donderdag 20 augustus 2020

Tropische vakantie met Petra -2

 Dag 4 - Winsum

Nadat we in Winsum waren aangekomen besloten we daar een dagje extra te blijven. De weersvoorspellingen waren niet denderend en we wilden iets van de omgeving zien. Het was die dag vooral 'in de tent blijven liggen' vanwege de regen die uren duurde. We zijn 's middags nog wel even naar Garnwerd en Tinallinge gereden, andere mooie dorpen in de omgeving.

Garnwerd

Orgel kerk Garnwerd 


Maarten 't Hart heeft in zijn laatste boek 'De Nachtstemmer' uitgebreid het stemmen van een orgel besproken, in dat boek komt meerdere keren een velomobiel voor:

Uit het hoofdstuk 'velomobiel'.
'Toen wij het dorpje alweer uit waren, verscheen andermaal, nu als tegenligger, die okergele velomobiel weer, en hij denderde onwaarschijnlijk snel langs ons heen en opnieuw kon ik niets anders van de bestuurder ontwaren dan pet en bril. Wat een gek, dacht ik'. 

Garnwerd

Dag 5 - Winsum - Bourtange

Wat is Groningen toch een mooie provincie om te fietsen, in ieder geval als het weer goed is. Prachtige luchten, mooie kleine dorpjes, schitterende kronkelende wegen. We fietsten het eerste deel over het 'Hogeland', het gebied lijkt bijna een beetje te glooien. We hebben de lange tocht gekozen. Ik had een korte en een langere route gemaakt, maar ik wilde graag de langere route doen en dat betaalde zich uit.




Petra haalt mij in

En rijdt van mij weg

Eerst richting Appingedam, bekend van zijn hangende keukentjes boven het Damsterdiep. Ze zijn beroemd, maar het zijn er maar een paar. We hoorden dat er dit jaar veel meer toeristen zijn dan andere jaren. 



Na de taart in Appingedam voorwaarts richting de 'Grote Leegte'. Het echte noord-oosten van Groningen is echt leeg. Maar eerst nog even via de buitenwijken van Delfzijl, niet de meest inspirerende plek van Nederland (sorry). Langs de chemische industrie, waar ik een lekke band kreeg, naar Termunterzijl. Daarachter begint de leegte.


Eems

Nabij Delfzijl

Begraafplaats Oterdum


Oterdum is een plaatsje dat moest verdwijnen vanwege de uitbreidende industrie. De graven zijn toen op de dijk herbegraven 

Sluis Termunterzijl

Brug over de sluis bij Termunterzijl
   
Na Termunterzijl gaat het fietspad naar de dijk en die kan je dan ongeveer 20 kilometer volgen. Het grote verschil met bijvoorbeeld Flevoland is, is dat er wel grote landbouwpercelen zijn, maar nauwelijks boerderijen. Een beetje zoals je dat in Frankrijk ook hebt. De (here)boeren wonen blijkbaar in de dorpen. Dat geeft een enorm gevoel van leegte. De enige attractie onderweg is een uitzichtpunt op de dijk waar zeehonden te zien zijn. Daar was het wat drukker.  

Zeehonden

Uitzicht over de Dollard 



Nieuw-Statenzijl

Nieuw-Statenzijl ligt op de grens van Nederland en Duitsland. Van daaraf gingen we de oostgrens van Nederland volgen. Nieuw-Statenzijl is vereeuwigd in het prachtige lied van Ede Staal:

Nij Stoatenziel, doe bis mien end en mien begun
Doe bist mien maon, en doe bist ook mien zun
En bie leeg wotter spaigelt
Dollerd zich in 't sliek
Nij Stoatenziel, doar wil ik strunen achter diek, oh joa
Nij Stoatenziel, doar wil ik strunen achter dien

Vlak achter Drijburg in mien mooie polderlaand
Ligstoe te dreumen aan die gruine diekenrand
En in November zai 'k de ganzen in heur vlucht
Ze schreven dien noam tegen de strakke blauwe lucht, oh joa
Ze schreven dien noam tegen de strakke blauwe lucht

Nij Stoatenziel, voor wei de rust en roemte wil
Doar staait 't tij en sums de tied nog even stil
En bie leeg wotter spaigelt Dollerd zich in 't sliek
Nij Stoatenziel, doar wil ik strunen achter diek, oh joa
Nij Stoatenziel, doar wil ik strunen achter dien
Nij Stoatenziel
Nij Stoatenziel
Nij Stoatenziel
Nij Stoatenziel

Het bord met de tekst is begin 2020 weggehaald door het waterschap.


Windroos bij Nieuw-Statenzijl

Uitzicht over de Dollard richting Emden, enige buitendijkse vogelkijkhut in Nederland

Vanaf Nieuw-Statenzijl reden we zuidelijk, een prachtige route, voornamelijke langs fietspaden. We passeerden Bad Nieuweschans, waar we nog even inkopen deden. Door, langs een kanaal, waar de fietsrouteplanner ons langs de verkeerde kant van een kanaal stuurde, want de andere kant was prima verhard.


Tenslotte kwamen we aan bij de prachtige natuurcamping Entourage, ongeveer 8 kilometer ten noorden van Bourtange. 

5 opmerkingen:

  1. Dag Wilco en Petra,
    Groningen is inderdaad een prachtige provincie om te fietsen,bedankt
    voor het verhaal,veel plezier verder.
    groeten
    Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het Groninger Hogeland is de kiem gelegd voor mijn ligfietshobby.
    Ik reed wel eens met een (oude) racefiets Groningen - Zoutkamp. Maar toen ik dat eens op een Sinner Record deed, was ik verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maarten 't Hart zou eens met Roef moeten gaan praten. Vooral ten behoeve van die eerste dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk verhaal weer Wilco, en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen