maandag 23 februari 2015

Blessures en verkoudheid

Momenteel rij ik weinig kilometers. Ik mis het, maar ik doe even voorzichtig. Afgelopen weken is er naar mijn knie gekeken en gelukkig is geconstateerd dat alles goed is, behalve dat de knie dik is. Dat is hij inmiddels al een jaar, dus een goede reden voor onderzoek. Inmiddels een spuitje gekregen, ik hoop dat het helpt. Minimaal een weekje voordat ik er wat van ga merken. Na een jaar wachten zou dat een wonder zijn.
Fascinerend trouwens die technieken, hoewel ik hoop er voorlopig geen gebruik meer van te hoeven maken. Er is zowel een röntgenfoto als een MRI scan gemaakt.

Röntgenfoto

MRI scan
Verder was ik nogal fiks verkouden de afgelopen weken. Zo'n heerlijke watten kop helpt niet mee om lekker in de fiets te springen.
Verder kreeg ik de afgelopen weken ook wat last aan mijn achillespees. Niet heel erg, maar wel iets om in de gaten te houden. Als ik niet fiets heb ik er ook geen last van. Omdat ik dit niet wil verergeren rij ik momenteel weinig.
Inmiddels de trapas een paar millimeter richting de stoel verplaatst. Ook het schoenplaatje wat naar achteren verplaatst op schoen, maar dat vond ik niet plezierig rijden (misschien te kort getest), dus die weer helemaal naar voren. Ik ben niet op de hoogte van de theorie van de locatie van het schoenplaatje, en ben eigenlijk wel benieuwd naar ideeën op dat gebied. Momenteel doe ik maar wat, maar ik lees dat veel mensen de schoenplaatjes zo ver mogelijk richting de hak hebben verplaatst.

Hopelijk herstelt dit ook snel want de mooie periode komt er aan.

19 opmerkingen:

  1. Sinds begin dit jaar rijd ik in mijn nieuwe Quest met de schoenplaatjes helemaal naar achteren, omdat daardoor de voetengaten kleiner kunnen. Ik heb geen verschil kunnen bemerken, maar heb geen blessure(s), Overigens wel afzonderlijke schoenen voor de Quest gekocht, want op de roeifiets is het fijner de plaatjes helemaal naar voren te zetten. Wellicht iets langer uitproberen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels de trapas een heel klein beetje richting het stoeltje verplaatst, vooral voor de pees. Ik ben benieuwd

      Verwijderen
  2. Jemig wilco, bekende plaatjes hierboven ik hoop dat het snel goed komt met je knie. Moment=krachtXarm dus als je hetzelfde koppel wilt blijven draaien moet je met meer kracht leveren als je de schoenplaatjes helemaal naar achteren plaatst. Het is afhankelijk van je manier van fietsen, met de hak naar beneden gebruik je meestal je voorvoet en tenen voor de pedaalafwikkeling in het onderste dode punt de zadelhoogte=afstand tussen bracketas en zitje kan dan iets groter zijn. Ga je meer
    "enkelen" dan is je kniebelasting iets minder. gebruik je de standaard cranks of 155mm.? bij 155mm. wordt je belaste hoek in je kniebed iets gunstiger (minder) maar je koppel weer kleiner dat compenseren veel fietsers door het beentempo op te voeren (licht trappen) sowieso is het beter voor je knieën om wat lichter te gaan zitten ipv. "stoempen" ook al omdat je onderrug opgesloten zit tegen het stoeltje.
    Voorlopig eerst maar proberen licht te fietsen en letten op techniek ipv. zwaar rijden. En hoe is de hoek die je maakt met je knieën? heb je bewegingsvrijheid met je schoenplaatjes? en verander aub. niet alles tegelijk anders weet je niet meer wat oorzaak en gevolg kan zijn Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem, die is vervelend voor een aantal zaken, maar tot nu toe niet voor het fietsen. Ik heb al een jaar last, maar kan wat betreft mijn knie gewoon mijn tochten maken. Dat heb ik het afgelopen jaar ook gewoon gedaan. Maar hij blijft dik. En ik kan bijvoorbeeld minder goed lopen op hellingen. En ik wil graag de bergen weer in met rugzak.
      De laatste tijd is de achillespees irritanter. Hoewel ik hem in het dagelijks gebruik niet voel. Dat wil ik graag zo houden.
      Die verkoudheid is bijna over. Alles maar even tegelijk.

      Verwijderen
    2. Heb nu alleen de trapas een paar mm naar achteren gehaald. Schoenplaatjes weer terug op oude plek. En ik heb de standaard cranks. Overigens zijn mijn knieproblemen niet door het fietsen ontstaan, maar tijdens een skivakantie. Ben niet gevallen of zo, misschien overbelasting.

      Verwijderen
  3. Dat is niet zo mooi Wilco , doe maar rustig aan .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Wilco,

    Vervelende situatie! Kun je de knie gebruiken, begint die achilles weer op te spelen! Inderdaad even rustig aan doen, hoe moeilijk dat ook is.
    Beterschap!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wilco, al eens aan korte cranks in combinatie met ovale bladen gedacht? Of heb je die al. Dat zou de belasting op je knie flink kunnen verminderen. Wel zorgen dat je naar het Paastreffen kunt hoor! Beterschap.
    Groeten, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marloes, mijn knieprobleem is niet ontstaan door het fietsen, maar tijdens een skivakantie. Ook tijdens het afgelopen jaar heb ik prima door kunnen fietsen. Ik ben echter belemmerd in andere sportactiviteiten. Paastreffen hangt af van achillespees.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  6. Hoi Wilco, vervelend dat ze nog geen oorzaak hebben gevonden voor je knie. Ik voel mijn achillespees niet meer sinds ik de trapas een stukje richting mijn stoeltje heb getimmerd. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik nu ook gedaan, maar ik denk niet dat het van het fietsen komt. Even rust, komt vast wel weer goed voor Sint Juttemis.

      Verwijderen
  7. kalm aan ja ... ik had het zelfde gedoe vlak voor ROAM toendietijd .... bleek een onsteking te zijn in de knie gedeelte na een onsekingsremmer gelukkig geen last meer van gehad..... rsut is dan de aller beste remedie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat mijn knie zo ook reageert op de ontstekingsremmer. Groeten, Wilco

      Verwijderen
  8. Stond vandaag in een krant dat ze met 3D printen in de nabije toekomst een kraakbeenschijf van bijvoorbeeld de knie kunnen laten teruggroeien. Dan printen ze met oplosbaar spul met bepaalde eiwitten/proteinen een schijf met de afmeting en vorm zoals in de andere gezonde knie die het lichaam later zelf vervangt door echt kraakbeen.

    Jammer van zulke berichten is dat het altijd nog jaren duurt voor je zo'n behandeling ook echt kunt krijgen. Maar.....oplossingen komen eraan :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Wilco, op mijn Flevobike en eerst ook in de Strada kreeg ik daar ook last van, Twilwel schreef er in één van zijn blogs over. Als je op zijn blog en het mijne zoekt op voetplaatjes vindt je er één-en-ander over, zie ook mijn links. Bij mij heeft het wel geholpen :-)

    BeantwoordenVerwijderen