Bij de Hempont -- Zaandam |
Het werd een voorspoedige tocht. Via Amsterdam-West naar de ringvaart van de Haarlemmermeer. Heerlijk om kilometers door te rijden. Tussen Leiden en Zoetermeer, langs de 'Zoeterbergen' bij Snowplanet door richting Delft.
In de verte de 'Zoeterbergen'. |
Een korte pauze en weer verder. De route was vrijwel hetzelfde als vorig jaar naar Sluis, maar ik had wel een pontje eruit gehaald dat vorig jaar kapot was. Daarvoor in de plaats een prachtige brug.
Nabij Schipluiden |
Dwars door het mooie Maassluis en wachten op de pont naar de overkant.
Maassluis, het water in de gracht kwam bijna over de weg |
Ik lag op schema, maar moest het tempo er wel inhouden. Ik miste bovendien net een pont en moest een kwartier wachten. Om half 11 vertrok ik naar de overkant. Nog een beetje industrieel, maar al snel rij ik in het open land van Voorne-Putten. In de verte schoorstenen en windmolens. Op weg richting Goederede en Ouddorp op Goeree-Overflakkee. Prachtig over de dammen. De zon scheen en het strand ligt er tropisch bij. Mooie baaien, mogelijk ontstaan door de afsluitingen.
Verder richting Schouwen-Duiveland. Ook hier weer prachtig zicht op zee, wat je vanuit de auto niet kan zien. De duinen steken fier uit de zee omhoog. Nog een klein stukje. Om klokslag 12.30 parkeerde ik mijn fiets voorde deur van het hotel. Met die oude afdeklap was het wel een beetje een vlag op een modderschuit, maar ja, ik kon hem daar parkeren....
De teamevent was zeer gezellig. We hadden een tocht door de duinen in groepen met opdrachten en daarna een workshop cocktails maken.
Je mocht ze daarna ook opdrinken, de stemming kwam er dus goed in. Op de piano die er stond werd inmiddels door de verschillende collega's gespeeld en uit volle borst werd meegezongen. De tweede dag was meer serieus. Daar deden we onder andere een sessie over 'Insights' een soort persoonlijkheidstest, die je daarnaast bewust leert maken van hoe je met elkaar om zou kunnen gaan om met elkaars voorkeuren rekening te houden. Ik had de test 10 jaar geleden ook al eens gedaan. Het is bijzonder om te zien hoe klein het verschil is. Het verklaart voor mij ook deels waarom ik het heerlijk vind in mijn eentje hele stukken te fietsen, terwijl anderen daarvan gruwen. Om 3 uur waren de sessies afgelopen. Om half vier stapte ik op. Er was kans op fikse regen- en onweersbuien, ik heb ze allemaal gemist en ben geheel droog naar Utrecht gefietst. Ik was, om onbegrijpelijke redenen, minder fit dan de dag ervoor. Het tempo lag wat lager, maar er was ook geen deadline. Het eerste stuk zou hetzelfde zijn als de heenweg, maar bij Hellevoetsluis zou ik in oostelijke richting draaien en grotendeels onder Rotterdam doorrijden. Op een mooie route langs de Oude Maas reed ik bijna geheel door het groen. Bij Barendrecht kreeg ik een lekke band. Nu leek de band langzaam leeg te lopen, plakken vind ik dan toch lastiger, want je hoort de band niet leeglopen. Bovendien was het een vrij lawaaierige omgeving. Een nieuwe binnenband erin en de buitenband goed gecheckt. Ik kon niets vinden, en dat gaf mij wel wat zorgen. Iets verder kwam ik uit aan het water. Ik moest blijkbaar een pont hebben. Maar een pont was er niet. Ik heb mij aan dezelfde steen gestoten als vorig jaar. En daarvoor is het ook al eens fout gegaan bij Ameide. Sukkel, check de ponttijden vooraf!! Het is lastig voor mij om de optie veerponten uit te schakelen, want ik heb er één vlak bij mij huis liggen, waar ik bijna altijd overheen moet. Afijn... Waar moet ik heen? Terug of verder langs het water. Op dit soort dagen mis ik een kaart. Uiteindelijk omgedraaid, terug naar Rotterdam, naar de Van Brienenoordbrug.
Heen en weer - balen |
Zendmast bij Lopik |
Verder volg ik de track richting 'Lopikerkapel' en ik rij door het plaatsje met de prachtige naam 'Uitweg'. Hé, alweer een toren, deze lijkt er meer op, hij staat dus zeker 10 kilometer van Lopik af.
Zendmast bij Nieuwegein |
Na een mooie route door Nieuwegein arriveer ik uiteindelijk rond een uur of 10. Wel een beetje moe.
Vandaag ben ik rustig terug gepeddeld naar Zaandam. Via Maarsen en Breukelen en verder langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij de Diemerzeedijk reed ik eens een keer door. Niet via IJburg en de Schellingwoude brug over, maar ik kwam uit bij de Oranjesluizen. Ik kan er overheen, maar eenvoudig is het niet.
Gaat net |
Totale route: 354 kilometer.
Beetje ingewikkelde route ;-) maar wel een lekker stukje fietsen zo te zien.
BeantwoordenVerwijderenGewoon het lijntje volgen... Als de pont dan maar vaart..
VerwijderenAls je nou volgende keer de route plant vanaf na of tot vlak voor de pont over het NZK, dan kan je wel de optie pontjes uit gebruiken 😉.
VerwijderenHoi Joyce, daar heb je wel gelijk in, maar dan komt de route uit aan de andere kant van de pont, en dat wil ik ook niet altijd. Bovendien wilde ik op de heenweg wel via de pont bij Maassluis. Het blijft dus behelpen...
VerwijderenLekker stukje weggetrapt dit weekend!
BeantwoordenVerwijderenInderdaad, en genoten..
VerwijderenMooie tocht! Ik ben vorige week naar Middelburg gefietst en terug en door de Beneluxtunnel gegaan. Wel veel industriegebied, ik denk dat ik de volgende keer Maassluis neem.
BeantwoordenVerwijderenDat is prima te doen, weinig last van de industrie meteen door delfland. Heerlijk doorfietsen.
VerwijderenOver de bruggen door Zeeland ging mijn route naar Middelburg. Nadeel: Je rijdt vaak vlak langs het autoverkeer, haast ter hoogte van de uitlaten ):
BeantwoordenVerwijderenHet alleen rijden vond ik ook niet onprettig. Niet voor het wegstoppen van een kledingstuk (of juist voor het opdoen van een zonnebril) een verklaring verschuldigd te zijn voor het oponthoud
Hoi Mick, ik vond het erg meevallen met rijden naast de auto's. Bij de dammen rij je vaak met uitzicht op zee, maar wel wat windgevoeliger. Alleen op de oosterscheldedam rij je volgens mij een stuk direct naast de auto's, maar dat is maar een paar kilometer. Misschien is de Zeelandbrug wel vervelender, maar die heb ik nog nooit met De Bak gereden. Voor normaal oponthoud hoef je je nooit te verontschuldigen, ik moet ook wel een plassen!
VerwijderenGroet, Wilco