donderdag 27 augustus 2020

Tropische vakantie met Petra - 4

Dag 10: Buurse - Megchelen

Zoals alle afgelopen dagen was het weer heet, en we vertrokken dus weer vroeg. Het zou maar ongeveer 70 kilometer zijn, dus te overzien. Meteen vanuit het huisje van Rob reden we Duitsland in.

Huisje van Rob bij Witte Veen, Buurse

Het eerste doel was het Zwillbrocker Venn. Gelegen op de grens. Het Zwillbrocker Venn is bekend vanwege haar kolonie Flamingo's. Daar wilden we wel heen. We reden deels over vrij grote doorgaande wegen in Duitsland, maar er was nauwelijks verkeer, dus we zoefden er in hoog tempo naartoe. Het natuurgebied is prachtig. Er is een mooie uitkijktoren, met zicht over het gebied, maar helaas, flamingo's hebben we niet gezien. Ook dit gebied werd namelijk geteisterd door de droogte en als gevolg daarvan stond het ven droog en konden vossen bij de jonge vogels komen. De flamingo's waren vertrokken.

Zwillbrocker Venn

Vanaf het ven was het maar een paar kilometer naar Groenlo, waar we niet aan de Grolsch gegaan zijn. Ik dacht dat het wel een aardig stadje zou zijn, maar het viel een beetje tegen. Wel even een koffiestop gedaan.

De rest van de route was niet echt bijzonder. Het Achterhoekse landschap is mooi, maar niet spectaculair. Na een stop in Dinxperlo, was het niet ver meer naar de camping 'De Bosrand'. Ik ben eerder op deze camping geweest, en het is een bijzonder plekje. De camping wordt bestierd door familie, vooral mevrouw, Ten Bult. Zij is een karakteristiek mens. Ze klaagt over van alles, en dan vooral ook over haar man, en als je wil betalen, dan ben je minimaal een half uur bezig, dus dat hebben we de avond voor vertrek dan ook maar gedaan.  's Avonds gegeten bij 'De Kievit' in Megchelen. Het dorpje is heel klein, maar er is wel een servicepunt. Hier kan je beperkt boodschappen doen. Het wordt gerund door vrijwilligers, echt een uitkomst. Ook heeft het dorpje twee kerken,

Dag 11: Megchelen - Geijsteren

Ik val ik herhaling, het is weer een hete dag, dus weer vroeg op pad. Eerst langs Montferland. Even de heuvel op zweten en dan een prachtig fietspad door de bossen van Zeddam naar Stokkum en de grens over, richting de brug bij Emmerich.

De brug was prima te fietsen en voordat we het wisten waren we in Kleef. Het is een aardig stadje, waar de Zwanenburcht bovenuit steekt. Het stadje deed mij denken aan Bad Bentheim, waar ik een paar dagen eerder nog even naartoe gefietst was. Beide steden hebben een sterke verbintenis met Nederland en zijn beide langere tijd onder Nederlands gezag geweest. Op het terras een lekker stuk taart en koffie besteld. In Duitsland is de mondkapjes plicht wat strenger dan in Nederland, je kan alleen met mondkapje op taart bestellen. Helaas waren het niet alleen de gasten die de taart hadden ontdekt, maar ook de wespen. Met mijn pet zwaaiend kon ik soms een hapje nemen. Toen Petra met haar taart aankwam, namen de wespen de vlucht. Waarom, ziet zij er gevaarlijker uit? Ik wilde natuurlijk ook nog even naar de Zwanenburcht.

Na Kleef en Reichswald door, nog even een klimmetje en bovenlangs. Petra had nog bijna een ongeval met de fiets, omdat zij wat kleiner is, ligt haar stoeltje vlakker in haar fiets en heeft zij minder goed zicht. Iets om toch nog eens even naar te kijken. Kort daarna waren we in Limburg. Bij Bergen kwamen we aan de Maas, van daaraf was het nog maar een minuut of 10 rijden naar onze camping met zicht op de Maas in Geijsteren. Hier zouden we een aantal nachten verblijven. 's Avonds kregen we een eerste bui over ons heen.

De fietsroutes waren over het algemeen mooi, maar de hitte maakte het zwaar.

Zicht vanaf de camping op de Maas.

1. Mooi om jullie reis zo mee te kunnen volgen, die temperaturen zouden mij ook wat te hoog zijn, ik houdt wel van warm weer, maar teveel is teveel.........Ga zo door, leuke verslagen en aardige foto's!