Afgelopen donderdag kreeg ik een telefoontje van het GVB (gemeente vervoerbedrijf), naar aanleiding van een vraag die ik eind oktober gesteld had via hun website. Op de website stond dat ik binnen 5 werkdagen antwoord zou krijgen, maar het heeft iets langer geduurd. Ik verwachtte eigenlijk al geen antwoord meer. Eerder heb ik er over gepost. Kort gezegd ging het over de vraag of ik wel of niet op het midden-dek van de pont mag staan. De reactie van het GVB was verrassend. Ik had iets gedacht van 'U dient altijd de aanwijzingen van de pontbaas op te volgen', maar nee, er zou een verandering van het beleid doorgevoerd worden. Velomobielen mogen in de spits voortaan altijd op het middendek staan. De GVB'er meldde dat dit de komende dagen zou worden gecommuniceerd aan de medewerkers op de diverse ponten.
De afgelopen dagen bleef ik, na mijn eerdere discussie met een pontbediende mij maar gewoon tussen de fietsers worstelen. Maar ineens, gisteren, hadden ze blijkbaar intern overleg gehad. In de ochtend werd ik direct naar het middendek gedirigeerd. Toen ik 's avonds op de pont stond, op de fietsersstrook, werd mij verteld dat ik vanaf nu ook op het middendek mag staan.
Tijdens het telefoontje heb ik ook meteen maar opheldering gevraagd over een andere prangende kwestie. Op de pont zijn twee aparte stroken voor fietsers en bromfietsers. Zij staan hier door elkaar heen. Oftewel, de fietsers staan altijd in de stank van startende bromfietsers. Nu had ik al eens gelezen dat de fietsersbond hierover afspraken had gemaakt met de toenmalige pontbeheerder 'Connexxion'. Vanaf, meen ik 2014, zouden er maatregelen komen om de bromfietsers en fietsers te scheiden. Dit ook vanwege het al jaren groeiende fietsverkeer over de pont. Sinds de overname van de ponten door het GVB had ik er nooit meer iets over gehoord. Hoe stond het met deze maatregelen? Ik kreeg te horen dat per 1 januari 2016 de bromfietsers van de fietsers gescheiden gaan worden. Eindelijk! Hulde aan het GVB.
Dat heb je goed voor elkaar gebokst!
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Dank je!
VerwijderenHoi Wilco,
BeantwoordenVerwijderenDat moet voldoening geven, erkenning van je klacht en gelijk nog maatregelen treffen ook!
Inderdaad, hulde aan het GVB, daar werken blijkbaar mensen die zich kunnen inleven in hun klanten.
Er is dus nog hoop voor de mensheid.......
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
VerwijderenIk heb geen klacht ingediend, maar een vraag gesteld. De pontbaas was namelijk vriendelijk toen hij mij naar de fietsersstrook verwees. Dus er was geen reden voor een klacht. Ik vond dat eigenlijk wel mooi dat je op de GVB website voor een vraag kon kiezen. Ik ben blij dat men heeft gereageerd en natuurlijk leuk dat het positief was!
Groeten, Wilco
Mooie sticker hè :-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat ze toch zo goed op je vraag hebben gereageerd en er blijkbaar goed over hebben nagedacht.
Hoi Wim,
VerwijderenIk vind die sticker geweldig! Ik zou er graag één hebben.
Toch zijn er wel twee kanten aan de zaak. Er staat ook autoverkeer op de pont, maar vaak maar heel beperkt. De veiligheid van de fietsen op het middendek speelt natuurlijk ook een rol. De auto's hebben de motoren eigenlijk altijd uit en de bedoeling is dat ik vooraan kom te staan.
Groeten, Wilco
Hoi Wilco
BeantwoordenVerwijderenIk dacht dat er vroeger een bord stond dat het starten van brommers op de pont verboden was, ik weet niet of dat nog zo is?
Groeten, André
Dat klopt, en je mag er ook niet roken ....
Verwijderennu nog handhaven
VerwijderenGewelding dit zeg! En kennelijk hebben ze bij het GVB de interne communicatie ook op orde want het pesoneel was al op de hoogte van de nieuwe maatregel. Wel bijzonder dat ze voor zo'n kleine groep speciaal beleid hebben gemaakt. Bedankt voor het inschieten van je vraag!
BeantwoordenVerwijderenIk was ook wel verrast dat het personeel ineens zo op de hoogte was. Ik had dit niet verwacht can het GVB.
Verwijderenik prak de druif altijd op het middendek in de spits, al was het maar om niet in de stank van die ellendige brommers te staan, zal goed wezen als dit gescheiden zou worden
BeantwoordenVerwijderenWat mij betreft mogen ze die brommers schoner maken. Die brommers zitten wat fijnstof betreft aardig in de buurt van wat een vrachtwagen uitstoot.
BeantwoordenVerwijderenVan mij mogen het allemaal elektrische brommers worden, de technologie is er en werkt!
VerwijderenPrachtig dat dit zo geregeld en "kort" gecommuniceerd is! Bedenk wel even dat er ook veel fijnstof in de lucht komt om de stroom op te wekken die wij in de elektrische fiets of auto batterijen laden hier hoor je weinig over maar het zijn wel de "slapendehonden"
BeantwoordenVerwijderen