maandag 9 november 2015

Pech onderweg

Door de regen en de wind... Het zou pas in de avond gaan regenen. Ik was zonder kap vertrokken. Het KNMI zat er helaas naast vandaag. In de middag ging het steeds harder regenen. Vanmorgen vroeg reed ik nog heerlijk zonder schuimdeksel... Toch is het helemaal niet vervelend om zonder kap te rijden met dit weer. Eigenlijk word ik nauwelijks nat. Maar vanavond had ik pech. Op de pont, terug het Noordzeekanaal over, zie ik ineens dat mijn extra lamp en houder missen. Wat is er gebeurd. Ik kan me niet herinneren dat ik de lamp eerder miste, dus ik vermoed dat hij op de pont ligt, onder mijn fiets? Niets te vinden. Ik besluit de eerste pont terug te nemen en een stuk terug te rijden ... Wie weet. Terug aan de overkant vraag ik de wachtenden of zij misschien onderweg een lamp met houder hebben zien liggen. Een mevrouw geeft aan dat ze een lamp bij de spoorwegovergang heeft zien liggen, ongeveer 1.5 kilometer terug. Een logische plek, want daar hobbelt het goed. Misschien is de lamp heel langzaam van de aluminium houder geschoven. Ik ben teruggereden, maar helaas..

Weer terug op de pont nog even gevraagd aan de pontbaas of er misschien een lamp was afgegeven. Ik was verbaasd dat hij allerlei specifieke vragen ging stellen. Hij vertelde dat hij de vroegere eigenaar was van waypoint in Moordrecht. Hoe je dan op de Hempont terecht komt is mij een raadsel, maar ook een verrassing. Op de pont was geen lamp afgegeven. Ik zal het even zonder moeten doen.

Op de terugweg had ik het idee dat de lamp meer trilde dan anders. Had ik er maar meer aandacht aan gegeven.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Dat is inderdaad pech hebben, zeker in deze tijd ga je goede verlichting nodig hebben. Ik weet niet wat voor soort lamp je erop had, bij mij kunnen de bijzetlampjes ook van de houder trillen, maar dan blijven ze hangen aan de snoeren die naar binnen in de fiets lopen, naar de batterijen toe. Is 1x gebeurd op die 3 jaar, dus dat valt wel mee.
    Een eventueel nieuwe lamp kan je wel "zekeren" neem ik aan, eventueel met een touwtje o.i.d. om verlies te voorkomen?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had een sigma lamp met een accu. Beviel goed. Ik ga nu maar eens even bedenken wat het nu weer moet worden. Misschien de houder zekeren.....

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  2. Wat een pech Wilco. Ik, als kapwatje, heb dat probleem nooit ;-)
    En het zekeren van de extra verlichting kan geen kwaad, ook Wim S. schreef er ooit over. Persoonlijk heb ik er nooit last van. Ik heb de lampen met dikke rubber ringen bevestigd, en de aluminium houder is omwikkeld met schuim. Trillingsvrij en schuifvrij, een prima constructie.
    Nu op zoek naar een mooie nieuwe lamp, er zijn prachtige lampen verkrijgbaar, misschien heeft Sinterklaas nog wat in petto?

    Sportieve groet,

    Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi RJ, de lamp was precies zo gemonteerd zoals jij beschrijft. De lamp is lastig te zekeren, die gaat er namelijk steeds vanaf. Ik had de houder kunnen zekeren, maar daar heb ik echt nog nooit aan gedacht. Of je nou een kapwatje bent of niet ... Het had geen verschil gemaakt.

      Sportieve groet terug,

      Wilco

      Verwijderen
  3. Hoi Wilco,

    Dat is nou jammer.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oeps....

    misschien is dit wat? ff hoduer bestellen bij vm.nl

    http://cfx.superzaklamp.nl/?gclid=COv7hc7Dl8YCFUnItAodUR4AGw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi marcel,

      De alu houder van vm.nl zit er nog gewoon op ... Die heb ik dus nog.. Ik heb nog geen keuze gemaakt voor een nieuwe lamp.

      Wilco

      Verwijderen
    2. Ik heb twee lampen bij mijn spiegels, ook om te zorgen dat tegemoetkomend verkeer mijn breedte goed kan inschatten; bovendien geeft de rechterlamp bij de spiegel een verlichte streep op de body waardoor de Strada van de rechterzijkant beter zichtbaar is.

      Als je dan toch bezig bent is een tweede lamphouder het overwegen waard. Verder heb ik acculampen waarvan de accu's van type AA zijn zodat je makkelijk de accu's kunt vervangen (in nood zelfs door gewone batterijen).

      Verwijderen
    3. Hoi Erwin,

      Ik heb er twee houders opzitten, maar ik gebruik er 1 voor de 'dashcam'. Een beetje gedoe om dat elke keer aan te passen. Maar ik besef wel dat het soms handig is om twee lampen te hebben.

      Mogelijk ga ik nu wel voor iets met AA batterijen.

      Verwijderen
    4. Ik zou graag een iets langere lamphouder hebben waar een lamp EN een camera op past...

      Verwijderen
    5. Hoi Erwin, dat gaat waarschijnlijk teveel bewegen ivm moment.

      Verwijderen
  5. Hallo allemaal,

    ik ben toevallig vandaag even bezig geweest met zo'n alu lamphoudertje van vm.nl. Het viel me op dat bij mij de schroefdraad vd spiegel zo kort is dat ik het moertje aan de binnenkant vd fiets er haast niet stevig op krijg en al helemaal niet in combinatie met een tussenringetje. Hoe hebben jullie dat opgelost?

    groet
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Dat heb ik heel simpel opgelost door extra schroefdraad te snijden op de spiegelsteel, zodat die wat dieper steekt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Adri,

      Dank je. Het gereedschap daarvoor ontbreekt mij dus ik wacht wel een keertje tot ik in Dronten kom.

      groet
      Paul

      Verwijderen
    3. Ik heb het platte plaatje van de lamphouder ietsjes dunner gevijld waardoor het nét paste.

      Verwijderen
    4. Hoi Paul, ik heb de spiegelsteel ook bij vm.nl laten verlengen.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen
  6. Hi Paul, Standaard zit er meer draad op de nieuwe spiegel. Ergens moet ik deze nog hebben liggen, maar ik weet niet wanneer ik jou zie ☺ Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter,

      Dank je voor je bijzonder aardige aanbod maar ik denk dat ik het zelf wel een keet op kan lossen. Er is ook geen haast bij.

      Paul

      Verwijderen