Vandaag zou mogelijk weer zo'n dag worden dat je voelt dat je leeft. Dat de elementen aan je trekken. Vanmorgen was er nog weinig aan de hand. Rustig naar kantoor gepeddeld. Vanavond was het echter andere koek. Slagregens en windvlagen. Weer een dikke 7 beaufort. De beveiliging van het kantoorgebouw wenste mij een goede tocht. Altijd valt het comfort weer op. Heerlijk zit ik binnen. Alleen weer die Sinnerkap hè, het vizier klappert als een loszittend kunstgebit. Aandraaien helpt van de moeren helpt niet echt. Adri heeft mij inmiddels wat foto's gestuurd hoe hij dit heeft opgelost. Twee lexan stripjes, die de hoogte van het vizier moeten regelen. Dat ga ik binnenkort ook maar eens regelen. Na ongeveer twee kilometer ga ik altijd over een grote kruising. Er ligt een fietspad langs, maar dat is moeilijk begaanbaar wegens ongelijke betonplaten, scherpe bochten, hekjes, randen naar de weg. Ik heb hier al eens eerder over geschreven, maar zie hieronder nogmaals de foto's. Ik heb de gemeente Haarlemmermeer er al eens over benaderd. Daar kwam geen sjoege van. Aangezien deze gemeente inmiddels één van de duurzame wethouders van Nederland heeft, moet ik hem misschien maar eens een nieuwe poging wagen.
Bij het oversteken van de weg kreeg ik een vervelende vrachtwagen achter mij aan. Toeteren, lichtsignalen. Ik raakte even geïrriteerd en dacht toen 'zak er maar in'. Uiteindelijk haalde hij mij in en stopte voor mij, en kon niet anders dan ook stoppen. Het bleek een afsleepwagen te zijn van de politie en ik werd door de bestuurder aangesproken.
Ongeveer zo'n wagen |
Eerst enigszins boos, waarom ik niet stopte voor zijn stopbord? Ik gaf hem aan dat ik vooral zijn claxon had gehoord en zijn lichtsignalen had gezien. Ik kon in de spiegels niet zien dat het een politie wagen was. Ook kan ik het stopbord niet zien, want dat zit meters hoog. De man werd vriendelijker en gaf aan dat ik daar niet mocht rijden en het was ook veel te gevaarlijk. Ik gaf hem aan dat ik daar wel mag rijden, want ik ben breder dan 75 centimeter en rij op 3 wielen. Ik steek daar al vanaf dag 1 de weg over en er is gelukkig nooit een gevaarlijk moment geweest, maar ik moet wel zeggen dat het weer vandaag niet bijdroeg aan de veiligheid. Nu weet ik natuurlijk wel dat de beste man gelijk had, want het volgende bord staat 200 meter voor het stoplicht:
Gesloten voor fietsen en voor invalidenvoertuigen zonder motor. |
Maar hij begon te twijfelen. Hij kon het zich niet voorstellen. Ik kwam er met een waarschuwing vanaf. We gaven elkaar een hand, ik, droog, door het vizier heen, terwijl hij in de pleurende regen en wind stond. De rest van de tocht was weer ruig, maar vooral met wind in de rug. De Bak hield zich kranig en het is zo lekker rustig op de fietspaden ... Je voelt dat je leeft.
Gewoon op de bluf. Heerlijk en blijkbaar werkt het.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook een stukje van 100m waar zo'n bord staat. Nog nooit staande gehouden. Mocht dat ooit gebeuren, dan ga ik ook voor 'de bluf'.
Hoi Wim, en ik kan altijd nog dreigen met het reglement dat ik bij mij heb..
VerwijderenBlufpoker? Waarschijnlijk was het je eerlijke gezicht Haha! :-D
VerwijderenOp de keper beschouwd voldoet mijn DF-XL niet aan die wettelijke maat. Maar ik lig daar niet wakker van. Op de rijbaan rijden is niet mijn vaste gewoonte. Ik vind het zelf te link met de vele ingeblikte betweters en korte lontjes om mij heen.
Toch pik ik wel eens een bochtje. Vooral als ik het vaak op die plek moet doen. Rotondes willen nog wel eens beroerd 'veilig' ontworpen zijn voor fietsers en zeker niet berekend op die zeldzame velomobielen. Z-bochten (vele achter elkaar op rotonde 'de Hasselaar' in Barneveld) zodat je eerder van een vierkantonde dan rotonde kunt spreken.
Ook 4 keer kadoen!-kadoen! en een klapperend kunstgebit bij 5 km/u wordt je snel zat bij alleen maar een rotonde rechtdoor rijden omdat er hoogteverschillen of zelfs afwateringsgoten haaks je rijrichting kruisen.
Ik ken m'n plekjes inmiddels waar je vlot zonder snelheidsverlies even de rijbaan op en weer af kan glippen om de rotonde in een bijna rechte lijn op smetteloos glad asfalt te nemen.
Alles heeft meer te maken met slecht ontwerp van de fietsinfrastructuur dan met onveilig rijgedrag. Niet alleen bij velomobilisten.
Ik ben dankbaar dat we zo'n exclusief fietspad netwerk hebben maar als je bijna moet afstappen ofwel verplicht bent een olifanten padje te nemen om er op te komen is er meer aan de hand dan een obstinate velonaut die dan maar dat pad...ehh..rechts laat liggen.
Ik zeg altijd als we dat soort 'oplossingen' nu ook eens gaan toepassen op ons autowegennet, zouden de ontwerpers daar wel mee wegkomen?
Dacht het niet.
Nee, het was mijn uitermate vriendelijke gedrag, zonder te slijmen ... Ik rij bij voorkeur op goede fietspaden of op rustige wegen, maar hier en daar pas ik mijn route aan en wordt er stukje weg meegenomen. Gelukkig heb ik tot nu toe weinig last gehad van automobilisten zonder lontje. Ze mogen toeteren en schelden, maar maar moeten van me afblijven en mogen niet over me heen. Gelukkig zijn mijn tochten tot nu toe veilig verlopen.
VerwijderenGroeten, Wilco
Tja ik maak meer gebruik van het reglement als met de WAW. dit om enkele scherpe bochten te omzeilen. Het is gewoon even prettiger. En op de industriële rondweg ook niet zo bezwaarlijk.
BeantwoordenVerwijderenHelaas moet ik toegeven dat ik tegenwoordig slechts 67 cm breed ben en zal ook moeten bluffen mocht het ooit zo ver komen.
Verder blijft de fiets nu even binnen veel te gevaarlijk hier aan de kust met die wind.
Hoi Richard, verstandig, alhoewel, jouw fiet is toch nog aerodynamischer ... :-)
VerwijderenDat wel maar ik fiets letterlijk langs de kust en dan is windkracht 9 echt te veel ben ik achtergekomen toen ik van de weg werd geblazen.
BeantwoordenVerwijderenHet fietspad staat op een lijst van slechte fietspaden in de gemeente.
BeantwoordenVerwijderenBinnenkort wordt er een route gefietst met enkele raadsleden langs wat hoogtepunten.
http://www.leandermascini.nl/blog/media-aandacht-voor-fietstocht-met-raadsleden
Ik ben benieuwd of er iets gaat gebeuren. Het is ook de combinatie. Eerst het betonplatenpad, met scherpe bochten, afritjes etc. Dan een drukknop voor de verkeerslichten waar ik met geen mogelijkheid bij kan. Vervolgens het hekwerk midden op de weg en een zeer matig fietspad langs de Rijnlanderweg/Polarisweg.
VerwijderenVriendelijke groet,
Wilco
Hoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenEven iets rechtzetten......... Die foto's sturen was een kleine moeite, maar dit is niet mijn idee! De vizierverstelling van de velomobielonderdelen.nl kappen is een vinding uit de denktank van velomobielonderdelen.nl, alle kappen van hun makelij worden zo afgeleverd.
Ik heb wel ooit een post geschreven over de vizierbevestiging, toen tijdens een storm het met drukknopen bevestigde vizier op de deelbare kap weggewaaid was. ( Dat was deze inleg: http://a3manh.blogspot.no/2014/01/vette-pech-vizier-weg.html )
Bij de reacties ook een van Wim Schermer die opmerkt dat velomobielonderdelen waarschijnlijk ook overschakeld op een dergelijke montering bij de deelbare kappen.
Die had ik wel zelf verzonnen, de klittenband verstelling dus niet!
Verder genoten van je "blufpoker" verhaal met die politieman, mooi dat je er mee weg kwam!
En natuurlijk ben ik het helemaal met je eens, het hebben van een leasebak voor de deur houd niet automatisch in dat je hem gebruikt als je dat kan voorkomen!
Groeten, Adri.
Zo is dat, ik heb mijn leasebak twee jaar lang thuis laten staan toen ik een opdracht op 25 km van mijn woonplaats kreeg en dus lekker met de velomobiel kon forenzen :)
VerwijderenHoi Adri, goed dat het rechtgezet is!
VerwijderenDe kappen van de WAW worden al jaar en dag geleverd met instelbaar vizier via strips. Dus origineel niet van velomobielonderdelen.nl maar van fietser.be
Verwijderenmijn sinner kap beeft nooit hinderlijk. vreemd dat je daar zoveel last van hebt.
Ik heb de sinner carbon versie.
Enkel bij volledig gesloten vizier beefde die vroeger. dat is verbeterd door bovenaan een velcro te bevestigen die klit wanneer het vizier dicht is
Hoi Birger,
VerwijderenAl diverse keren de moeren aangedraaid. Ook is het vizier niet geheel symmetrisch, waardoor hij over een klinkerbaan rammelt als een skelet.
Wilco
Goed dat je ook gedurfd hebt op het Museumplein te verschijnen!
BeantwoordenVerwijderenDe trike had echt wel voordelen bóven een velomobiel daar (het is meer dat ík zo'n koukleum ben). Bij het manoeuvreren moet je vlak voor je op de weg kunnen kijken om stoepen en tramrails te ontwijken :-)
Hoi Mick, ik heb dan ook gewoon het rondje gelopen, met een gluhwein, gekocht op de kerstmarkt van het Rembrandtplein.
Verwijderen