woensdag 25 mei 2016

Met een bak in Kopenhagen

Voor het werk zit ik een weekje in Kopenhagen en daarom even niet met 'De Bak' onderweg. Maar ik heb wel een fiets gehuurd (met bak) en maak daarmee de stad onveilig. De fiets heeft een 'automatische' versnelling, soms trap je ineens zwaarder, ik hou er niet van. Soms rij ik wat omhoog, gaat hij in een zwaardere versnelling.... Maar, met is leuk om in een complete andere stad te fietsen en leuk om het te beschouwen.
Al aardig wat tochten gedaan na de werkdag. Het weer is namelijk de hele week al prachtig. De eerste avond naar het strand gefietst, een kilometer of vijf van het hotel. Daar had ik wel een restaurant verwacht. Er bleek weinig te zijn. Op een gegeven moment dacht ik dat er een restaurant in een houten gebouw was op een steiger in het water. Dus ik er heen, uiteindelijk bleken er kleedkamers te zijn voor mannen en vrouwen, mmm.. Het bleek dat dit de oude officiële plek was van de plaatselijke naturisten vereniging, hier kleedde men zich uit om zich, achter houten schotten decent naakt te verpozen. Ik had mijn zwembroek voor niets meegenomen.
Ook heeft Kopenhagen een Belgische fietsbrug (Belgische lezers, svp geen aanstoot nemen van deze Nederlander), men begon aan beide oevers te bouwen en kwam tot de ondekking dat de brugdelen niet geheel uitgelijnd bleken te zijn. De fietsbrug is nog steeds niet af.
Ik vind het een bijzondere stad, Christiania, de enorme vrijstad, zoiets hebben we in Nederland echt niet. Of het Papirøen, waar je je waant op een Aziatische markt met eetstalletjes.


Mijn bak in Kopenhagen


Kopenhagen is een echte fietsstad. En ik moet zeggen, Amsterdam kan er een puntje aan zuigen. Ik heb het idee dat er nu veel meer fietsers zijn dan toen ik, lang geleden, in Kopenhagen was. Ligfietsers zijn er echter niet veel.

  • Aantal gespotte ligfietsen tot nu toe: 1
  • Aantal gespotte velomobielen: 1 - op een foto van een Deense collega, die wist dat er iets met .nl op stond. Het bleek een foto van een oranje Quest.




  • Wat opvalt is dat het fietsverkeer hier veel gediciplineerder verloopt dan in Amsterdam. Al vindt men hier dat het een chaos is. Men wacht voor de stoplichten en blijft op de fietspaden. Er kunnen soms hele files zijn. Er staat rustig 100 meter fiets te wachten voor het licht, moet je in Amsterdam eens voor komen. Vanmorgen zag ik zelfs agenten die door rood licht rijdende fietsers beboetten.



  
  • Er is een gering hoogteverschil tussen de weg en het fietspad en ook met de stoep. Dit zorgt ervoor dat dit verkeer min of meer gescheiden is. Men haalt niet even snel over de weg in.
  • Op de ongeveer 2,5 meter brede fietspaden fietst men meestal niet naast elkaar, maar de snellere fietser passeert de langzamere links.
  • Wat ook fijn is zijn de voorsorteer stroken.  
  • Er staan overal richtingaanwijzers voor bestemmingen binnen een paar kilometer. In Amsterdam zie je fietsborden voor Den Haag, maar hoeveel mensen fietsen daarheen? In Kopenhagen zie je borden voor de 'lokale' bestemmingen.

Borden, voorsorteerstroken en een blauwe oversteekstrook

  • De Deense fietsers lijken ook hun eigen gebarentaal te hebben, ze steken hun hand op als ze gaan stoppen, maar er zijn meer gebaren, die ik nog niet helemaal heb kunnen 'vertalen'. Het zijn vaak subtiele bewegingen.
  • Wat ook plezierig is, is dat stoplichten aan beide zijden van de weg staan. Je kan dus veel eenvoudiger zien of een stoplicht op groen staat, zonder een stijve nek te krijgen.
  • Als je een grote weg oversteekt is de oversteekroute vaak aangegeven met blauwe vlakken, ook goed zichtbaar voor auto's.
  • Ongeveer 15 % van de Denen lijkt met helm te rijden.
  • Ik heb bijna geen mensen zien bellen of appen op de fiets.
  • De fietsverlichting is vaak op de naaf gemonteerd, best handig in de stad.
  • Mocht je je niet aan de regels houden, dan laat men het je claxonnerend of roepend weten. Er is overigens momenteel een campagne om mensen rekening te laten houden met die onhandige toeristen en mogelijk gaat men toeristen een fietsbrochure meegeven: Hoe moet ik mij op de fiets gedragen in Kopenhagen? 

Kortom, ik vermaak mij hier best!

14 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen... Ik ben zelf ooit eens van het station de stad uiitgefietst (ging makkelijk) maar da's al weer wat jaren geleden. Prima land trouwens voor een fiets (velomobiel) vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paul, ik ben er ooit ook wel eens naartoe gefietst, maar de herinnering is ver weg. Leuk om hier weer eens rond te peddelen.

      Verwijderen
  2. Interessant verhaal, leuk!
    Wb die bordjes "Den Haag", het nut van die bordjes is natuurlijk vooral dat ze je wijzen op een meer doorgaande route *richting* Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bordjes zullen zowiezo wel een keer gaan verdwijnen. Wie heeft er tegenwoordig geen smartphone meer met GPS. De wegenwacht palen van de ANWB zijn ook verdwenen ( of inactief gemaakt ) om die reden.

    Wel apart dat er maar weinig smartphone loerende fietsers waren. Maar als ze massaal zich zo netjes gedragen kan dat de reden zijn. Wie smartphone loerend fiets, doet dat zowiezo asociaal en gevaarlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat het verboden is en men er voor bekeurd wordt. Her verbaasde mij ook.

      Verwijderen
  4. Worden die Subtiele Gebaren soms met één opgestoken vinger gemaakt? Dan heb ik wel een idee wat ze zouden kunnen betekenen. ��

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zijn eigenlijk de regels voor de plaats op de weg voor velomobielen in Denemarken/Kopenhagen? Mogen ze op de hoofdrijbaan? En zo ja onder welke voorwaarden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Marc, ik heb geen idee, maar ik vermoed dat het hier en daar wel lastig is op de fietspaden in de stad. Zeker omdat de fietsstrook, die erg vol en druk kan zijn.

      Verwijderen
    2. Marc: Rules for bikes / velomobiles (in Denmark) is that if there is a cycle path it shall be used, but there is an exception which applies to all bicycles and mopeds (30 km / h) if they are a nuisance to others on the bike path because of size (loaded or unloaded condition) then they must drive on the road. You can not use speed as a reason to drive on the road, on the bike path, the rule that you have to run after the current conditions. This means that in a city like Copenhagen, you're not as fast forward in the velomobile in rush hour, but since all bikes at a good pace, you fast forward anyway, since there also may be overtaken in some places. /Søren (Velostrada.dk)

      Verwijderen
    3. Thanks Søren for your clarification. Ook dank aan Gerrit en natuurlijk Wilco voor het toestaan van deze vraag en verdere beantwoording ervan :-)

      Verwijderen
    4. Natuurlijk Marc, deze blog is net Christiania .... :-)

      Verwijderen
  6. Wij hebben tijdens onze denemarken reis gewoon gebruik gemaakt van de weg omdat de fietspaden soms overgaan in grindpaden en ook een regel is daar dat de automobilisten een meter afstand moeten houden van fietsers , . verder waren wij ook zeer te spreken over de beleefdheid en het gedrag van de automobilisten , vaak bleven zij wel heel lang achter ons rijden (zeven velo,s) totdat het vlas hun veilig was om in te halen .

    BeantwoordenVerwijderen