dinsdag 9 februari 2016

Zaandam - Dronten - Zaandam

Vanwege stressverschijnselen heb ik mij ziek gemeld op werk. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kreeg ik, voor mij, teveel werk op mijn bordje, en nadat ik o.a. 's nachts slecht begon te slapen heb ik er, ter bescherming van mezelf, even de stekker uitgetrokken. Ik voel dat ik alweer begin te herstellen, maar moet even rustig aandoen. De afgelopen week alleen gehangen, gisterochtend had ik voor het eerst weer zin om iets te doen. Ook heb ik de theorie dat beweging de opgespaarde adrenaline uit het lijf afvoert, dus maar weer eens fietsen.
De weersverwachting was harde wind in de ochtend, iets afnemend en in de loop van de middag weer toenemende naar mogelijk zuidwesterstorm. Hoewel veel carnavalsoptochten waren afgelast, besloot ik toch met mijn praalwagen op stap te gaan.
Het werd een tochtje Dronten. Ik had wat vage klachten en een knipperlicht schakelaar die niet meer werkte. Het gevolg was dat ik continu vergat mijn richtingaanwijzer uit te zetten. Bij de vage klachten zou de huisarts zeggen 'kijk het nog maar even aan', zoniet bij de velomobieldokters in Dronten.
De heenweg verliep voorspoedig, een stevige wind in de rug zorgde ervoor dat ik, ondanks Marathon Plus, steeds tegen de 40 reed. Langs de randmeren kon zelfs goed gezeild worden. Rond een uur of 12 kwam ik aan in Dronten. Ik had de klassieke route genomen, de V1 vanuit Amsterdam, oftewel de Vogelweg. Ik kon meteen aanschuiven voor lunch. We hebben uitgebreid gesproken over de inpolderingen en de verzakkende Flevopolder, maar daarnaast natuurlijk ook over velomobielen. Onder andere over het stuk van Allert over de rolas. Allert vroeg zich af of men het wel begrepen had. Ik heb het artikel ook diverse keren gelezen, om het te begrijpen, maar ik bleek er toch weer deels naast te zitten. Interessante materie.
Na de lunch aan de slag. Meteen na het leeghalen van De Bak viel me weer wat vocht op. Waar kwam dat vandaan? Ik had het eerder gezien, maar dacht dat dit misschien onder de kap doorsijpelde. Er bleek echter een drukgat in de wielkast. Enige tijd geleden heeft Theo drie damschijven gemaakt om mijn stoel iets naar voren te plaatsen. Dit naar aanleiding van achillespeesproblemen. Eén van deze schijven was door de wielkast gedrukt. Allert ging meteen aan de slag. Er werd een nieuwe steun gefabriceerd, met een knik, zodat de stoel iets naar voren komt. Dank je wel Allert, geweldig gedaan!

Aangepaste stoelsteun met knik 

Tegelijkertijd ging Theo aan het werk om een paar lapjes carbon te lamineren aan de binnenkant van mijn wielkast. Met sneldrogende epoxy werden drie lagen opgebracht. Ook vond ik dat mijn 'freewheel' wat geluid maakte met een soms springende ketting, die kon ook mooi meteen worden vervangen. Er werden bovendien nog twee versleten lagers bij de achterbrug ontdekt, werd meteen meegenomen.
Tenslotte werd ook nog de schakelaar vervangen. Wat maakt dat nieuwe ding een herrie, die kan ik niet meer vergeten om uit te zetten.
Nu was het natuurlijk het moment om ook de Quattrovelo te testen, ik heb het niet gedaan, eigenlijk wel een gemiste kans. Ik heb meegekeken, moest wat telefoontjes plegen, en heb het blad 'De Tweewieler' uitgespit. O.a een interessant artikel gelezen over banden van Vittoria met grafeen.
Om 4 uur was alles klaar, toch wel wat later dan gepland. Nog een paar Shredda's meegenomen, daar hoor ik namelijk zoveel positieve verhalen over en een nieuwe ventisit.
Inmiddels was de wind aangewakkerd tot windkracht 7. Er stonden mij 85 kilometer tegenwind te wachten. Goed gemutst ging ik op stap, ik probeerde 'De Bak' op 27 kilometer per uur te houden, maar dat lukte steeds minder. De vermoeidheid sloeg toe, het begon fiks te regenen. Ideale velomobielomstandigheden, zou je zeggen, maar de wind begon steeds meer te bulderen. Er waren inmiddels al vrachtwagens en een echte praalwagen omgewaaid. 'Het is inmiddels een echte storm' hoor ik op Radio NPO1. Onderweg wordt er naar mij geclaxonneerd, ik vermoed om mij een hart onder de riem te steken (of een riem onder het hart). Theo had mij nog een verhaal verteld dat hij ooit met Quest en al was opgetild tijdens een storm en aan de overkant van een sloot weer terecht kwam. Dat moest mij niet gebeuren. Pas na bijna twee uur was ik in Almere-Haven, verder naar de Hollandse Brug. Langs het woeste water dat aan de fiets trok. Even rusten en een Twix, komt er zowaar nog een gele velomobiel voorbij (Strada?). Verder via Muiden, het was donker en de regen zorgde voor slecht zicht, het tempo ging verder omlaag, maar welke andere fietser komt in deze omstandigheden nog vooruit? Op het dijkje bij IJburg voelde ik dat ik extra moest opletten, zware windvlagen deden de fiets wederom slingeren. Door Amsterdam en naar de Hempont. Veilig en wel weer thuis na 169 kilometers. Gaar als boter.

21 opmerkingen:

  1. Hoi Wilco,

    Zowaar weer een heroische tocht! En weer een hoop kleinigheidjes gelijk aangepakt, dat is efficiënt werken, dan is het de moeite om een tripje Dronten te plannen.
    En verder wens ik je beterschap, laat je niet gek maken!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Adri, komt allemaal weer goed, heeft even tijd nodig. Ik denk op tijd aan de bel getrokken te hebben.

    Groeten, Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Bak kan er voorlopig weer tegen zo te zien, met zijn nieuwe freewheel. En beterschap voor jezelf. Misschien moet je zelf ook nog maar even freewheelen.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, vage klachten horen bij een velomobiel. Vage geluidjes die nu al aankondigen dat later ooit iets stuk zal gaan. Ik heb ze ook (weer) maar stel de reis naar D. Nog uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Wilco: Een historische stormachtige dag... strijdend tegen de elementen.. en je bent er niet onder door gegaan.. Volgens mij ..heb je afgelopen nacht goed geslapen... :) Ben gister ook op pad gegaan en was aardig kapot... kan jouw rit zo voor me halen... Vele zullen zeggen onverantwoord.. met dit weer... Ik vond het de moeite waard.. Petje af Wilco.. Dat deed je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt Cees, ik slaap nog steeds... De fiets kan veel meer aan dan we soms wel eens denken, zeker recht tegen de wind in of met de wind mee. Ik herken de uitdaging, de strijd tegen de elementen, ik hou er van!

      Verwijderen
    2. Jazeker wind tegen en voor makkie maar op de zij is soms spannend moet wel zeggen dat de DF veel minder last van zijwind heeft dan de Q. daar ben ik wel eens mee omgeslagen. De DF wil alleen op nat wegdek wat opzij "slippen" met de voorwielen maar dit is nooit meer dan een paar cm. Kantelen van de fiets komt eigenlijk niet voor. moet ik wel toegeven dat ik bij uitschieters naar 9-10 Bft. de auto pak.

      Verwijderen
  6. Ik geloof niet zo in rust en vakantie. Regelmatig fysiek bezig zijn en onder de mensen zijn.
    Fysiek / mentaal ingrijpend bezig zijn zonder al te veel kilometers te hoeven vreten? Een roeifiets en MBB erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mick, het is denk ik een combinatie. Rust en ontspanning, maar ook inspanning. Ik hoop weer snel op te knappen.

      Verwijderen
    2. Ja sterkte ermee natuurlijk!
      Ik weet best wat je bedoelt. De penningmeester van de NVHPV probeert nog contributie van me te krijgen van de afgelopen twee jaar terwijl ik alles doe / gedaan heb om daar mee te kappen!
      Mvg Mick

      Verwijderen
  7. Hoi Wilco, goed dat je op tijd aan de rem hebt getrokken. Bewegen en erop uitgaan is dan meestal het advies, dat zal nu met de 'gereviseerde' Bak geen probleem zijn ! Sterkte en beterschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Wilco, wat vervelend.....mooi dat je het zelf gesignaleerd hebt en de stekker eruit getrokken hebt nu lekker ontspannen (kan heel goed met inspanning) en herstellen.

    Wat een spannende terugrit vanuit Dronten gelukkig geen brokken gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willem,

    Gelukkig heel gebleven op de terugweg en hopelijk snel weer heel om aan de slag te kunnen...

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sterkte Wilco inderdaad is het beter om aan de rem te trekken dan door te gaan.
    Ik heb met de wind al een paar keer met 8 liter water achterin mee genomen om beter op de weg te blijven en jawel dat werkt om meer rust in de staart te krijgen in mijn geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Richard! Misschien moet ik 8 liter in mijn mik gooien om zelf ook war rust te krijgen in mijn staart ...

      Verwijderen
  11. Als je jezelf tot een retourtje Dronten hebt weten te motiveren, dan zit je gelukkig nog aan de goede kant van het lijntje. Je hebt dus net op tijd een stap teruggenomen. Met een Strada zit je net iets beter in de wind dan met een Quest. Gelukkig stond de wind goed op de bruggen en ben je veilig teruggekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Kees, ik denk ook nog net aan het goede kantje van de lijn te zitten, maar ik heb goede en slechte dagen. Moet dus wel voorzichtig zijn.

      Groeten, Wilco

      Verwijderen