vrijdag 3 juli 2015

Kopervet

Mijn veerpoot linksvoor kraakt, reuze irritant. Het is al enige tijd het geval. En eigenlijk komt dit regelmatig terug. Een soort van gerommel binnenin. Het voelt niet fijn. Het trilt op de wielkast. Olie druppelen in het tuitje boven de wielkast helpt niet, die komt namelijk te laag.
Wat is er aan de hand? De hulplijn in Dronten maar weer eens gebeld. Theo wist te melden dat ik waarschijnlijk last had van kreunende glijbussen. Deze lijken zich vooral in warme en droge weersomstandigheden voor te doen. En die hebben we momenteel.
Het goede nieuws was echter dat ik dit prima zelf kon oplossen. Scheelt weer een retourtje Dronten en de nodige pecunia. Even de veerpoot er uit, de bovenkant loshalen, beetje kopervet, alles weer terugzetten en 'klaar is Kees'. Meestal klinkt het gemakkelijker dan het is, maar in dit geval was het bijna gemakkelijker dan het klonk. Die veerpoot los duurt even, openmaken is een fluitje van een cent en vervolgens het vet erop. Ik had geen kopervet, en heb er kogellagervet op gesmeerd, maar heb later vandaag ook nog maar even kopervet gekocht. De veerpoot links voor kraakt niet meer, maar .... nu hoor ik rechts, die ik eerder niet hoorde. Die zal ik binnenkort ook insmeren, met ..... kopervet.

Loshalen van de veerpoot, remkabel laten zitten, kilometerteller los gemaakt

Veerpoot los, glijbus zit aan het rechter uiteinde

Glijbus naar buiten door twee kleine moertjes los te draaien en hem naar buiten te trekken. 

Verder nog even bij Erwin langs geweest, en ontdekt dat de hoogteslag lag aan een klein stukje band dat bijna door was. Maar even een band van hem geleend om goed thuis te komen. Verder samen de rem gesteld.  

6 opmerkingen:

  1. Duidelijke omschrijving; ik heb het vanmorgen zelf ook bij Tante Lies gedaan. Was de eerste keer dat ik haar benen losgeschroefd heb. Overigens kun je de kabel van de kilometerteller gewoon laten zitten.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wilco,

    Zo zie je maar, je word ook steeds handiger! Goed beschreven, daar kunnen meer mensen gebruik van maken.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat dit makkelijker gaat bij een Strada dan bij een Quest (XS). Zelfs Theo van Velomobiel.nl had grote moeite de voorwielen los te krijgen van mijn carbon XS omdat de wielkasten zo nauw gesneden zijn. Ik zie het mezelf niet nadoen.

    BeantwoordenVerwijderen