zaterdag 13 juni 2020

NVHPV lanceert nieuwe app

De NVHPV heeft een nieuwe gratis app gelanceerd voor ligfietsers en velonauten. De app is gratis te downloaden op www.ligfiets.net. Doel van deze app is om ligfietsers en velonauten (nu verder liggers genoemd) te waarschuwen als een andere ligger in de buurt is. De app werkt met locatie gegevens van de mobiele telefoon, zodat mede liggers goed te volgen zijn, ook op iets grotere afstand van elkaar. Liggers ontvangen een SMS indien een mede ligger binnen een bepaalde straal (kan je zelf instellen) van jou is. Je kan zien wie het is, ontvangt contact gegevens van de ligger en je kan direct via de app een route naar deze ligger maken. De NVHPV verzamelt en verkoopt de data, zodat verder onderzoek gedaan kan worden naar het bewegingsgedrag van liggers. De data worden op individueel niveau gedeeld met de overheid, zodat deze goede voorzieningen kan laten aanleggen voor de lokale ligger en hun veiligheid verbeteren. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan lagere heggen langs de fietspaden, zodat de ligger beter gezien wordt. Commerciële partijen kunnen de data aankopen, voor de NVHPV een mooie manier om extra inkomsten genereren. Zo kan de vereniging geheel zelfstandig blijven draaien.

De app kan hier gedownload worden.

Ligger Roef is positief, ik rij zoveel kilometers per jaar, dat ik dan een nog mooier overzicht krijg van mijn prestaties. Bovendien ontmoet ik graag mede liggers en dat wordt dan nog gemakkelijker.
Ook Adriaan Manhave in Noorwegen ziet de voordelen, mocht ik weer eens met pech onderweg staan in het Noorse land, en ik kan het zelf niet oplossen, dan kan ik snel een mede ligger contacteren.
Wilco, van 'De Bak' ziet de voordelen ook en hoopt dat iedereen zo veel mogelijk gegevens gaat delen, zodat de app nog beter gaat werken. 'Ligfietsen is een beetje als een virus, het verspreidt zich beter als je regelmatig anderen ontmoet'

De app is extra aantrekkelijk gemaakt door ook een dating functie toe te voegen. Via deze functie kan je aangeven of je misschien op zoek bent naar een date in de liggers wereld. In het eigen profiel dat je aanmaakt zijn veel mogelijkheden. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om aan te geven dat je alleen met velonauten een date zoekt, of alleen met mensen met een bepaald type velomobiel. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen met mensen met een DF XL in aanraking wilt komen. Dan geef je dus aan dat je alleen langere mensen wilt leren kennen.

7 opmerkingen:

  1. Dat is pas waar voor je lidmaatschapsgeld. Heb hem meteen geïnstalleerd, en hoop dat het lukt om een leuke second love te vinden! Velomobiel geen bezwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterende uitvinding, zo'n app! Ga ik gelijk downloaden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dat "in aanraking komen" niet beter om even uit te stellen tot na beschikbaarheid van een corona-vacin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick,

      zie het eerdere bericht:
      http://redstrada.blogspot.com/2020/04/kabinet-allemaal-een-velomobiel.html.

      Hartelijke groet, 

      Wilco

      Oh ja, om je te helpen ooit het groot dictee der Nederlandse taal te winnen: vacin is met 2 c's, vaccin.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de spellingswijzer Wilco. Natuurlijk heb ik je eerdere gedachtenspinsel tot mij genomen!
      Je moet er dan ook eerder enige ontwarring daarvan mijnerzijds in zien.

      Verwijderen
  4. Dit is heel goed nieuws. Ik ben bezig Nimbus zelfrijdend te maken zodat hij andere velomobielen kan ontmoeten, want in een schuur met alleen tweewielers komt hij toch niet zo tot zijn recht. Met deze app kan hij zich echt ontplooien en ik zou trots zijn als ik plaats mag nemen om zijn actieradius wat te vergroten.
    Ik zie alleen positieve punten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel een velomobiel natuurlijk wel iets van een nerts weg heeft Theo!

      Verwijderen