beschikbaar zijn heeft het kabinet al overeenstemming bereikt met NEDCAR in Born. Het bedrijf heeft toegezegd, als de wet wordt goedgekeurd, vanaf eind april 50.000 velomobielen per week te gaan leveren. De naam van het bedrijf is inmiddels veranderd naar NEDQUEST. Indien een klant zijn huidige auto inlevert kan hij deze tegen maximaal 4 velomobielen inruilen, zodat alle leden van het gezin gescheiden met een velomobiel op pad kunnen.

Deze regelgeving is dan ook opgezet door de overheid om het nieuwe adagium 'houdt afstand en hou vol' kracht bij te zetten.

Allemaal fijne Pasen en blijf gezond!



21 opmerkingen:

  1. Zo, jij bent je ei kwijt. Ik ga lekker mijn Quest verstoppen in de achtertuin.
    Veel meer kan ik niet doen nu het Paastreffen is verplaatst naar Halloween.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo dames en heren
      Heeft u dringend behoefte aan financiële versterking (lening)?
      Veel mensen worden geconfronteerd met voortijdige financiële uitdagingen en de meesten van hen kunnen vanwege hun hoge rente, onvoldoende onderpand, schuld / inkomen-ratio, lage kredietscore of om andere redenen geen aandelenleningen krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen.

      Als u een spoedlening nodig heeft, zal ik u adviseren contact op te nemen met mijn bedrijf en kunnen wij u helpen met een lening.
      We bieden allerlei soorten leendiensten aan (persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en vele andere), we bieden zowel langlopende als kortlopende leningen aan, beveiligde en ongedekte leningen en u kunt ook tot 20 miljoen euro lenen. Mijn bedrijf helpt u bij het bereiken van verschillende doelen met een breed scala aan leenproducten.

      Voor meer informatie over ons kredietaanbod; hier zijn onze contactgegevens.
      Contact E-mail: novicapfinancialservices@gmail.com
      Contactnummer: +31642117819 (WhatsApp)

      Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien waar en wanneer u die nodig heeft.

      Verwijderen
  2. Leuk Wilco, de nalatenschap van Erwin en Paul is bij jou in goede handen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is goed nieuws. Kan ik mijn tweede velomobiel voor een woekerprijs verkopen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou er dan ook een Nedquest komen met een pienter pookje? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga acuut terug naar Nederland verhuizen.............:-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie dat je dit in Noorwegen ook voor elkaar krijgt Adri, moet je bij jullie wel voorzien van sneeuwschuif in de winter anders wordt het wat lastig, dan blijft alleen de benenwagen nog over

      Verwijderen
  6. Je ben de duoQuest vergeten Wilco, daar passen er zelfs 3 in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die is inderdaad niet toegestaan,tenzij het om een gezin gaat.

      Verwijderen
  7. Helaas is niets minder waar....gisteren nog stond in het nieuws dat racefietsers in hun zog tot 20 meter besmettelijk kunnen zijn, en 5 meter in de breedte. En niet alleen bij hoesten of niezen, al heel vroeg wist men al vanuit China te melden dat adem ( het virus zit oa in de keel en neus ) ook besmettelijk was. Vandaar ook de 1.5 meter. In een jaren oude KIJK stond al een slow motion foto van iemand die nieste....daarmee kun je een heel klaslokaal besmetten....daarvoor is die 1,5 meter dus volslagen onzinnig.

    Op fietspaden rijden is dus gevaarlijk mocht er een besmette wielrenner, fietser of velomobielrijder voor je rijden. Nu is natuurlijk de vraag of dat ook zo is ( zijn die andere fietsers wel besmet ? ) en zo ja wat dat met je gaat doen gezien de meeste mensen toch milde klachten ervan krijgen, ondanks veel dreig nieuws dat iedereen gevaar loopt. De overheid wil uiteraard "jongeren" een weinig demotiveren zich nergens wat van aan te trekken...Het uitvergroten van uitzonderingen zorgt daarvoor.

    Ik heb zelf nog een theorie dat diep ademen waar virus in de lucht kan zijn ook niet erg slim is : je bovenste luchtwegen bevatten veel trilhaartjes die rommel ( vuil, bacterien en virussen ) uit de longen moeten houden en richting de slokdarm en maag duwen. Een soort natuurlijk filter. En dus ook een filter wat slechter werkt als je grote hoeveelheden lucht moet ademen, met andere woorden hard fiets....

    Dus ik heb dan dit scenario : racefietser is besmet ( milde symptomen ) maar gaat toch rijden. Hij moet diep ademhalen want hard rijden gaat niet zo makkelijk als je half-ziek bent. Hij blaast dus ook met enige kracht uit, komt veel virus in een wake achter hem in de lucht terecht.

    Onnozele velomobierijder rijdt ook hard en wil hem zelfs inhalen. Ademt ook diep vanwege de inspanning en zuigt zo viruslucht zonder veel filterwerking DIEP de longen in...( zowiezo moet je je altijd afvragen of je wel naast een weg met dieselverkeer enz wilt fietsen, maar goed )

    Nu is mij weleens opgevallen dat velomobielrijders overwegend best een grijze colonne zijn.....veel 50+ ers. Niet direct een zeer kwetsbare risico groep maar zeker ook niet immuun vanwege hun "spotieve levensstijl" als je zo een virus direct in je longen zuigt....ik durf dat niet, jij wel ? En velen zijn 65+ wat dan wel weer een fors hoger risico is.

    Nu zal ik wel weer tegen haren in strijken - ben ik goed in - maar ik zou niet gedachteloos nu de velomobielhobby beoefenen als die over fietspaden van max 2,5 m breed voert.....als je al fietst, nu is het een goed moment over autowegen te ( mogen) fietsen....

    Overigens viel mijn vrouw op dat zoveel 70ers en 80ers lekker een dagje gaan fietsen in het bos, met uiterst nauwe fietspaden. Daar rennen ook hijgende hardlopers....

    Die zijn kennelijk levensmoe of dobbelen graag met het risico happend naar adem te moeten sterven.

    ANDEREN niet te besmetten....ook achter een velomobiel is waarschijnlijk een zog van heel wat meters.

    Mijn vrouw werkt in de potentieel virus geinfesterde trein ( ik niet meer ) en blaft al wekenlang in mijn gezicht, meent dat virus te hebben maar is niet echt ziek. Ik denk niet - hoewel ik niet eens hoest of wat dan ook mankeer - dat ik het kan maken lekker over de fietspaden te scheuren. Ik doodt daar waarschijnlijk alleen maar mensen mee die toch al in de rij waren voor de hemelpoort, maar ik wens niemand stikken in eigen longvocht toe ( hoewel dat toch in 80 % van alle mensen die oud zijn de doodsoorzaak is )

    Geen velomobiel even voor mij...niet besmetten en besmet worden. ( zover ik het niet allang was, je bent toch kansloos niet besmet te worden met een vrouw die in OV werkt )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ^^ Ten overvloede...iedereen die je passeert op een fietspad is natuurlijk ook ruim door 5 meter in de breedte heen....

    Zo is het waarschijlijker door een tegenligger te worden besmet - of die besmet - dan door het achter iemand fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Quezzzt, laat ik vooropstellen, mijn mening is net zo veel waard als de jouwe. Ik denk dat fietsen weinig kwaad kan, als je je fit voelt. Theoretisch is het zonder twijfel mogelijk dat je 20 meter achter iemand of 5 meter ernaast besmet kunt raken van de persoon voor je. Maar als die niet hoest of niest lijkt me de kans dat jij er last van krijgt, erg klein. De besmettelijkheid zat in het begin van de crisis zo rond 2-3 personen aan wie een besmet iemand het doorgeeft. Dus ultrabesmettelijk is het niet. Er zijn ook sterke aanwijzingen dat de hoeveelheid virus waarmee je in aanraking komt correleert met hoe ziek je wordt. De kans dat je vrouw in de trein een besmetting oploopt is denk ik vele malen groter dan dat jij of ik met het fietsen zou oplopen. Hoeveel mensen haal je in tijdens een tochtje? Ik maximaal een stuk of 10. De kans dat zo iemand besmettelijk is, is al heel klein, de kans dat ik daar weer besmet door wordt is dan nog veel kleiner.
    Daarnaast helpt een goede algemene gezondheid wel en die krijg je, of onderhoud je door regelmatig te fietsen. Niet fietsen lijkt me eerlijk gezegd een groter risico dan wel fietsen. Ik heb deze winter weinig gesport en ben 6 kg aangekomen, dat is wel duidelijk een risicofactor. Ik ga fietsen!
    p.s. je kunt ook tijdens het inhalen even je adem inhouden, nog minder risico.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het inhalen nog iets dieper achter je schermpje duiken, dan gaat de meeste rijwind al over je heen, heb je nog minder besmettingsgevaar

      Verwijderen
  10. De eerste verhalen over ergernis en onbegrip van eerste hulpartsen die wielrenners moeten behandelen na een (eenzijdig) ongeval zijn er ook al...

    Wil jij die figuur zijn die erg op een wielrenner lijkend om deze of gene oorzaak een ongeval krijgt, behandeld moet worden en dan te maken krijgt met overwerkte zorgverleners die niet snappen waarom je hen onnodig nog meer werk met een fietsongeval moest bezorgen ? Afgezien van het feit dat je dan waarschijnlijk een bijna 100 % virus gevaarlijke omgeving wordt ingedraaft op een brancard....

    Ja er zijn wel goede redenen nu ff de velo te laten staan als het gaat om recreatie/sport...






    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kabinet gaat er vanuit dat velomobielen een te snelle verspreiding van het virus zullen tegengaan, maar niet volledig tot nul zullen reduceren.

      Groepsimmuniteit is geen doel van dit beleid, het gaat vooral om het geleidelijker laten verlopen van deze epidemie.

      Verwijderen