zaterdag 10 maart 2012

Ketting

Gisteren op weg naar werk reed ik met een Nazca en een Mango richting de Hempont. Altijd leuk als ineens vanuit alle hoeken aparte mobielen komen aanrijden. De ketting piepte en kraakte. Ik had al gezien dat hij er sinds de vorst niet zo goed niet zo goed meer uitzag. De pekel heeft zijn uitwerking niet gemist. Vandaag mij dus maar eens gebogen over de staat van de ketting. Hoe knap je een ketting op? Een nieuwe ketting heb ik in ieder geval nog geen zin in. Struinen op internet levert weinig op. Hoe verwijder je de roest? Cola wordt regelmatig genoemd, maar uiteindelijk heb ik besloten het maar eens te gaan proberen met wat staalwol. Ik denk eigenlijk dat dit niet een goed idee is, want het zal de ketting in de toekomst gevoeliger voor roest maken. Verder een kettingreiniger gekocht, een geinig apparaatje met borsteltjes tandwielen en een schoonmaakmiddel met citroenzuur.
Aan de slag, de staalwol help wel wat, maar uiteindelijk heb ik de staalborstel er maar op gezet. De ketting begon in ieder geval weer te glimmen. Vervolgens het apparaatje rond de ketting gevouwen, met een soort handel die rond de derailleur valt. En draaien maar met de  ketting. Echt werken deed het niet, want het is meer geschikt voor fietsen met horizontale ketting. Het schoonmaakmiddel verspreidde zich niet. Uiteindelijk het apparaatje maar rond een min of meer horizontaal stukje ketting gevouwen en  het vastgehouden terwijl ik met mijn andere hand de pedalen draaide. Vervolgens ketting weer schoon geveegd en gesmeerd. Zo dat knapte goed op. Inmiddels kwam de zon tevoorschijn en heb ik ook meteen de 'zomerbanden' (Kojaks) er weer omheen gelegd. En natuurlijk nog even een rondje gefietst. De ketting liep weer als een zonnetje.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Een nieuwe blog, super!
    Ik ben benieuwd naar je avonturen nu, en de komende periode zodra je Strada er is.
    Voor wat betreft de ketting, de roest is niet zoveel aan te doen, maar voor het "smeren" kies ik er meestal voor om de ketting in zijn geheel van de fiets te halen, als ik mij niet vergis zit er ergens in de ketting een snelsluitschakel. De ketting gooi ik dan in een bak met wasbenzine en dan is de ketting weer brandschoon. Goed drogen en dan weer netjes invetten en monteren. Hetzelfde doe ik met de cassette en de derailleurwieltjes en de kettingwielen. Vergeet ook niet de kettingrol onder het "zadel". Daarna kan je nog de kettingbuizen proberen schoon te spoelen met kokend water zodat daar ook de troep uitgespoeld wordt. Als het goed is rolt alles dan weer als een zonnetje!

    Ik abonneer me even op je blog!

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert-Jan,

    Dank je wel voor de tips!
    Er zit geen snelsluitschakel op, de ketting is vastgeponst. Mijn eerste ketting is twee keer gebroken, de eerste keer al na 600 kilometer. Meteen een kettingpons gekocht. Bij de tweede kettingbreuk, na ruim 2000 kilometer, met de pons gestoeid, maar hij was meteen lam. Moet ik denk ik maar eens goed leren doen. Toen er maar een nieuwe ketting op laten zetten.

    Hartelijke groet,

    Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen