zondag 28 oktober 2018

LZL versus LML

Oftewel de L*l of Leipe Zonder Licht of ook wel 'The Invisible'. Ik reed er afgelopen week bijna een de kant in. Hij vloeken, maar ik zag hem pas op het laatste moment. Hij reed zonder voorlicht en ik zag hem echt niet op de donkere Hemweg. Zijn achterlicht deed het wel, zag ik in mijn spiegel.

Wat moeten we nou met dit soort gasten? Vroeger wisten we hier wel raad mee. Ze werden gevierendeeld, gekielhaald of opgeknoopt. Ze werden tot heks verklaard en verbrand op de brandstapel. Ze werden van ketterij beschuldigd en vervolgd door de inquisitie. Of men werd op de pijnbank gelegd en iets uitgerekt. Allemaal geweldige methodes om de mensen in het gareel te houden. Echter van deze methodes maken wij geen gebruik meer. Wij hebben een campagne: 'Doe je licht aan'. En we bekeuren 'The Invisibles' met 55 Euro. Maar ze zijn onzichtbaar, dus hoe doe je dat?

En dan heb je ook nog de semi-LZL. Met een HEMA lampje, zo´n pitje licht dat langzamerhand uitdooft, maar wat in de gedachte van de berijder van de fiets nog steeds een lampje is. Ben ik dan zelf onschuldig? Nee natuurlijk niet. Maar ik voel mij wel altijd erg onveilig als mijn fietslicht niet blijkt te werken. 

Een HEMA lampje in het duister, door een telescoop

'De Bak' voldoet overigens aan de huidige wettelijke voorwaarden. Ik heb twee lampen voor, symmetrisch links en rechts van het midden. Dat is verplicht omdat ik twee wielen voor heb. Ik heb er echter altijd maar eentje aan. Overigens heb ik wel een nieuwe lamp gemonteerd op 'De Bak', de Cateye Volt 400. Een fijne 'Bak' extra licht in het duister. Ik kan nu ook wat meer naar de kant schijnen. Maar deze staat weer niet symmetrisch ten opzichte van mijn andere licht. Ik ben er toch blij mee, maar dien gekielhaald te worden.

Tenslotte hebben we nog de LML, de L*l of Leipe Met Licht. Men zo'n enorme bak licht dat de tegenligger erdoor verblind wordt. Deze lampen mogen wat mij betreft op de brandstapel, en de fiets mag voortaan gevierendeeld of opgeknoopt worden.

10 opmerkingen:

  1. Herkenbaar Wilco, in Noorwegen zijn het dan geen fietsers maar automobilisten.............met één koplamp, een achterlicht dat het niet doet, of beiden......Maar goed, die zie je nog wel. Wie je ook héél goed ziet zijn de LML met hele grote schijnwerpers/verstralers, je ziet ze heel even dan, want gelijk erna ben je totaal verblind..........
    Je hebt gelijk, terug invoeren die Inquisitie!! ;-)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je heb ze ook die met een rood lichtje aan de vóórkant gaan spookrijden. Dan zijn ze plotseling véél dichter bij dan je verwacht.
    Mega-irritant.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had het gisteren nog, zwarte mountain bike, zwart Mamil pak, piepklein lichtje, reed in de schaduw van de geluidswal van de A12.
    Hem zag ik ook later dan mij lief was.
    Of kwam het misschien door mijn donkere zonnebril en het feit dat ik links naast Hans F. reed ?

    ;-)

    Groeten,

    André.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh, de meeste velomobielisten rijden alleen 's nachts rond met een donkere zonnebril op als ze een spuitje van CHRISTIANE F. gebruikt hebben A. B.!

      Verwijderen
    2. Hij zegt niets over 's nachts, er was schaduw, dus ik ga uit van overdag??

      Verwijderen
    3. Nee Mick, geen spuitjes of andere troep voor mij. Gewoon het standaard Velonauten voer, appelgebak en koffie dus.
      En voor 's nachts vervang ik de donkere voor lichte glazen.
      Dit gebeurde eind van de middag, het verbaasde mij dat zoiemand dan ook zo goed als onzichtbaar kan worden.

      Verwijderen
    4. Oh, ok (maar dat stond nergens!).
      Zelf gebruik ik daar het minivizier voor en een pet om de zon uit mijn ogen te houden!
      Mvg Mick

      Verwijderen
    5. Hoi Mick, soms moet je door de regels heen lezen. Die pet probeer ik ook vaak, maar helpt niet tegen LAMGL, leipe automiblisten met groot licht. Werkt wel tegen de regen.

      Verwijderen
    6. Ik had daar ook nogal eens last van, verblinding op de Legmeerdijk. Door verlegging van mijn route via een nog uitgestorven woonwijk 's ochtends heb ik dat probleem verholpen.
      Vandaar waarschijnlijk dat ik zo verdraagzaam ben ;-)

      Verwijderen
  4. In de VS hebben ze nog de doodstraf. Misschien dat ze daar wat vaker met fietslicht rijden? Hier moet onderzoek naar gedaan worden.

    BeantwoordenVerwijderen